قالیباف برای اصولگرایان دردسرساز شد

واقعیتی که امکان اجماع دوباره و تکرار وحدتی مانند انتخابات مجلس را دشوارتر از همیشه می‌کند. از دیگر سو انتقادات اعضای شورای وحدت از برخی رویه‌های وحدت شکن جدی‌تر از همیشه در رسانه‌ها منعکس می شود. همچنین با توجه به آغاز فعالیت‌های انتخاباتی هر دو شورا به نظر می‌رسد هریک در انتظار ادغام دیگری در مجموعه خود هستند. شورای وحدت ۲۵ اسفندماه، سامانه ملی خود را رونمایی کرد و شورای وحدت هم همان روز کمیته‌های سازماندهی و شبکه‌سازی اجتماعی خود را تعیین و اعضای خود را شناخت تا مشخص شود مسیر هماهنگی این دو سازوکار وحدت بخش اصولگرایان چالشی‌تر از همیشه دنبال خواهد شد.

صراحت پایداری‌ها در اعلام مواضع

سخنان روز دوشنبه ۲۵ اسفند دبیرکل حزب پایداری، افق آینده فعالیت‌های این تشکل اصولگرا را روشن کرد، افقی که در آن خیر و صلاح «محمدباقر قالیباف» ماندن در کرسی ریاست مجلس ترسیم شده و گزینه‌های اصلح پایداری‌ها از «محسن رضایی» تا «عزت الله ضرغامی» گسترده است.   «صادق محصولی» دبیر کل پایداری در پنجمین نشست از سلسله نشست‌های انتخاباتی «جمهور» که از سوی اتحادیه‌ انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل برگزار می‌شود؛ چند خط مشخص از خطوط سیاست ورزی انتخاباتی تشکل متبوع خود را تشریح کرد. کنایه‌ها و اظهارات صریح محصولی درباره وحدت جریان‌های اصولگرا در انتخابات مجلس، انتقاد از تخریب جریان پایداری از سوی  اصولگرایان، تاکید بر خطوط قرمز جبهه پایداری و اینکه به هر قیمتی تن به وحدت نخواهند داد، اعلام گزینه‌هایی که پایداری به عنوان نامزد اصلح با آن‌ها جلساتی برگزار کرده است و در نهایت عبور ضمنی و محترمانه از موضوع نامزدی محمدباقر قالیباف از مهم‌ترین محورهای سخنان محصولی در مهم‌ترین نشست خبری خود پس از دبیرکلی جبهه پایداری بود.

روند شکل گیری وحدت و لیست مشترک انتخاباتی میان جریان های اصولگرا در انتخابات مجلس یازدهم؛ از همان ابتدا با حرف و حدیث‌هایی روبرو بود و اظهارات و اشارات محصولی ضمن تایید این حرف و حدیث‌ها، آینده هر نوع وحدت میان اصولگرایان و جبهه پایداری را با دشواری‌هایی مواجه می کند. دبیرکل جبهه پایداری درباره اختلافات پشت پرده در زمان اعلام فهرست انتخاباتی مجلس یازدهم گفت: «سال گذشته که به افراد گفته شد که یا باید از پایداری اعلام برائت کنید یا در لیست قرار نخواهید گرفت. در جلسه مشورتی نامزدهای جوان یکی از افراد به ظاهر انقلابی هم گفته بود که "فعلا اعلام برائت کنید تا در لیست ائتلاف وارد شوید و بعدا کار خودتان را انجام دهید!»

به نظر می‌رسد دبیرکل جبهه پایداری با یادآوری این اختلافات درصدد هشدار به دیگر طیف‌های اصولگرا بوده تا یادآور شود؛ تجربه انتخابات ۹۸ در انتخابات ۱۴۰۰ تکرار نخواهد شد؛ به همین دلیل است که از اصولگرایان می‌خواهد به جای تخریب پایداری‌ها بر کار خود تمرکز کنند، یا به همین دلیل است که از عدم ورود به موضوعات و ائتلاف‌های شبهه دار سخن می‌گوید و تاکید می‌کند به هر قیمتی در پی وحدت نخواهد بود. جبهه پایداری در مدل وحدت خود چهار مرحله دارد که دورنمای انتخاباتی آن‌ها را ترسیم می کند و بر اساس آن تلاش بر این خواهد بود که حتی‌الامکان به یک وفاق و نقطه مشترک با دوستان انقلابی خود برسند اما نکته مهم آن است که این وفاق به هر قیمتی شکل نخواهد گرفت و اصول پایداری‌ها، خطوط قرمز آنها بوده و حفظ این خطوط واجب است.

اظهارات دبیرکل جبهه پایداری درباره احتمال نامزدی رییس مجلس در انتخابات آینده، به نوعی یکی از خطوط قرمز آن‌ها را مشخص می کند و آن همراهی دوباره با محمدباقر قالیباف برای رسیدن به پاستور است. محصولی در این زمینه به صراحت گفته است: «درخصوص قالیباف به نظر ما کسی که به تازگی رییس مجلس شده بهتر است که برای ریاست جمهوری هم اقدام نکند. مردم اکنون به اقدام انقلابی در مجلس امید بسته‌اند و معطوف شدن وی به ریاست جمهوری این را زیر سوال می‌برد.» این صراحت محترمانه دبیرکل پایداری نشان می‌دهد که آن‌ها در بررسی امکانات و گزینه‌های انتخاباتی ریاست جمهوری، احتمال قالیباف را کنار گذاشته اند که با توجه به اختلافات موجود از زمان انتخابات مجلس چندان بعید به نظر نمی‌رسید.

جریان پایداری از همان روزهای نخست شکل‌گیری خود همواره در پی گزینه‌ای اصلح میان سیاستمداران ایرانی برای ریاست جمهوری بودند و به نظر می‌رسد در انتخابات پیش رو هم این رویه تکرار خواهد شد. محصولی در این زمینه گفته است: «درخصوص تعیین مصداق اصلح در حال بررسی هستیم و تاکنون جلسات متعددی با افرادی که در مظان نامزدی هستند و افراد موثر، داشته‌ایم. با افرادی هم‌چون آقایان رئیسی، جلیلی، نیکزاد، فتاح، ضرغامی، رضایی و... جلسه داشته‌ایم.» مشهورترین مصداق نامزد اصلح در جریان اصولگرا «سعید جلیلی» است که شنیده‌های تایید نشده از تردید او برای حضور در انتخابات حکایت می‌کند و شرط جلیلی برای این حضور اجماع اصولگرایان در حمایت از وی است. موضوعی که چندان محتمل به نظر نمی‌رسد و مشخص نیست اگر اصلح مورد نظر جریان پایداری هم کسی جز جلیلی باشد؛ آینده سیاسی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام چه خواهد بود.

هشدار درباره تخریب‌ها و تضعیف‌ها

آیت الله «محمدعلی موحدی کرمانی» دبیرکل جامعه روحانیت مبارز و شورای وحدت در آیین افتتاح سامانه اینترنتی این تشکل انتقاداتی را متوجه برخی از اعضای شورای ائتلاف کرد و از آن‌ها خواست تجربه انتخابات مجلس سال گذشته را به نفع خود مصادره به مطلوب نکنند، شان و منزلت جامعه روحانیت مبارز را با برخی از اظهارات غلط و نسنجیده زیر سوال نبرند، رویه اشتباه خود را اصلاح کنند، دست از تخریب بکشند، تعارض‌گویی نکنند و در عمل به وحدت کمک کنند.

«مصطفی پورمحمدی» دبیرعالی جامعه روحانیت مبارز هم با تاکید براینکه جامعه روحانیت مبارز ادعای پدرخواندگی ندارد؛ تصریح کرده است: «برخی از افراد در درون گفتمان انقلابی، خواسته یا ناخواسته سخنانی را مطرح کرده‌اند که موجب تخریب گفتمان شکل‌گرفته شده و قطعاً این امر به ضرر کل جریان جبهه انقلاب خواهد بود.» به نظر می‌رسد کنایه آیت الله موحدی کرمانی و حجت الاسلام پورمحمدی اشاره به برخی اظهارات هفته‌های گذشته شماری از اعضای شانا درباره شورای وحدت دارد.

«علیرضا زاکانی» نماینده مجلس پنجم اسفندماه در همایش جبهه تحول‌خواهان انقلابی با بیان اینکه جریان دیگری در مقابل جریان شورای ائتلاف تشکیل شده که ظاهرا داعیه وحدت دارد اظهار کرد: «در ائتلاف اساس بر این است که از فردگرایی عبور کنیم و به همین خاطر توصیه می‌کنم از تشکیل کلونی در اطراف نامزدها خودداری کنیم چراکه در صحنه رقابت دچار مشکل خواهیم شد.»

«مهدی چمران» نایب رییس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب (شانا) منشاء اختلافات میان شورای ائتلاف نیروهای انقلاب و شورای وحدت اصولگرایان را اینگونه توضیح داده است: اگر همه برای خدا کار کنند این اختلافات پیش نمی‌آید. ممکن است اختلاف نظر باشد که با اختلافات عمیق فرق می‌کند اما اگر افرادی که "مَن، مَن" می‌کنند، برای منیت و گروه و دسته خودشان کار کنند قاعدتا حل این‌ها نه تنها کار مشکلی است بلکه شاید قابل حل هم نباشد.»  انتقادات اعضای دو شورا نشان از عمق اختلافات موجود میان آن‌ها دارد، اختلافاتی که «مصطفی میرسلیم» عضو شورای مرکزی حزب موتلفه هم وجود آن را تایید کرده و گفته است: «از همین امروز شاهد بروز نوعی رقابت در میان اصولگرایان هستیم، رقابتی که جنبه تخریبی آن غلبه دارد. البته در بسیاری از این رقابت‌ها متاسفانه اصول زیر پا گذاشته می‌شود.»

رفع اختلاف میان دو شورا و نیز همراه ساختن جبهه پایداری با مجموعه اصولگرایان با توجه به اظهارات و اصرارهای چهره های اصولگرا تنها در یک صورت محقق خواهد شد و آن حضور و نامزدی حجت الاسلام «ابراهیم رییسی» رییس قوه قضائیه در انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم است. هم شورای ائتلاف و هم وحدت این موضوع را پایان بخش اختلافات می‌دانند. جبهه پایداری هم برخلاف مخالفتش با نامزدی رییس قوه مقننه، کاندیداتوری رییس قوه قضائیه را منطقی دانسته و حتی وی را در فهرست گزینه‌های اصلح خود آورده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.