تولید انبوه واکسن ایرانی کرونا از امروز

محمد مخبر در نشستی با خبرنگاران در حاشیه مراسم آغاز مطالعات بالینی فاز ۲ و ۳ واکسن کووایران برکت با بیان اینکه امید است آرامش را با تولید واکسن مطمئن با کمترین عارضه تقدیم مردم کنیم گفت: جوانان ما به اتکای تخصص و اعتماد به نفسشان و قدرت و جسارت خدادادی بر همه معضلات کشور بعد از انقلاب فائق آمدند و ما موفق شدیم گام های بلندی برداریم و اینبار این گام را هم با اطمینان برخواهیم داشت. 

وی با اشاره به اینکه فاز نخست تست انسانی را به یمن کمک وزارت بهداشت و تلاش متخصصان متبحر خودمان با موفقیت و با کمترین عارضه پشت سرگذاشتیم و عوارضی در فاز اول نداشتیم گفت: امید است فاز دوم را هم با موفقیت پشت سر گذاشته و فاز ۳ را هم بلافاصله آغاز خواهیم کرد. از دوستان در وزارت بهداشت می‌خواهیم کمک کنند فاز ۲ و ۳ را سریعتر پشت سربگذاریم. 

مخبر با اشاره به تولید انبوه و صنعتی واکسن گفت: تولید آزمایشگاهی یک بحث و تولید انبوه یک موضوع دیگر است. در خود ایران هم مراکز مختلفی در حال تولید آزمایشگاهی هستند که برخی به تست انسانی‌ رسیده است و ما در ستاد همزمان با گام تحقیقاتی امکانات تولید انبوه را در دو فاز شروع کردیم. فاز اول با ظرفیت تولید ۳ میلیون دوز در ماه آغاز می شود و تولید را از امروز شروع خواهیم کرد.

رئیس ستاد اجرایی فرمان امام ادامه داد: فاز دوم با ظرفیت ۱۲ تا ۱۵ میلیون دوز در ماه قبل از پایان خرداد به اتمام می رسد و در آخر بهار تشکیلات ستاد اجرایی ظرفیت تولید ماهانه بین ۱۵ تا ۲۰ میلیون دوز در ماه را فراهم می کند که گام بزرگی است.

مخبر افزود: نکته دیگر آنکه سختگیرانه ترین پروتکل های بین المللی را در این مطالعات رعایت کردیم و ذره ای از آن کوتاه نیامدیم و عجله ای نکردیم و در همین فرایند موفق شدیم واکسنی که کمترین عارصه را داشته است، تولید کنیم.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.