پنج اشتباه بزرگ و جبران ناپذیر ایرانیان در نوروز

احمدرضا محرابیان ضمن اشاره به اینکه برگزاری مراسم نوروز در کشور ما با برخی عادات اشتباه همراه است، اظهار کرد: نوروز فصل نو شدن و آشتی با طبیعت است اما گاهی برخی افراد کارهایی انجام می‌دهند که طبیعت و محیط زیست را با مشکل مواجه می‌کنند.

وی اضافه کرد: برای مثال ماهی قرمز، گونه‌ای وارداتی و غیربومی در کشور ما است و رها شدن آن در رودخانه‌ها، دریاچه‌ها و سایر آب‌های جاری می‌تواند حیات سایر موجودات دریایی را تهدید کند و حتی سبب از بین رفتن آن‌ها شود.

محرابیان در ادامه با بیان اینکه بسیاری از اوقات از ماهی قرمزها در شرایط سخت و بدی در خانه‌ها نگهداری می‌شود، گفت: متاسفانه طی سال‌های اخیر این کار رواج پیدا کرده است که این گونه را در تنگ‌های بسیار کوچک تزیینی به‌ فروش می‌رسانند که این خود می‌تواند مصداق حیوان آزاری باشد. از این‌رو به‌هیچ عنوان پسندیده نیست که ما در نوروز که هنگام دوستی و سازگاری با طبیعت است چنین اقدامی را انجام دهیم.

این استادیار اکولوژی گیاهی دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به اینکه رها کردن سبزه‌ها در طبیعت نیز ازجمله دیگر عادات اشتباه ما در ایام عید است، تصریح کرد: سبزه‌های رها شده در طبیعت به‌عنوان گونه‌ای هرز و مهاجم تلقی می‌شوند و تازمانی‌که تجزیه نشوند حیات سایر گونه‌های گیاهی را تهدید می‌کنند.

به اعتقاد محرابیان اگر تعداد زیادی از ایرانیان اقدام به کاشت سبزه کنند، مقدار زیادی حبوبات و آب هدر می‌رود بنابراین بهتر است که گلدان‌های طبیعی را جایگزین سبزه در سفره هفت‌سین کنیم.

وی در ادامه گفت: هرساله در روز ۱۳ فروردین و همزمان با روز طبیعت برخی افراد ناآگاه خسارت‌هایی را به محیط‌های طبیعی کشور وارد می‌کنند؛ از روشن کردن آتش در جنگل‌ها گرفته تا شکستن شاخه درختان که این مسئله کاملا در تضاد با نفس روز طبیعت است البته امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا در کشور توصیه‌های وزارت بهداشت مبنی بر پرهیز از حضور در محیط‌های پرجمعیت و در خانه ماندن است که باید در اولویت همه افراد قرار گیرد . به هرحال حفظ طبیعت و خودداری از آسیب رساندن به آن را نیز باید مدنظر داشته باشیم.

محرابیان در پایان با اشاره به یکی دیگر از عادت‌های ناپسند در ایام نوروز اظهار کرد: یکی از مشکلات اساسی در حوزه محیط زیست مصرف بی‌رویه و درنتیجه تولید بی‌رویه پسماند در کشور است که متاسفانه در ایام نوروز افزایش می‌یابد. هرچند که درحال‌ حاضر شرایط اقتصادی چندان مساعد نیست و بسیاری از افراد مصرف‌گرایی ندارند اما به‌هرحال توصیه می‌کنیم که پسماندها به‌صورت صحیح در منازل مدیریت شوند. تفکیک زباله‌های خشک و تر، استفاده مجدد از برخی پسماندها مانند ظروف شیشه‌ای و... ازجمله راهکارهای مدیریت پسماند در منازل است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.