تاکید مشاور امنیت ملی کاخ سفید بر تغییر روابط آمریکا با سعودی نسبت به دولت ترامپ

مشاور امنیت ملی کاخ سفید بر تغییر روابط آمریکا با سعودی نسبت به دولت ترامپ تاکید کرد و گفت ما به عربستان بابت رفتار با شهروندان و منطقه، چک سفید نمی‌دهیم.

جیک سالیوان روز جمعه در نشست خبری خود در پاسخ به سوالی درباره تغییر رویکرد دولت بایدن نسبت به عربستان سعودی افزود: رئیس جمهوری گفت که قصد داشت روابط با سعودی را تغییر دهد و همچنان دارد.

وی ادامه داد: نه تنها حمایت عربستان از عملیات‌های تهاجمی سعودی به یمن را برداشت بلکه تحریم‌هایی را علیه افراد وضع و همچنین گزارشی را منتشر کرد که دولت قبلی آماده انجام آن نبود. او گزارش قتل جمال خاشقچی (روزنامه نگار منتقد سعودی که به دستور بن سلمان به قتل رسید) را از طبقه بندی خارج کرد.

مشاور امنیت ملی بایدن یادآورشد: همچنین او به سعودی نشان داد که در مسیر پیش رو، نسبت به آنچه که درباره شهروندان خود یا منطقه انجام می‎دهند، همچون دولت سابق به آنها چک سفید نخواهد داد.

سالیوان توضیح داد : سنجه او در نهایت آن است که چه اقدامی منافع و ارزش‌های آمریکایی را تامین می‌کند. در شرایط فعلی، منافع ما آتش‌بس فوری برای پایان دادن به جنگ یمن است که به کاهش آلام انسانی در آنجا منجر می‌شود و همچنین تنش‌زدایی در منطقه است.

وی ادامه داد: از این رو، افزایش امنیت آمریکایی‌ها در امنیت متحدان و شرکای ما است. در هر دوی این موارد، نسبت به سعودی سخت‌گیری دارد و اطمینان داریم در نتیجه این سیاست به پیشرفت دست خواهیم یافت.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.