آخرین تحولات امروز بورس تهران

بورس به نیمه کانال نزدیک شد + نمودار

کدخبر: ۳۹۹۳۵۶
اقتصادنیوز: در معاملات دومین روز هفته شاخص کل بورس صعود کرد و به نیمه کانال 1.2 میلیونی رسید.

به گزارش اقتصادنیوز ، در معاملات روز یکشنبه شاخص کل بورس 15 هزار و 763 واحد رشد کرد و به سطح یک میلیون و 245 هزار واحد رسید.

تداوم رشد بورس

امروز از ابتدای معاملات روند شاخص کل بورس صعودی شد و در نیم ساعت ابتدایی بیش از 8 هزار واحد رشد کرد و در پایان معاملات امروز شاخص کل نسبت به روز شنبه 15 هزار و 763 واحد رشد کرد و به سطح یک میلیون و 245 هزار و 140 واحد رسید.

شاخص هم‌وزن نیز در پایان معاملات هزار و 27 واحد نسبت به شنبه بالا آمد و در رقم 434 هزار و 286 واحد ایستاد. همچنین شاخص کل فرابورس نیز 73 واحد رشد کرد و به رقم 17 هزار و 271 واحد رسید.

افزایش خروج پول حقیقی 

در روز ‌‌یکشنبه برای بیست‌ویکمین روز کاری متوالی شاهد خروج پول حقیقی از بازار بودیم. ارزش خالص تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی کل بازار سهام 375 میلیارد تومان بود که نسبت به روز شنبه  53 درصد افزایش یافته است.

در معاملات امروز بیشترین خروج پول حقیقی را سمگا (سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی) داشت که ارزش تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی آن 61 میلیارد تومان بود. پس از سمگا، شبندر و شپنا بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند. 

لیدرهای بازار

«فارس»، «کگل» و «کچاد» نمادهای بزرگ و شاخص ساز بازار بودند که بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشتند.

در جدول پرتراکنش‌ترین نمادهای بورس اپال صدرنشین است و خودرو و خساپا در رتبه‌های بعدی هستند. در فرابورس نیز چخزر، کزغال و شاروم پرتراکنش‌‌ترین نمادها هستند. 

گروه‌های سبز بازار

در روزی که تعداد نمادهای سبزرنگ کمتر از قرمزپوشان بازار بود، اغلب نمادهای گروه‌های «محصولات شیمیایی» و «استخراج کانه‌های فلزی» رشد قیمت داشتند. شرکت‌های پتروشیمی گروه «محصولات شیمیایی» مثل شبصیر، فارس، نوری، پارسان، زاگرس، تاپیکو، پترول و شگویا و شرکت‌های معدنی گروه «استخراج کانه‌های فلزی» مثل کگل، اپال، کچاد، کاما، ومعادن، کنور و تاصیکو رشد قیمت داشتند و از عوامل اصلی صعود شاخص‌های بازار سهام در معاملات روز یکشنبه بودند. 

کاهش ارزش صف‌های خرید

در پایان معاملات امروز ارزش صف‌های خرید نسبت به روز شنبه 81 درصد کاهش یافت و به رقم 51 میلیارد تومان رسید. ارزش صف‌های فروش نیز 9 درصد کاهش یافت و 2 هزار و 875 میلیارد تومان شد.

عرضه و تقاضای بورس

امروز شرکت سپیدار (سپیدار سیستم آسیا) با صف‌ خرید 9 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از سپیدار، شبصیر (پتروشیمی قائد بصیر) و ثاخت (شرکت بین المللی توسعه ساخت) بیشترین صف خرید را داشتند.  

بیشترین صف فروش نیز به دی (بانک دی) تعلق داشت که در پایان معاملات صف فروش 111 میلیارد تومانی داشت. پس از دی، برکت (شرکت دارویی برکت) و بنو (بیمه تجارت نو) بیشترین صف فروش را داشتند.

امروز در سمت تقاضا، 78 درصد خریدها توسط معامله‌گران حقیقی و 22 درصد توسط معامله‌گران حقوقی انجام شد. در سمت عرضه، 84 درصد فروش‌ها توسط معامله‌گران حقیقی و 16 درصد توسط حقوقی‌ها انجام شد.

رشد ارزش معاملات خرد

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم 20 هزار و 402 میلیارد تومان رسید که نسبت به روز ‌‌شنبه 10 درصد کاهش یافته است. ارزش معاملات خرد نیز 14 درصد افزایش یافت و به رقم 6 هزار و 466 میلیارد تومان رسید. 

خودرویی‌ها در صدر جدول معاملات

در معاملات روز یکشنبه خودرو (ایران خودرو) بیشترین ارزش معاملات بازار سهام را به خود اختصاص داد که ارزش معاملات آن 394 میلیارد تومان بود.

پس از خودرو، سایپا بیشترین ارزش معاملات را داشت و شپنا رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن اپال و شستا در رتبه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند.

در جدول حجم معاملات امروز سایپا با نماد معاملاتی خساپا با تعداد یک میلیارد و 704 میلیون و 255 هزار و 428 سهم در صدر قرار گرفته است. ایران خودرو در رتبه دوم بیشترین حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو تعلق داشت. بانک تجارت و بانک پارسیان نیز در رتبه‌های بعدی بیشترین حجم معاملات بازار قرار داشتند.

بورس

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید