ردپای لابی اسرائیل در نامه ضدایرانی نمایندگان آمریکا

در آخرین ساعات روز سه‌شنبه، یکصدوچهل تن از اعضای مجلس نمایندگان آمریکا با انتشار نامه‌ای از دولت بایدن درخواست کردند در کنار تلاش‌ها برای احیای برجام، رویکردی جامع در مقابل تهدیدهای ایران اتخاذ کند. این نامه توسط آنتونی براون و تیم والتز از اعضای مجلس نمایندگان آمریکا تهیه شده و به امضای ۷۰ نماینده دمکرات و ۷۰ نماینده جمهوری‌خواه رسیده است.

به عقیده این نمایندگان، دولت بایدن باید همراه با متحدین خود ترکیبی از ابزارهای دیپلماسی و تحریم علیه ایران را به‌کار گیرد و توافق جدیدی را ترتیب دهد که برنامه هسته‌ای، حمایت از تروریسم و برنامه موشکی جمهوری اسلامی را دربرگیرد.

هم‌زمان با این نامه، سناتورها باب منندز و لیندسی گراهام هم نامه‌ای را ترتیب داده‌اند که محتوایی شبیه نامه نمایندگان را داشته و در پی جمع اوری امضا برای آن هستند. به همین مناسبت متیو پتی در وب‌سایت رسپانسیبل استیت‌کرفت به انتشار یادداشتی با عنوان «سناتور ارشد دموکرات برای کارشکنی در سیاست‌های بایدن در مورد ایران به شاهین‌ها پیوسته است» ، به تحلیل و نقد این مسئله پرداخته است.

پیوستن به کمپین صهیونیست‌ها

به نظر می‌رسد سناتور برجسته دموکرات و رئیس کمیته روابط خارجی مجلس سنای ایالات متحده، باب منندز، به کمپین آیپک (لابی صهیونیست‌ها در آمریکا) پیوسته که به سختی در تلاش است تا با  تحت فشار قرار دادن رئیس جمهور بایدن زمینه تعامل دیپلماتیک با ایران را محدود کند؛ مسئله‌ای که واکنش مدافعان رویکرد دیپلماسی را در پی داشته است.

 

در آخرین ساعات روز دوشنبه، باب منندز و سناتور لیندزی گراهام نامه‌ای را منتشر کردند که از رئیس‌جمهور می‌خواست از تمام نیرو و ابزارهای دیپلماتیک و اقتصادی برای رسیدن به توافق‌نامه‌ای با ایران استفاده کند که به طور موثری فعالیت‌های بی‌ثبات کننده در سراسر خاورمیانه و برنامه موشکی بالستیک این کشور را محدود می‌کند.

مشروح این گزارش را در اقتصاد نیوز با تیتر «بایدن در محاصره شاهین‌های سنا» بخوانید.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.