شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#کره جنوبی

بلینکن: فعلا از آزادسازی پول‌های ایران در کره جنوبی خبری نیست!

کدخبر: 398726
اقتصاد نیوز : آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا گفته است که آمریکا قصد ندارد با آزادسازی پول های بلوکه شده ایران در بانک های کره جنوبی که تحت تحریم های آمریکا قرار دارند موافقت کند، مگر اینکه ایران به تعهداتش در توافق هسته ای پایبندی کند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، شبکه رادیویی کی. بی. اس اعلام کرد، وزیر امور خارجه آمریکا گفت که کشورش تا زمانی که ایران به پایبندی به تعهداتش به توافق هسته ای بازنگردد، با آزادسازی پول های بلوکه شده ایران در کره جنوبی موافقت نخواهد کرد.

 آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا گفته است که آمریکا قصد ندارد با آزادسازی پول های بلوکه شده ایران در بانک های کره جنوبی که تحت تحریم های آمریکا قرار دارند موافقت کند، مگر اینکه ایران به تعهداتش در توافق هسته ای پایبندی کند. 

بلینکن این موضع را روز چهارشنبه در یک جلسه استماع در کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا مطرح کرد. 

او این اظهارات را در پاسخ به سوال یکی از قانون گذاران مطرح کرد که پرسیده بود آیا گزارش رسانه ها را مبنی بر این که پول های بلوکه شده ایران در کره جنوبی پس از رایزنی با آمریکا به زودی آزاد خواهد شد و ایران به دنبال آزادسازی پول های بلوکه شده در ژاپن است، تایید می کند یا نه. 

بلینکن هر گونه برنامه ای را برای آزادسازی پول های ایران رد کرده و گفت که این گزارش ها  «نادرست» هستند. 

وزیر امور خارجه آمریکا گفت که اگر ایران به پایبندی به تعهداتش در توافق هسته ای بازگردد، آمریکا نیز همین کار را خواهد کرد و تا زمانی که ایران به پایبندی به توافق بازنگردد، به آزادسازی این پول ها دست پیدا نخواهد کرد و چنین گزارش هایی کاملا نادرستند. 

بر اساس این گزارش، اظهارات بلینکن درباره لزوم بازگشت ایران به پایبندی به توافق هسته ای برای آزادسازی پول های بلوکه شده اش در کره جنوبی در حالی مطرح می شود که به گفته مقامات کشورمان، ایران در پی خروج یک جانبه آمریکا از برجام در سال ۲۰۱۸ و متحمل شدن تحریم های بازگردانی شده و تحریم های جدید آمریکا، بدعهدی کشورهای اروپایی در عمل به تعهداتشان در زمینه عادی سازی روابط اقتصادی با ایران و کاهش تاثیر تحریم های آمریکا،  فقط طبق اقدامات چاره جویانه مقرر در متن توافق هسته ای، برخی تعهدات داوطلبانه اش را در واکنش به بدعهدی طرف های توافق در عمل به تعهداتشان کاهش داده است.

مقامات کشورمان تاکید کرده اند تمامی اقدامات ایران برای کاهش تعهداتش بازگشت پذیرند و با پایبندی تمام اعضای توافق هسته ای به تعهداتشان، این اقدامات به حالت قبل بازخواهند گشت.