مخالفت اصولگرایان با سعید محمد/ پاسخ منفی سردار به ائتلاف با محسن رضایی

چندی پیش بود که سردار دهقان رسما اعلام کرد در گود رقابت های ۱۴۰۰ حضور خواهد داشت. محسن رضایی هم با اقدامات و اظهارنظرهایش، تلویحا حضورش را تایید کرده است. اما در جدیدترین اتفاق طی روزهای اخیر این سردار سعید محمد بود که بلافاصله بعد از استعفا از ریاست قرارگاه خاتم الانبیاء کاندیداتوری خود را اعلام کرد تا مُهر پایان بر همه گمانه ها درباره آمدن یا نیامدنش بزند. او تاکید دارد راه سخت است و سفت و سخت ایستاده است.

مخالفت اصولگرایان با سعید محمد

اما سعید محمد درحالی از این تصمیم خود رونمایی کرد که برخلاف انتظاراتان، اصولگرایان به استقبال این تصمیم او نرفتند و از قضا آغازگر مخالفت ها با این تصمیم سردار شدند. «سعید محمد از چهره های ناشناخته عرصه سیاست است»، « سعید محمد به‌ خاطر تخلفات مالی برکنار شده است»، «کاندیداتوری سردار محمد، شائبه استفاده از امکانات سپاه را ایجاد می کند»، «سعید محمد باید از سپاه استعفا دهد نه قرارگاه خاتم الانبیاء» و... از جمله گزاره هایی هستند که برخی چهره های سیاسی اصولگرا پس از جدی شدن کاندیداتوری فرمانده پیشین قرارگاه خاتم به زبان آورده و تا رسما اعلام کنند که این خبر چندان به مذاقشان خوش نیامده است.

اسدالله بادامچیان دبیرکل حزب موتلفه که پیش از این در مخالفت با کاندیدای نظامی اظهارنظراتی را مطرح کرده، به خبرآنلاین می گویدـ؛« کاندیداتوری سردار محمد، شائبه استفاده از امکانات سپاه را ایجاد می کند و او باید ابتدا از مشاور فرماندهی کل سپاه استعفا دهد.»

کمال الدین سجادی، سخنگوی جبهه پیروان خط امام و رهبری در خصوص کاندیداتوری سردار سعید محمد فرمانده سابق قرارگاه خاتم‌الانبیاء و با اشاره به حضور افرادی ناشناخته یا کمتر شناخته شده برای جامعه در انتخابات ریاست جمهوری، بیان داشت: این‌گونه افراد چندان در انتخابات جدی نیستند. هم در تایید آن‌ها اما و اگر فراوان است و هم اینه بعید است که وارد رقابت جدی شوند.

مهدی چمران از چهره های سیاسی اصولگرا ضمن رد تلویحی حمایت اصولگرایان از کاندیداتوری سعید محمد، تصریح کرد:  برداشت من این است که شناخت جامعه نسبت به او کم است و تا شناخت ایجاد شود زمان می‌برد.

علاوه بر چمران، حجت‌الاسلام سیدمحمدصادق کاظمی، سخنگوی جمعیت رهپویان نیز در خصوص ناشناخته بودن سردار محمد، گفت: نباید فرمان اداره کشور علی‌الخصوص نظام جمهوری اسلامی را به دست افرادی که خودشان، سوابقشان، تیم‌شان، اطرافیان‌شان و مواضع‌شان مشخص و شناخته شده نیست، بدهیم.

علت رفتن از قرارگاه خاتم چه بود؟

در متن نامه استعفای سردار سعید محمد از ریاست قرارگاه خاتم الانبیاء حضور در انتخابات ریاست جمهوری عنوان شده بود. اما برخی اصولگرایان در این کنار رفتن اما و اگرهایی را مطرح کرده اند. برخی آن را برکناری و برخی استعفا می دادند. ماجرا آنجا جالبتر می شود که حتی برخی پای تخلفات اقتصادی را به این تصمیم سعید محمد باز می کنند.

آنچنان که حمیدرضا ترقی از اعضای موتلفه،  رفتن سعید محمد از قرارگاه خاتم الانبیا را به خاطر اتهامات مالی دانسته بود. سخنان ترقی اما بی پاسخ نماند  و با واکنش فرمانده پیشین قرارگاه خاتم الانبیا روبرو شد. سعید محمد  ضمن رد هر گونه تخلف، عزل و برکناری اش از فرماندهی قرارگاه خاتم را تکذیب کرد. گرچه ترقی به فاصله چند ساعت، اظهاراتش را تکذیب کرد اما ابهامات درباره سردار سعید محمد را باقی گذاشت.


پاسخ منفی سردار به ائتلاف

اما حواشی پیرامون کاندیداتوری سعید محمد فقط به این جنس واکنش ها ختم نشد. آنچنان که برخی خبرها در هفته جاری حکایت از ائتلاف بین محسن رضایی و سردار سعید محمد داشت. برخی اما این زمزمه پشت پرده را رد می کنند. حسین کنعانی مقدم گفته است  قرار شد آقای محمد پیش از اینکه حضورش را به‌طور رسمی اعلام کند، با آقای رضایی صحبتی را انجام دهد، اما با این اقدام اخیر، عملا او پیشنهاد ائتلاف را نپذیرفت و قصد حضور مستقل را دارد.»

محسن رضایی اما وقتی در مقابل سوالی درباره احتمال ائتلافش با سعید محمد قرار گرفت گرچه پاسخ صریحی نداد اما این را گفت که اگر دولتی تشکیل دهد از همه نیروها و کاندیداهای توانمند استفاده خواهد کرد.

واکنش ۲ کاندیدا سابق به نامزدی کاندیدای جدید

فارغ از اصولگرایان که روی خوشی به سعید محمد نشان نداده اند، ۲ کاندیدای پیشین انتخابات ریاست جمهوری هم به این اعلام نامزدی واکنش نشان داده اند. مصطفی هاشمی طبا از چهره های سیاسی اصلاح طلب که سابقه کاندیداتوری در انتخابات پیشین ریاست جمهوری را در کارنامه خود دارد بر این باور است که اگر سردار محمد عضو حزب موتلفه یا حزب کارگزاران می شد و آن ها، او را کاندیدا می‌کردند، این وارد سیاست شدن تلقی می شد چون وارد یک گروه و دسته سیاسی شده است ولی او همانطور که آقایان شمخانی و رضایی کاندیدا شدند، کاندیدا شده است و به نظر من مشکلی ندارد.

هاشمی طبا گریزی هم به گمانه زنی های برخی مبنی بر اینکه سردار محمد شبیه احمدی نژاد است می زند و می گوید: نگرانی اینجا است که مثلا آقای احمدی‌نژاد که وارد انتخابات شد، برخی از وی به صورت تلویحی حمایت می‌کردند؛ اکنون هم ممکن است که چنین شبهه‌ای باشد اما نمی‌توان گفت هر شبهه‌ای قطعی است و این شبهات به راحتی قابل اثبات هم نیست.

علاوه بر هاشمی طبا، محمد غرضی دیگر کاندیدای پیشین انتخابات ریاست جمهوری و از وزرای دولت سازندگی در باب ناشناخته بودن سعید محمد برای مردم می گوید: مردم آقایان موسوی، خاتمی، احمدی‌نژاد و روحانی را هم در زمان کاندیداتوری چندان نمی‌شناختند اما بعد که بر کرسی اجرایی تکیه زدند، در میان جامعه شناخته شدند.

پاستور به یک نظامی می رسد؟

گرچه بازار کاندیداتوری انتخابات ۱۴۰۰ بسیار شلوغ تر از ادوار گذشته شده است اما علاقه و میل چهره هایی با سوابق نظامی در این بازار حکایت از آن دارد که شاید پاستور ۱۴۰۰ بالاخره بعد از چند دوره ناکامی این طیف از کاندیداها به یک نظامی تحویل داده شود. 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.