کانال بورس در سال 99 چند می شود؟

روز مهم بورس تهران/ شاخص کف سازی می‌کند؟

کدخبر: ۳۹۸۹۱۵
شاخص کل بورس روز چهارشنبه به زیر سطح یک میلیون و 210 هزار واحد ریزش کرد، آیا شاخص می‌تواند دوباره این رقم را به سطح حمایت تبدیل کند؟
روز مهم بورس تهران/ شاخص کف سازی می‌کند؟

به گزارش اقتصادنیوز ، در آخرین روز معاملاتی هفته اخیر شاخص کل بورس 3 هزار و 365 واحد نزول کرد و به رقم یک میلیون و 206 هزار واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن نیز 539 واحد پائین آمد و در رقم 431 هزار و 808 واحد ایستاد. همچنین شاخص کل فرابورس 37 واحد افت کرد و به رقم 17 هزار و 81 واحد رسید.

در پایان معاملات ‌روز چهارشنبه، 58 نماد رشد قیمت و 343 نماد کاهش قیمت داشتند، به عبارت دیگر، 11 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 70 درصد بازار افت قیمت داشتند.

بیشترین افزایش قیمت

روز چهارشنبه در بورس شرکت‌های لبنیات پاک (غپاک)، تولید محور خودرو (خمحور) و سیمان داراب (ساراب)‌ بیشترین افزایش قیمت را ثبت کردند. در فرابورس نیز شرکت‌های سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی (سمگا)، پگاه گلپایگان (غگلپا) و بیمه سامان (بساما) بیشترین افزایش قیمت را داشتند.

بیشترین کاهش قیمت

در بورس نمادهای وپارس (بانک پارسیان)، پارسیان (بیمه پارسیان) و فسپا (گروه صنعتی سپاهان) در روز چهارشنبه بیشترین کاهش قیمت بازار را داشتند و در معاملات فرابورس شرکت سرمایه‌گذاری توسعه و عمران استان کرمان (کرمان)، گروه توسعه مالی مهر آیندگان (ومهان) و پتروشیمی تندگویان (شگویا) بیشترین کاهش قیمت را داشتند.

عرضه و تقاضای بازار

در روزهایی که بازار سهام با صف‌های طویل مواجه است، خصوصا در سمت عرضه صف‌های پایان بازار به روز کاری بعد سرریز می‌کند. به همین خاطر عرضه و تقاضای بورس در انتهای معاملات روز چهارشنبه، علامتی کارآمد برای پیش بینی عرضه و تقاضای بازار سهام در روز شنبه است. در پایان معاملات روز چهارشنبه بازار با مازاد عرضه 3 هزار و 206 میلیارد تومانی بسته شد.

پیش بینی بورس

رشد ارزش صف‌های بازار

در پایان معاملات چهارشنبه 344 نماد صف فروش و سهام 13 نماد صف خرید داشتند. در این روز ارزش صف‌های خرید نسبت به روز قبل 101 درصد افزایش یافت و به رقم 147 میلیارد تومان رسید. ارزش صف‌های فروش نیز 9 درصد افزایش یافت و 3 هزار و 353 میلیارد تومان شد.

بیشترین تقاضاها

در روز چهارشنبه  شرکت رایان هم افزا (رافزا) با صف‌ خرید 49 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از رافزا، کزغال (زغال سنگ پروده طبس) و ساراب (سیمان داراب) بیشترین صف خرید را داشتند.  

بیشترین عرضه‌ها

در آخرین روز کاری هفته بیشترین صف فروش نیز به دی (بانک دی) تعلق داشت که در پایان معاملات صف فروش 108 میلیارد تومانی داشت. پس از دی، پتایر (ایران تایر) و خزر (فنرسازی زر) بیشترین صف فروش را داشتند.

پیش بینی بورس امروز

پس از آنکه شاخص کل بورس در سه روز میانی هفته رشد کرد، در روز چهارشنبه بار دیگر نزول کرد. افزایش تعداد نمادهای صف فروش و رشد مازاد عرضه در پایان معاملات چهارشنبه نسبت به روز قبل امیدهای شکل گرفته را کمرنگ‌ کرد.

در این هفته نمادهایی چون برکت، جم پیلن و خبازرس با ورود پول حقیقی مواجه بودند. با این حال در تمام روزهای هفته اخیر خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی منفی بود و شاهد خروج پول حقیقی از بازار بودیم. در روز چهارشنبه رقم خروج پول حقیقی 894 میلیارد تومان بود که نسبت به روز قبل رشد 26 درصدی داشت. قواعد بازار به ما می‌گوید که امروز نیز اگر رشد ارزش صفوف فروش و روند خروج پول حقیقی ادامه یابد شاهد افت شاخص کل بورس خواهیم بود.

 اما معاملات امروز (شنبه) از یک جهت اهمیت بسیاری دارد. تحلیل‌گران تکنیکی بر اساس داده‌های تاریخی قیمت‌های بازار سطح یک میلیون و 210 هزار واحد را سطح حمایت معرفی می‌کنند، هر چند که این سطح حمایت چند بار شکسته شده و در مورد آن تردید وجود دارد اما اگر شاخص کل دوباره بالای این سطح قرار بگیرد می‌توان آن را همچنان سطح حمایت تلقی کرد. به عبارت دیگر صعود شاخص در معاملات امروز می‌تواند فعالان بازار را امیدوار کند که شاخص سال 99 در کانال 1.2 میلیونی به پایان ببرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید