مقامات آمریکا برای چین در مذاکرات آلاسکا خط و نشان کشیدند

پیش‌تر اخباری مبنی بر اینکه قرار است یک هئیت چینی با حضور وانگ یی و یانگ جیه‌چی وزیر کنونی و پیشین امورخارجه چین، بمنظور انجام مذاکراتی با مقامات ارشد آمریکایی از جمله آنتونی بلینکن وزیر خارجه این کشور و جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید، سفری به آلاسکا داشته باشند، منتشر شده بود و حال ساعاتی پیش آمریکا به ریاست جمهوری جو بایدن، مذاکرات خود را با چین بعنوان کشور رقیب آغاز کرده است.

خبرگزاری انگلیسی رویترز نیز در این راستا از ادعای آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا مبنی بر اینکه چین نظم فعلی جهان را تهدید می‌کند، خبر داد.

وی طی اظهاراتی همانند سایر مقامات غربی از تعبیر نظم قانون محور جهانی و تهدید آن از سوی چین سخن گفت و مدعی شد که این کشور می‌تواند یک عامل خطرزا در این راستا محسوب شود.

بلینکن طی این مذاکرات در مقابل وزیر خارجه چین به توصیف نگرانی های واشنگتن پیرامون اقدامات چین در «سین‌کیانگ»، هنگ‌کنگ و تایوان و همچنین حملات سایبری به آمریکا پرداخته است.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید نیز در رایزنی‌های خود با همتای چینی‌اش در آلاسکا، مدعی شده است که، این کشور دنبال درگیری با چین نیست.

وی در این راستا تصریح کرد: اما با توجه به این موضوع در مقابل ضمن حمایت از اصول، دوستان و مردممان از رقابت سرسختانه نیز استقبال می‌کنیم.

مقامات چینی: آمریکا به جای دخالت در امور چین به مسائل خود رسیدگی کند

یانگ جیچی، دیپلمات ارشد چین نیز طی این مذاکرات با تاکید بر اینکه پکن قویا با مداخله آمریکا در امور داخلی چین مخالف است، گفت: در حقیقت آمریکا از قدرت نظامی و برتری مالی خود بمنظور تحت فشار قرار دادن کشور‌های دیگر استفاده می‌کند.

وی ادامه داد: واشنگتن با سوء استفاده از مفاهیم امنیت ملی، آینده تجارت بین المللی را تهدید می‌کند.

این دیپلمات ارشد چینی، با بیان اینکه سیاه پوستان آمریکایی در این کشور سلاخی می‌شوند، گفت: حقوق بشر در آمریکا در سطح پایینی قرار دارد و این کشور می‌تواند در این زمینه بهتر عمل کند.

یانگ جیچی تاکید کرد: آمریکا باید به مسائل مرتبط به خود رسیدگی کند و از سوی دیگر چین نیز به مسائل خودش رسیدگی می‌کند.

وانگ یی، وزیر امور خارجه چین نیز در مذاکرات کشورش با مقامات آمریکایی، ضمن تاکید بر اینکه واشنگتن باید مداخله در امور داخلی چین را کنار بگذارد، گفت: اعلام تحریم‌های جدید طرز خوشامدگویی به مهمانان نیست!

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.