روحانی: ملت ما کاری کردند، حاکمان جدید آمریکا بگویند جنگ اقتصادی منجر به شکست شد

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی روز پنجشنبه  همزمان با عید سعید مبعث، در آیین گرامیداشت روز شهید و بهره برداری از طرحهای ملی بنیاد شهید، اظهارداشت: ایثارگران در دوران ۸ سال دفاع مقدس با فداکاری های خود برای همه الگو شدند.

رئیس جمهور در ادامه با اشاره به فرا رسیدن روز شهید، تاکید کرد هر قدمی که برای خانواده شهدا برداریم افتخاری برای دولت است و در همین راستا پرداخت مجموعا ۱۳ هزار میلیارد تومان مطالبات معوقه خانواده معظم شهدا و آغاز روند استخدام ۱۶ هزار جوان خانواده های معظم شهدا و جانبازان، از افتخارات این دولت است.

رئیس جمهور با تبریک فرا رسیدن سالروز بعثت پیامبر اعظم(ص)، گفت: حضرت ختمی مرتبت(ص) هیچگاه دعوت خود را با زور و سیطره به مردم تحمیل نکرد و سعی کرد با الگوسازی از اخلاق حسنه، مردم را در انتخاب آزادانه خود به سوی مسیر هدایت، راهنمایی کند.

دکتر روحانی با بیان اینکه همه ارزش‌های دینی در پرتو آزادی است که معنا و شأنیت می‌یابد، تاکید کرد: همه ارزش های ما در سایه انتخاب است و اگر ما انتخابگر درستی باشیم ، سعادت ما تضمین می شود.

رئیس جمهور در ادامه با اشاره به پیروزی مقاومت ستودنی ملت ایران در برابر تلاش‌های همه جانبه دشمن برای به زانو درآوردن آنان، اظهار داشت: درست است که مردم در اثر تحریم‌های همه جانبه و جنگ اقتصادی تمام عیار رنج و سختی‌های زیادی نیز متحمل شدند، اما پیروزی درخشانی نصیب ملت ایران شده است و امروز اقتدار نظام جمهوری اسلامی ایران در سایه فداکاری و مقاومت مردم بیشتر از همیشه است.

دکتر روحانی با اشاره به همزمانی بعثت پیامبر گرامی اسلام(ص) با روز بزرگداشت شهدا، گفت: عده‌ای فکر می‌کردند با پایان دفاع مقدس باب شهادت بسته شده است، اما باب شهادت در عرصه‌های متعدد از جمله دفاع از حرم و این روزها دفاع از سلامت جامعه و مردم باز است و جهادگران عرصه سلامت کشور در یکسال گذشته عملکردی درخشان و قابل ستایش داشته اند.

رئیس جمهور با اشاره به تلاش های انجام شده در کشور در راه مقابله با ویروس کرونا، تصریح کرد: با وجود تحریم‌های همه جانبه توانستیم تمام نیازمندی‌های مربوط به این بیماری را در داخل کشور تأمین کنیم و دولت نیز با وجود همه تنگناها اعتبارات لازم را تأمین کرد.

دکتر روحانی همچنین به تلاش ها و اقدامات انجام شده برای تولید واکسن در کشور اشاره کرد و گفت: به امید خدا تلاش‌ها برای تولید واکسن نیز به ثمر رسیده و سال آینده می‌توانیم واکسیناسیون سراسری را با استفاده از سه واکسن ساخت داخل (برکت، رازی و پاستور) آغاز کنیم.

متن کامل سخنان رئیس جمهور به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

«إِنَّا أَرْسَلْناکَ شاهِداً وَ مُبَشِّراً وَ نَذِیراً وَ داعِیاً إِلَى اللَّهِ بِإِذْنِهِ وَ سِراجاً مُنِیراً»

 امروز روز پربرکت و مبارکی است، بهترین، پربرکت‌ترین و بالاترین روزی است که بر قلب مبارک‌ بزرگترین انسان تاریخ وحی نازل شد، وحی‌ای که موجب نجات جامعه دیروز، امروز و فردا خواهد بود و تا روز قیامت ، هدایت و نور او به عنوان مشعل‌دار بزرگ برای همه انسان‌ها است که «ما ارسلناک الی رحمت للعالمین» او رحمت برای همه انسان‌ها و برای همه جهانیان بوده و امروز هم دنیا از رحمت او بهره‌برداری و استفاده می‌کند.

در روز بعثت نبی اکرم(ص) مسئولیت سنگینی بر دوش همه ما قرار می‌گیرد پیامبر(ص) مشعل فروزنده هدایت را بر دوش گرفت.

از امروز یعنی روز بعثت تا پایان عمر مبارک‌شان و بعد هم آن راه را امامان معصوم و در زمان غیبت امام دوازدهم، علما، اندیشمندان، فرهیختگان این پرچم را بر دوش دارند.

پیغمبر(ص) پرچم هدایت را با زور و سیطره نخواست بر مردم آن زمان تحمیل کند.

خود قرآن می‌گوید « فَذَکِّرْ إِنَّمَا أَنْتَ مُذَکِّرٌ لَسْتَ عَلَیْهِمْ بِمُصَیْطِرٍ » تو حق سیطره بر مردم نداری تو فقط تذکر دهنده هستی و واقعیت‌های وحی را باید برای مردم بیان کنی.

پیغمبر(ص) طبق این َآیه داعی بود، او دعوت می‌کرد و فرا می‌خواند تا مردم با آزادی و اراده و اختیار و انتخاب، دین مبین اسلام و راه هدایت را انتخاب کنند.

همه ارزش‌های ما در سایه انتخاب است. اگر ما انتخاب‌گر خوبی‌ باشیم، سعادت دنیا و آخرت ما تأمین می‌شود. دین و راه و نوع حکومت ما انتخاب است. همه چیز بر مبنای انتخاب است و بنابراین، امروز هم باید کاری کنیم که این مشعل را بر دوش بگیریم.

پیغمبر داعی بود و مردم را با بیان‌ و حکمت‌ و پند و موعظه‌اش و هم با اخلاق زیبا و کریم‌اش فرا می‌خواند و آن اخلاق پیغمبر(ص) بود که همه را جذب می‌کرد.

امروز ما مسلمان‌ها و ایرانی‌ها که افتخار داریم و پیرو آن پیامبر(ص) عظیم‌الشأن اسلام هستیم با رفتار و اخلاق و درست حرکت‌ کردن‌مان باید جاذبه دعوت داشته باشیم.

ایران الگو، دنیای اسلام الگو که اخلاق‌، توسعه و برادری و رفتار و مبارزه‌شان با دروغ و تقلب و حتاکی و هتک حرمت‌ها، مبارزه‌شان با انواع تعدی‌ها و تجاوزها. این اخلاق است که می‌تواند همه دنیا را دعوت به اسلام و راه حق کند.

ایثارگران ما در دوران 8 سال دفاع مقدس، با فداکاری‌شان برای همه جهانیان الگو شدند. ملت بزرگ ایران البته در همه زمینه‌ها اینها قله‌ها را طی کردند، اما قله ایثار قله بلندتری از هر قله دیگری است و ایثارگران ما در دوران دفاع مقدس در آن روزهای بسیار سخت، در آن روزهای تنهایی که ایران مظلوم در کنار راهبری چون امام حکیم و بزرگوار به تنهایی در برابر متجاوزین با حمایت تمام قدرت‌های عالم با جنگ‌افزارهای متعدد ، روی پای خودمان ایستاد.

فرزندان عزیز و جوانان دلاور و بسیجیان، سپاه و ارتش و جهادگران ما و همه به میدان جنگ و جهاد شتافتند. آنکه داعیاً الی الله بود، حماسه بزرگ ایثار رزمندگان ما بود، آن حماسه، همه مردم را جذب کرد و در دوران تنهایی و مظلومیت، خداوند پیروزی را نصیب ما کرد.

امروز ملت ایران حماسه جدیدی را آفریده آن روز حماسه ایثار و فداکاری در 8 سال بود و امروز در 3 سال اخیر در جنگ اقتصادی دشمن، ملت ما با ایستادگی و مقاومت حماسه افتخارآفرین جدیدی را بوجود آورد.

ابر قدرت دنیا که ظالم‌ترین حکومت مربوط به 4 سال گذشته و حکومت قبلی آمریکا بود که خبیث‌ترین حکومت بود همه تلاش خودش را انجام داد تا ملت ایران را در برابر اراده ننگین خودشان وادار به تواضع کنند اما در این جنگ اراده‌ها ملت ما پیروز شد.

ملت ما کاری کرد که امروز در این حاکمان جدیدی که در کاخ سفید آمده‌اند به طور مداوم تکرار می‌کنند که آن جنگ و فشار حداکثری دولت قبلی آمریکا منجر به شکست شده است. معنی دیگرش این است که ملت ایران به پیروزی بلند و بزرگ دست یافته است.

این یک حماسه بزرگ است. این حماسه دعوت همه آزادی‌خواهان و همه جهانیان است که در برابر تجاوز و ظلم بایستید که خداوند پیروزی را نصیب شما می‌کند البته مردم ما رنج بسیار فراوانی را در این 3 سال کشیدند روزهای بسیار سخت مخصوصاً از لحاظ اقتصادی، اما از لحاظ سیاسی، اخلاقی و حقوقی پیروزی‌های بزرگ و درخشانی این ملت به دست آوردند.

آنها می‌خواستند کاری کنند که این نظام فرو بریزد اما در این 3 سال مردم ما رنج را تحمل کردند و امروز، نظام در سایه فداکاری این ملت مقاوم و بزرگ این سرزمین اقتدار بیشتری از 3 سال قبل دارد.

امسال، روز بعثت نبی مکرم اسلام(ص) در همسایگی روز بزرگداشت شهید و شهدا است. امروز روز بعثت و فردا روز بزرگداشت شهدای عزیز است همان روزی که امام بزرگوار ما در سال 58 فرمان تأسیس بنیاد شهید را دادند و این بنیاد در طول این مدت خدمات بسیار زیادی را به این خانواده‌های عزیز انجام داده است.

اما خانواده‌ها آنقدر گرانقدر و بلندمرتبه هستند که خدمات دولت هر چه هم باشد بسیار، بسیار کوچک است در برابر آن ایثار و فداکاری بزرگی که انجام دادند.

در اینجا می‌خواهم به عنوان یک افتخار برای دولت یازدهم و دوازدهم عرض کنم. وقتی دولت یازدهم را شروع کردیم، روزهای اولیه، اولین گزارشی که مرحوم حجت‌الاسلام آقای شهیدی رئیس بنیاد شهید در دولت یازدهم و اوایل دولت دوازدهم به من داد، بدهکاری فراوان دولت نسبت به این خانواده‌های عزیز بود. مطالباتی که این خانواده‌ها داشتند و بدهکار بودیم و در همان 1.5 سال اول بیش از 5 هزار میلیارد تومان بدهکاری‌های قبلی را پرداخت کردیم.

این کار بسیار ارزشمندی بود و بسیار خوشحال شدم از اینکه مطالبات معوقه سال‌های قبل که مربوط به چند سال پیش بود معوقات بسیار زیادی بود که الحمدالله آن معوقات پرداخت شد و مجموعاً 13 هزار میلیارد تومان را تا امروز پرداخت کردیم که 7 هزار و 640 میلیارد تومان در سال 99 پرداخت کردیم یعنی به خاطر اینکه بتوانیم مطالباتی که ایثارگران عزیز از ما داشتند پرداخت کنیم، انجام دادیم.

چند ماه پیش به سازمان استخدامی دستور استخدام 12 هزار جوانان عزیز را از خانواده‌های شهدا و جانبازان 70 درصد را دادم.

برایم روز بسیار شیرینی بود که یک قدمی برای خانواده‌های شهدا برداشتیم. البته بعداً آقای اوحدی چانه زده این 12 هزار نفر را 16 هزار افزایش دادیم و باز هم افتخار بزرگتری برای ما است که ان‌شاء الله در اوایل سال آینده کار استخدامی این 16 هزار جوان برومند بسیار عزیز که در میان اینها نخبگان و دانشمندان بزرگی هم هستند، انجام می شود .

در دولت هم از خانواده‌های شهدا، تعدادی هستند که چند شهید دادند خود آقای اوحدی جزو ایثارگرانی است که مدت‌ها آزاده بوده. آقای دکتر ستاری، فرزند شهیدی است که امروز در دولت ما است ، آقای دکتر جهانگیری 2 برادرش شهید شده. در دولت زیاد داریم افرادی که برادرشان، پدرشان، اقوام‌شان به شهادت رسیدند و جزو افتخارات ما هستند. هر قدمی که برداریم این قدم کوچک به نظر من برای ما افتخار است. البته یک هدیه کوچکی برای این خانواده‌های بسیار بزرگ و عظیم‌الشأن است.

یکی از دغدغه‌هایی که داشتیم  درمورد مسکن این عزیزان بود. به عده‌ای از آنها قبلاً مسکن داده شده بود و بعضی‌‌ها مسکن نگرفته بودند بعضی‌ها گرفته بودند مشکلاتی داشتند و لازم بود مسأله مسکن حل شود. امروز افتخار می‌کنیم که 25 هزار زمین برای 25 هزار واحد مسکونی در اختیار بنیاد شهید قرار گرفته و در اختیار این خانواده‌ها قرار گرفته و یک قدم بسیار مهمی است.

 امروز برخی از طرح‌ها افتتاح شد و ان‌شاء الله برای اینکه این زمین‌ها آماده شود ، درخواست این بود که کمک کنیم و حتماً این کار را می‌کنیم. خانواده‌های شهدا برای ما بسیار ارزشمند هستند و کار بسیار بزرگی انجام دادند، بعضی از مردم فکر می‌کنند خانواده شهید و ایثارگر دورانش همین 8 سال دفاع مقدس بود و در سال 67 که جنگ تمام شد پرونده شهادت بسته شد.

جنگ تمام شد و ما هم به پیروزی رسیدیم ولی پرونده شهادت بسته نشد و باز بود و دیدیم عده‌ای از عزیزان ما برای دفاع از حرم چه در عراق، سوریه و لبنان فداکاری و ایثار کردند و پایان سال 98 مواجه شدیم با یک پرونده جدید و آن عزیزان ما به عنوان مدافعان سلامت در بیمارستان‌ها بودند و در مراکز مختلف درمانی، واقعاً فداکاری بزرگی کردند.

در دنیا برای مبارزه با این بیماری علیرغم تحریم، فشار و اینکه همه چیز را به روی ما بستند الحمدالله سربلند هستیم.

امروز تمام امکانات پزشکی مورد نیاز در کرونا، چه تجهیزاتی که برای آی‌سی‌یو نیاز داریم و چه ونتیلاتورهایی که مورد نیاز است و چه داروهایی که مورد نیاز است را شرکت‌های دانش‌بنیان در داخل کشور درست می‌کنند و نیازی به خارج نداریم و حتی در بعضی از زمینه‌ها قدرت صادرات داریم و ملت عزیز و بزرگ ایران است که این کار بزرگ را انجام داده است.

دولت هم علیرغم همه فشارها بودجه‌های لازم را تأمین کرد. حتی بدهکاری به پرستارها که مربوط به گذشته بود را امسال تأمین کردیم. پس دولت همه توان خود را بکار گرفت. اما در عین حال کار پرستاران و پزشکان و کار بقیه بخش‌ها در بخش سلامت کار بسیار بزرگی است. یعنی اینها در صحنه فداکاری هستند.

در این واکسن‌هایی که رسیده، اولویت‌های اول ما کادر درمان است و آنها استفاده می‌کنند و آنها باید سالم باشند چون کارشان بسیار سخت است در وسط میدان مبارزه با کرونا هستند. ان‌شاء الله این واکسن‌ها روز به روز به دست ما می‌رسد در داخل هم برای تولید واکسن اقدامات بسیار خوبی شده است.

حتماً در سال آینده 3 نوع واکسن برکت، رازی و پاستور را خواهیم داشت. یعنی سه نوع واکسن داخلی سال آینده در اختیار مردم خواهد بود.

البته این واکسن‌ها الان تزریق می‌شود ولی تا زمانی که واکسیناسیون عمومی اجازه داده شود، چند ماهی پیش روی ما است که ان‌شاء الله انجام می‌گیرد.

یکبار دیگر از همه کادر درمان تشکر و سپاسگزاری می‌کنم. مخصوصاً از آنهایی که جان عزیزشان را از دست دادند و بعد از این سخنرانی از یکی از این خانواده‌های کادر درمان که در این مسیر به شهادت رسیده

و همچنین به نمایندگی از همه عزیزانی که به عنوان دفاع از حرم و همچنین در جنگ 8 ساله شهید شدند، تجلیل می کنیم. ان‌شاء الله خداوند مقام همه شهیدان ما از شهدای انقلاب گرفته تا شهدای مدافعین سلامت را بلند قرار دهد و همه را میهمان مولای بزرگ بشریت حضرت نبی اکرم(ص) قرار بدهد.

ان‌شاء الله

والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.