افشاگری بزرگ درباره نقش ترامپ در حمله به کنگره

«کریستوفر میلر»، آخرین وزیر دفاع دولت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا نقش او را در تحریک هوادارانش برای حمله به ساختمان کنگره در روز ۶ ژانویه ۲۰۲۱ (مصادف با ۱۷ دی‌ماه ۱۳۹۹) تأیید کرد.

به نوشته «سی‌.‌ان‌.ان»، کریستوفر میلر در مصاحبه با پایگاه «وایس» گفت: «مسئله این است که آیا بدون سخنرانی رئیس‌جمهور کسی به سمت ساختمان کنگره رفته و به آن حمله می‌کرد؟ به نظرم کاملاً روشن است که [بدون اظهارات ترامپ] چنین اتفاقی رخ نمی‌داد.»

وزیر دفاع سابق آمریکا با وجود این گفته درباره اینکه آیا ترامپ اطلاع داشته اظهاراتش موجب تحریک جمعیت برای حمله به کنگره می‌شود یا خیر اطلاعی ندارد. او گفت: «مسئله دیگر اینجاست که آیا او می‌دانسته دارد جمعیت را به سمت انجام این کار سوق می‌دهد یا خیر؟ این را نمی‌دانم.»

میلر در پاسخ به این سوال که آیا فکر می‌کند در ماجرای حمله به کنگره تقصیری متوجه ترامپ است یا خیر گفت بین اظهارات ترامپ ساعاتی قبل‌تر از حمله معترضان به کنگره و اقدام کسانی که به حرف او گوش کرده‌اند نوعی «رابطه علت و معلول» وجود دارد. 

او گفت: «نمی‌دانم ولی به نظر می‌رسد که بله، چون در اینجا نوعی رابطه علت و معلول وجود دارد.»

ترامپ روز ۹ نوامبر، بعد از آنکه ترامپ «مارک اسپر» را از سمت وزیر دفاع آمریکا اخراج کرد به عنوان جانشین او منصوب شد. دو روز بعد از این اقدام ترامپ اعلام شد که «جو بایدن» در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا برنده شده است.

میلر گفت صبح روز ۶ ژانویه به سخنان ترامپ گوش داده و آن را «نگران‌کننده» دانسته است. او گفت در همان روز با ترامپ صحبت نکرده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.