گزینه‌های خرید تسلیحات به جای آمریکا از زبان شاهزاده سعودی

به گزارش نشریه میدل‌ایست‌آی، یک شاهزاده رژیم سعودی در واکنش به تصمیم ایالات متحده برای توقف فروش سلاح به این کشور ادعا کرد که گزینه‌های جایگزین فراوانی برای تامین نیاز تسلیحاتی ریاض وجود دارد.

«عبد الرحمن بن مساعد بن عبد العزیز آل سعود» این مطلب را در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی دولتی سعودی مطرح کرد و افزود که آمریکا یک ابر قدرت است اما عربستان برای تامین نیاز خود از گزینه‌های جایگزین برخوردار است.

این شاهزاده سعودی تلویحا به فرانسه و انگلیس به عنوان گزینه‌های جایگزین برای خرید جنگ افزارهای نظامی اشاره کرد. این در حالیست که لندن و پاریس، به ویژه پس از انتشار گزارش ارزیابی سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) در تایید نقش ولیعهد عربستان در صدور دستور قتل «جمال خاشقچی» از سوی افکار عمومی برای توقف فروش سلاح به ریاض تحت فشار قرار دارند.

بن مساعد در مصاحبه با تلویزیون دولتی عربستان تلاش کرد تا اختلافات ریاض با دولت جو بایدن در جنگ یمن را کمرنگ نشان دهد. وی در این رابطه تصمیم واشنگتن برای توقف فروش سلاح به ریاض را یک وعده انتخاباتی نامید و اعلام کرد که این مساله بزودی حل و فصل خواهد شد.

جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا برنامه فروش سلاح به متحدان ایالات متحده آمریکا را به طور موقت متوقف کرده است. وزارت خارجه آمریکا گفت که دولت قصد دارد برنامه دولت قبلی تحت هدایت دونالد ترامپ برای فروش سلاح به کشورهای متحد را دوباره بررسی کند.

در همین پیوند سازمان امداد آکسفام چنین استدلال کرده که بریتانیا باید رویکرد دولت جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا در خصوص توقف فروش سلاح به ریاض را که ممکن است از آنها در جنگ طولانی مدت یمن استفاده کند، تایید کند.

مدیر اکسفام در یمن گفت: در شرایطی که به نظر می رسد آمریکا روابطش را  با عربستان بازنگری می کند ما باید دولت بریتانیا را برای انجام چنین اقدامی و توقف فروش سلاح به عربستان که می تواند به درگیری ها در این کشور دامن بزند، تحت فشار قرار دهیم.

توبیاس الوود رئیس محافظه کار کمیته منتخب دفاعی انگلیس نیز معتقد است که این کشور باید فروش سلاح های مورد استفاده در جنگ یمن را به عربستان متوقف کند. او می‌گوید: ابهامی درباره نتیجه گیری سیا در گزارش خود وجود ندارد و از این رو ادامه فروش سلاح به یمن برای کشور مایه شرمساری خواهد بود.

عربستان سعودی و امارات متحده عربی از ششم فروردین سال ۹۴ در قالب ائتلافی از چند کشور عربی و با کمک آمریکا، حملات گسترده‌ای را علیه یمن به‌عنوان فقیرترین کشور عربی آغاز کردند تا به بهانه بازگرداندن «عبدربه منصور هادی» رئیس‌جمهوری مستعفی و فراری این کشور به قدرت، به اهداف و زیاده‌خواهی‌های سیاسی خود جامه عمل بپوشانند.

جنگ علیه یمن همچنین میلیون‌ها یمنی را با بحران شدید گرسنگی و قحطی روبه‌ رو کرده است، به‌گونه‌ای که سازمان ملل متحد در گزارشی، قحطی در این کشور را بزرگ‌ترین فاجعه انسانی نامید.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.