شکست بی سابقه مرکل در انتخابات

به نقل از خبرگزاری فرانسه، در پی خشم رأی دهندگان از عملکرد دولت کنونی آلمان در مقابله با شیوع کرونا و رسوایی مربوط به سوءاستفاده قانونگذاران از قراردادهای تهیه و تحویل ماسک‌ صورت در دوران اولیه شیوع این بیماری، برآوردهای اولیه نشان می‌دهد که حزب محافظه کار به رهبری «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان روز یکشنبه در دو انتخابات مهم محلی شکست سنگینی خورده است.

طبق نتایج رأی پرسی که از شبکه‌های «اِی آر دی/ ‌ARD» و «زد دی اف /‌ZDF» پخش شد، حزب راست میانه «اتحاد دموکرات مسیحی» (Christian Democratic Union/CDU) در ایالات جنوب غربی آلمان همچون «بادن- وورتمبرگ» و «راینلند- پالاتینیت» بدترین نتایج انتخاباتی خود تا به امروز را ثبت کرده‌اند.

گفتنی است که نتایج انتخابات در این دو ایالت آلمان به عنوان معیاری برای سنجش گرایش رأی دهندگان پیش از برگزاری انتخابات سراسری ۲۶ سپتامبر به کار می‌رود؛ انتخاباتی که جانشین مرکل را تعیین خواهد کرد.

در همین ارتباط، روزنامه «دای وِلت» درباره این شکست سنگین حزب مرکل نوشت که «این زمانی تاریک برای حزب اتحاد دموکرات مسیحی است».

در ایالت ثروتمند بادن- وورتمبرگ میزان آرای کسب شده حزب اتحاد دموکرات مسیحی از ۲۷ درصد (در پنج سال پیش) به ۲۳ درصد سقوط کرد و حزب سبز (Green Party) با کسب ۳۱ درصد آرا در مقام نخست این ایالت قرار گرفت.

در ایالت همجوار راینلند- پالاتینیت نیز حزب اتحاد دموکرات مسیحی با کسب ۲۵ تا ۲۶ درصد آرا (در مقایسه با ۳۲ درصد آرا در انتخابات منطقه‌ای پیشین) در جایگاه دوم قرار گرفت. حزب چپ میانه سوسیال دموکرات آلمان نیز با کسب ۳۳ تا ۳۴ درصد آرا به عنوان حزب اول در این ایالت تعیین شد.

گفتنی است که این شکست سهمگین برای حزب اتحاد دموکرات مسیحی آلمان و حزب خواهر آن- اتحادیه سوسیال مسیحی- پس از آن رقم خورد که طی روزهای گذشته ادعاهایی مبنی بر سوء استفاده اعضای پارلمان از قراردادهای خرید ماسک در اوایل شیوع کرونا مطرح شده تا جایی که سه تن از قانونگذاران در فاصله کوتاهی از یکدیگر از مقام خود استعفا دادند.

به گفته «پال زایمیاک» دبیرکل حزب اتحاد دموکرات مسیحی، انتشار خبر این رسوایی برای محافظه کاران- آن‌هم در روزهای پایانی کارزار انتخاباتی شان- بسیار گران تمام شد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.