آخوندی: رئیس جمهور آینده بپذیرد مسائل محلی به مردم آن شهر واگذار شود

عباس آخوندی وزیر پیشین راه و شهرسازی در فراخوانی تحت عنوان فراخوان «حکمروایی شهری محله محور» در انتخابات شورای شهر ۱۴۰۰ گفت: انتخابات ۱۴۰۰ فرصت بسیار مناسبی است که دو اتفاق بزرگ در کشور رخ دهد یکی در سطح ملی و دیگری در سطح شهرها و روستاهای ایران. از نظر من این انتخابات فقط این نیست که در یک روز انجام شود بلکه باید در سطح حکمروایی شهری ایران یک تغییر بنیادینی داده شود و کسانی به شورای شهر بیایند و ثبت نام کنند که اراده داشته باشند در جهت تشکیل حکومت های  محلی و تبدیل شهرداری به دولت های محلی گام جدی بردارند و مطالبه گری جدی داشته باشند.

رئیس جمهور باید مفهوم حکمرانی شهری و دولت های محلی را قبول داشته باشد

او افزود: همزمان ما با این انتخابات نیاز به یک رییس جمهوری داریم که از این بحث پشتیبانی کند و قبول داشته باشد که لزومی ندارد تمام مسائل خردی که در تمام محلات و شهرها ی ایران اتخاذ تصمیم شود از طریق دولت مرکزی مورد تصویب قرار گیرد در واقع ما نیاز به رییس جمهوری داریم که مفهوم حکمرانی شهری و مفهوم دولت های محلی را قبول داشته باشد و این همزمانی و این همپوشانی بتواند موجب یک تحول بنیادین در سطح ایران شود. 

آخوندی ادامه داد: بنده به عنوان یک شهروند از همه کسانی که در سراسر شهرها و روستاهای ایران حس تعلق به ایران دارند و می خواهند کشور آباد شود و کیفیت زندگی در شهرها بهبود پیدا کند درخواست می کنم حتما وارد کاندیداتوری شوند و خودشان را نامزد کنند و وارد این رقابت شوند.

این چهره سیاسی اصلاح طلب بیان کرد: نکته بسیار مهم این است که وقتی وارد رقابت می شوند باید دارای یک نظریه بسیار روشن برای بهبود زندگی در شهرها شوند من به عنوان کسی که سالها در حوزه مسکن و شهرسازی و در جهت سیاستگذاری ملی کار کرده یک بررسی مفصلی در این زمینه به کمک دوستانم انجام دادم و تجربه گسترده ای هم در این زمینه دارم.

فساد گسترده در شهرداری ها به نظام و حکمروایی شهری باز می گردد

او ادامه داد: تجربه بنده می گوید که در حال حاضر این فساد گسترده ای که در شهرداری های کشور مشاهده می شود و این عدم اعتمادی که به شکل بسیار جدی میان مردم و شهروندان و شهرداری ها وجود دارد به نحوی که شاید در نظرسنجی هایی که می شود مردم در واقع آن حس فسادی که دارند شهرداری ممکن است جزو سه نهادی باشد که در رأس قرار می گیرد همه اینها به این نظام و حکمروایی شهری که وجود دارد باز می گردد. 

آخوندی اظهار کرد: در واقع یک دولت مرکزی که می خواهد وارد مسائل خرد شود مسائل محله ها را نمی داند مسائل مردم را نمی داند و در این کمبود اطلاعات تصمیماتی می گیرد که در زندگی روزمره مردم اثر می گذارد اینکه تراکم یک محل چقدر باشد، سیستم ترافیک آن چقدر باشد و فضای سبزش چگونه باشد و مسائل عمومی آن چگونه باشد و مسائلی از این دست برای مردمی که در یک محله زندگی می کنند بسیار بسیار مهم است اما برای یک وزیر و یک دولت مرکزی یک کار بسیار پیش پا افتاده است. 

وزیر پیشین راه و شهرسازی تاکید کرد: بنابراین آن کسی که از مرکز برای یک محله یا یک استانی مثل استان کرمانشاه و سیستان و بلوچستان، آذربایجان شرقی و غربی و یا هر استان دیگری مثل بوشهر و فارس و غیره بخواهد تصمیم گیری کند اساسا این تصمیم گیری امکان انطباقش با واقعیت بسیار محدود است. از اینکه ببینیم انواع مداخله هایی که دولت مرکزی در بحث زندگی مردم و محله های مختلف کرده اغلب آنها هم منجر به فساد شده و هم اینکه ناموفق بوده است این نکته بسیار مهمی است.

او اضافه کرد: بنده از بسیاری از محله های در ایران بازدید کردم آن کسی که در دولت مرکزی حضور دارد تصورش این است که خانه های این محلات کم ارزش است و چندان جالب نیست. بنابراین بهتر است با یک بلدوز سراسر این محله را ویران کند و با کمک عده ای سرمایه گذار، یک سری محلات و ساختمان های جدید بسازد در حالی که ممکن است هزاران نفر در آن محله زندگی کرده و با یکدیگر روابط اجتماعی و اقتصادی دارند و در عین حال با یکدیگر انس و الفت دارند در واقع آنها کالا نیستند اینکه کسی از مرکز فکر کند می تواند بکوبد و بسازد بدین معناست که اساسا از حرمت انسانها، حقوق شهروندی، مسائل شهری و اجتماعی  درک اولیه نیز نداشته است.

محلاتی که گرفتار معتادان و بزهکاری می شوند

او افزود: از این رو این نوع ورود ها نهایتا منجر به تملک های ناقص، پروژه های ناقص و فضاهای رها شده می شود و فضاهای شهری عمدتا تبدیل به مکان هایی برای معتادان و بزهکاری می شود در واقع به ظاهر اقدامی برای بهسازی شهری است اما در واقع به گرفتاری های بسیار جدی برای مردم می شود. 

آخوندی: فساد گسترده در شهرداری ها به نظام حکمروایی شهری باز می گردد

آخوندی خاطرنشان کرد: نمونه های اخیرش را طی چند روز گذشته در محل مینابی در منطقه ۱۵ تهران دیدم؛ به نظر می رسد چندصد میلیارد تومان هزینه شده است تا بتوانند صدها خانه را خریداری کنند و بکوبند اما بعد از حدود ۱۲ سال که از این تملک می گذرد سه پروژه تعریف کردند و هر سه پروژه تبدیل به یک گودال برای منطقه شده است بسیاری از فضاهایی که تملک کردند رها شده و به فضاهای بی دفاع تبدیل شده است. مردم جمع شدند و گفتند ما از فضاها امنیت نداریم.

اگر مردم حاکم محله باشند...

او ادامه داد: بنابراین از یک سو  شاهدیم که هزینه های بسیار بزرگی صورت گرفته ولی به واقع بیشتر برای مردم گرفتاری ایجاد کرده است. حال وقتی قرار است در این مورد بحث کنیم باید دو مورد را مورد بررسی قرار بدهیم یکی اینکه چه کسی تصمیم اشتباه گرفت دوم اینکه چرا باید چنین تصمیمی گرفته می شد. بحث من مورد دوم است. بنده دنبال این نیستم که بگویم چه کسی تصمیم اشتباه گرفت؟ یا اینکه چه کسی اشتباه کرد یا نکرد؟ 

او ابراز کرد: بنده دنبال این هستم که اگر این شهر توسط  مردم اداره می شد و اگر حاکم این محله، خود مردم بودند هیچ گاه این مردم نمی آمدند چنین تملکی انجام دهند. اصلا امکانش را نداشتند هیچ گاه مردم نمی آمدند چیزی حدود ۱۷ هزار نفر از هم محله ای هایشان را  از محله بیرون کنند و به یک منطقه دوردست تری ببرند هیچ گاه مردم محل نمی آمدند طرح های بی ثمری را اتخاذ کنند. 

او ادامه داد: بنابراین به این خاطر است که در این طرح‌ها عده‌ای سوداگر ذینفع هستند، زمانی که مردم این فرآیند را مشاهده می‌کنند نتیجه آن بی اعتمادی مردم به شهرداری ها می‌شود و می‌توان آن را بیشترین بی‌اعتمادی عنوان کرد.

دولت مرکزی از تصمیم گیری برای هر کوی و برزن دست بردارد

 وزیر سابق راه و شهرسازی گفت: طی بازدیدی که به اکثر شهرهای ایران داشتم به این نتیجه رسیده‌ام که دولت مرکزی باید از تصمیم گیری برای هر کوی و برزنی دست بردارد و به این نتیجه برسد که مسائل محلی را به مردم همان محل واگذار کند و دولت به مسائل ملی برگردد.

آخوندی تصریح کرد: در حالیکه هنوز مسائل ملی ما حل نشده، دولت به فکر مسائل خورد و پیش پا افتاده است و مرتب در زندگی مردم دخالت می‌کند.

رئیس جمهور آینده بپذیرد مسائل محلی به مردم آن شهر واگذار شود

او ادامه داد: بنابراین تصور بنده این است که اگر در انتخابات ۱۴۰۰ یک گفتمان جدیدی مطرح و تحول جدیدی ایجاد شود و مبنای آن تحول بر این باشد که هم رئیس جمهور بپذیرد که به مسائل محلی به مردم آن شهر واگذار شود و در قالب شورا این مسائل حل شود و دولت دخالتی در آن نکند اغلب مشکلات خرد و کلان در سطح آن شهر مرتفع می‌شود.

وزیر سابق راه و شهرسازی افزود: اینکه شورایی تشکیل شود ولی در آخر وزیر کشور مسائل مختلف را تعیین تکلیف کند این موضوع را حکمرانی شهری نمی‌گویند، بلکه این همان دولت متمرکزی است که در واقع شهروندان را به رسمیت نمی شناسد و فقط به دنبال این است که ظاهرا در حدی آرایش و تنظیم کند که مردم در آن نقش دارند.

آخوندی تاکید کرد: ما باید بپذیریم که مردم می‌توانند مسائل مربوط به اداره محلات را خودشان انجام دهند و دیگر تا این اندازه وارد زندگی مردم نشویم.

او ادامه داد: ما نیازمند یک تغییر گفتمان هم در حد رئیس جمهور و هم در سطح شوراها هستیم،کسانی که نامزد شوراهای اسلامی شهر و روستا می‌شوند باید برای شهرشان ایده ای داشته باشند، باید بدانند که چگونه می خواهند شهرشان را آباد کنند.

انتخابات 1400، آغازگر یک تغییر بنیادین در حکمرانی شهری است

وزیر سابق راه و شهرسازی گفت: تصور بنده این است است که شاید انتخابات ۱۴۰۰ آغازگر یک تغییر بنیادین برای نحوه حکمرانی شهری و تحویل شهرداری ها به نمایندگان واقعی مردم باشد.

آخوندی ادامه داد: بنده شخصاً به تعداد کمکی از دوستانه اندیشمندان یک اتاق فکر را راه اندازی کردیم و در خصوص اینکه چگونه می توانیم به کسانی که کاندیدای عضویت در شوراهای اسلامی شهر و روستا می شوند داشته باشیم به همین خاطر یک مجموعه سیاست نامه ای را تهیه کرده ایم که اگر هر یک از اعضای شورا شورای شهر در هر جای ایران خودشان را برای عضویت در شوراهای اسلامی شهر و روستا کاندیدا می کنند از ما کمک فکری بخواهند به آنها کمک خواهیم کرد و به آنها مشورت می دهیم و چگونه می شود در تمام شهرهای ایران از فقیرترین تا پولدار ترین به سمتی حرکت کنیم که حکمروایی شهری به اراده عمومی واگذار شود و شهرداری ها نیز به دولت های محلی تابع شوراهای اسلامی شهر و روستا تبدیل شوند.

او افزود: این مهم به هیچ وجه به این مفهوم نیست که این دولت ها هم راستا با دولت مرکزی نباشند بلکه تبدیل به یک تقسیم کار می شود.

وزیر سابق راه و شهرسازی تاکید کرد: بنده معتقدم تمام مسائل محلی باید توسط شهرداری هایی که تحت فرمانروایی شهری مدیریت می شوند فعالیت کنند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.