انتقاد یک کارشناس اقتصادی از تخریب دولت با نادیده گرفتن واقعیت ‌های اقتصاد سیاسی کشور

محمدصادق جنان ‌صفت می‌گوید: منتقدان سیاسی، حاضر هستند برای اینکه نشان دهند دولت ضعیف است و آن را تخریب کنند، بسیاری از واقعیت‌های اقتصاد سیاسی ایران را نادیده می‌گیرند.

حسن روحانی رییس جمهوری در ستاد هماهنگی اقتصادی دولت گفته است که «دولت اعتقاد دارد کنترل و مدیریت بازار سرمایه و رسیدن به تعادل در قیمت ارز مستلزم تداوم فضای مساعد و قابل اعتماد برای فعالیت‌های اقتصادی است و قطعاً هر گفتار و رفتاری هر چند غیراقتصادی که موجب آشفتگی و القای بی‌ثباتی شود، به اقتصاد و معیشت مردم لطمه می‌زند». سخنان روحانی نشان می دهد که عده ای فارغ از هر چیزی با اهدافی خاص به دنبال تخریب دولت هستند تا از این راه برای خود نام و نانی دست و پا کنند. اینکه این منتقدان چه کسانی هستند، چه اهدافی دارند و این انتقادها چه اثراتی بر کشور خواهد داشت، مهمترین مسایلی است که مطرح می شود. به همین دلیل پژوهشگر ایرنا با «محمدصادق جنان‌صفت» کارشناس اقتصادی  گفت و گویی انجام داده که در ادامه می‌خوانیم:

جنان صفت در خصوص نگاه منتقدان دولت به مسایل اقتصادی کشور گفت: به نظر می رسد که حسن روحانی بیشتر از هر چیزی از سوی منتقدانی که به اقتصاد به عنوان یک علم نگاه نمی کنند و به اقتصاد کلان موجود در ایران به عنوان واقعیتی که از بیرون از کشور تحت فشار شدید تحریم ها است، توجه ندارند. آنها آرزوها و آرمان هایی در ذهنشان دارند و خودشان هم می دانند که این ایده آل ها هرگز با شرایطی که اقتصاد ایران در شرایط فعلی دارد، سازگار نیست. واقعیت این است که منتقدان دولت با اسم رمز سو تدبیر، با تقسیم بندی اینکه ۲۰ درصد مشکلات به تحریم ها بازمی گردد و ۸۰ درصد آنها به سوء تدبیر دولت مربوط می شود، می خواهند همه کم و کاستی ها را متوجه دولت روحانی کنند. در حالی که دولت در ایران جزو یکی از قوای سه گانه است که قوه مقننه، قوه مجریه، نهادهای اقتصادی و نهادهای حکومتی هم در اقتصاد نقش دارند.

نادیده گرفتن  واقعیت های اقتصادی و سیاسی توسط منتقدان

این کارشناس اقتصادی اظهار داشت: منتقدان دولت نمی خواهند بپذیرند که ما می بایست با دنیا تعامل داشته باشیم و از طرفی دیگر نمی‌پذیرند که این عدم تعامل بر روی اقتصاد تاثیر می‌گذارد که مخاطب حسن روحانی در سخنانش هم همین افراد است؛ یعنی منتقدان سیاسی که حاضر هستند برای اینکه نشان دهند که دولت ضعیف است و آن را تخریب کنند، بسیاری از واقعیت های اقتصاد سیاسی ایران را نادیده بگیرند. به عنوان مثال همه آنهایی که به اقتصاد سیاسی آشنایی دارند می دانند که ایران حدود نیم قرن است که با درآمد حاصل از صادرات نفت اداره می شود و بخش عمده ای از بودجه های ایران بدون درآمد نفت تامین نمی شود و مضاف بر اینکه بخش های دیگر هم به همین نفت مربوط می شود؛ یعنی اگر درآمد نفت نباشد درآمد حاصل از واردات هم کم می شود و تولید هم متوقف و وارد رکود می شود. وقتی چنین چیزی است و قدرت خرید مردم هم کم می شود. پس هنگامی که حسن روحانی می گوید عده ای حرف های سیاسی می زنند، دقیقاً همین است؛ یعنی آنجایی که می بایست تاثیر تحریم ها را ببیند، نمی بینند و آنجایی که مشکلات وجود دارد از سوء تدبیر صحبت می کنند و فراموش کرده اند که حدود ۵۰ سال است که اقتصاد ایران به دلیل وابستگی به درآمد نفت همین وضعیت دارد.

تخریب به جای انتقاد

جنان صفت در پاسخ به این سوال که این صحبت های منتقدان دولت را تا چه اندازه انتخاباتی می دانید؟، اظهار داشت: در ایران همیشه همینگونه بوده است و دولت های مستقر همیشه زیر ضرب احزاب، گروه ها و شخصیت های سیاسی هستند که می خواهند جای اینها را بگیرند؛ یعنی این تخریب ها مختص به این دولت نیست و طبیعیت فعالیت سیاسی همین است و دولت مستقر همیشه تحت فشار است. البته تا جایی که از انصاف خارج نشوند حق آنهاست و می بایست انتقادها باشد تا بتوانند رای رقبا را تضعیف کنند و رای خودشان را بالا بکشند اما این انتقادها باید کارشناسی شده باشد و نباید جنبه تخریب پیدا کند زیرا کار منتقدان از انصاف و اعتدال و کارشناسی خارج شده است. آنان می بایست بدانند که موضوع تحریم ها موضوع ساده ای نیست و آثار و پیامدهای آن بر اقتصاد ایران تاثیر زیادی گذاشته است و همین که منتقدان تحریم ها را نمی بینند و همه چیز را به دولت نسبت می دهند معلوم می شود که از دایره کارشناسی بیرون رفته اند و در ادامه این تخریب ها بیشتر هم خواهم شد.

این کارشناس اقتصادی در ادامه افزود: منتقدان دولت می بایست وضعیت شهروندان ایرانی هم در نظر بگیرند زیرا متضرر اصلی در تمام این دعواهای سیاسی مردمی هستند که در این میان فقط قدرت خرید آنها کم شده و هر روز سفره آنان کوچکتر می شود.

کم شدن مشارکت به دلیل تخریب دولت توسط منتقدان

جنان صفت در پاسخ به این سوال که این تخریب ها چه خطراتی متوجه کشور می کند؟ بیان داشت: منتقدان در حال تخریب نهاد دولت هستند؛ دولت های که از بعد انقلاب اسلامی بر سر کار بوده اند و منتقدان آنگونه وانمود می کنند که هیچ کدام از این دولت ها نتوانسته اند اقتصاد را سر و سامان بدهند پس این نهاد دولت است که تضعیف می شود. پس هنگامی که شهروندان ببیند که بعد از جنگ تحمیلی چهار رییس جمهوری با چهار گرایش مختلف بر سر کار آمده اند و هیچکدام هم نتوانسته اند به اقتصاد سر و سامان بدهند و رفاه مادی را افزایش دهند، دولت را اساساً ناکارآمد می دانند و همین امر هم باعث می شود تا رغبت آنچنانی برای حضور در انتخابات نداشته باشند. بنابراین آنهایی که به این می اندیشند که مشارکت را بیشتر کنند می بایست به درازمدت فکر کنند و بدانند که همین یک و یا ۲ دوره ریاست جمهوری نیست و نباید نهاد دولت را تخریب کنند که اگر این نهاد تخریب شود اعتماد مردم هم سست می شود و همانگونه که در مجلس یازدهم مشارکت کم شد در انتخابات ۱۴۰۰ هم سطح مشارکت پایین می آید.

 مشکل اصلی کشور این است که تولید ثروت اتفاق نمی‌افتد

این کارشناس اقتصادی در خصوص مشکل اقتصاد کشور در شرایط فعلی یادآور شد: در شرایط فعلی مشکل اصلی دولت و کشور این است که تولید ثروت اتفاق نمی افتد و درآمدی که خارج از آن چیزی که موجود است دیده نمی شود. به دلیل اینکه موتور رشد اقتصادی، سرمایه گذاری است و در این کشور هم حدود ۱۰ سال است که سرمایه گذاری در مدار منفی است. قدرت خرید مردم کم شده و بخش خصوصی هم انگیزه ای برای سرمایه گذاری ندارد، نفت هم که صادر نمی شود و در شرایط فعلی شرایط سخت شده است. پس می بایست راه ورود منابع ارزی به داخل کشور باز شود یا اینکه تحریم ها را برطرف کنیم یا خنثی کنیم تا راه ورود سرمایه های خارجی به کشور باز شود یا اینکه پول های بلوکه شده ایران در کشورهای دیگر گرفته شود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.