کرونا به مغز هم حمله می کند!

دکتر سید مسعود نبوی؛ استاد تمام بیماری های مغز و اعصاب، فلوشیپ، ام اس و مدیر گروه مغز و اعصاب پژوهشگاه رویان با حضور در برنامه در انتهای الوند در مورد ویروس کرونا توضیحاتی ارائه داد.

در ادامه مهم ترین بخش این گفت و گو را می خوانید.

ریه، مغز، کلیه، رگ ها و جدار رگ ها و قلب ها بیشترین ارگان هایی هستند که در گیر کرونا می شوند.

ویروس به طور مستقیم به مغز حمله می کند و او را درگیر می کند؛ وقتی کرونا وارد سیستم بدنی می شود و حس بویایی را درگیر می کند مغز دچار حمله می شود به همین علت حس بویایی از بین می رود.

هنگام درگیری بدن از ابتدا فرد شروع به سردرد های طولانی می شود این درد ها تا مدت زیادی بعد از بهبودی بیماری نیز فرد را اذیت می کند.

در برخی از افراد هیچ علائمی از کرونا به جز سر درد وجود ندارد، سردرد ها به شدت آزار دهنده و بلند مدت هستند.

وقتی مغز در گیر می شود ممکن است فرد دچار سکته مغزی شود اما در همه افراد اینگونه نیست، به تازگی در بین مردم شایعه شده است که کرونا باعث سکته مغزی می شود و ترسی بین آن ها ایجاد شده است که این موضوع شایعه است و فقط در افرادی که تمام مغز درگیر و بیماری زمینه ای دارند ممکن است اتفاق بیافتد.

هر سر دردی کرونا نیست، افرادی که سابقه سردرد دارند دلیل به کرونا ندارد و ممکن است همان سردرد های قبل باشد؛ بین افراد این موضوع جا گرفته که همه درد ها کرونا است که این برداشت کاملا اشتباه هست.

هنگامی ویروس در بدن گسترش پیدا کند و سیستم بدنی نتواند با آن مقاومت کنند، خود ایمنی به وجود می آید در بسیاری از موارد به موقع مراجعه کردن به پزشک مشکلی برای فرد بیمار ایجاد نمی کند.

در افراد بالای ۵۰ سال گاهی دچار گیجی، اختلات مغزی و آلزایمر می شوند با بروز این علائم اول از همه باید به ویروس کرونا شک کرد.

با هر علائمی نیازی نیست بترسیم تنها راه درست مراجعه به پزشک است.

با دراختیار داشتن واکسن کرونا،  ظرف دو تا سه ماه نیمی از جمعیت کشور را واکسیناسیون می شود و زنجیره کرونا قطع خواهد شد.

به دور افتاده ترین نقطه ایران نیز واکسن توزیع می شود و نیازی به نگرانی نیست.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.