نرخ سود وام مسکن به 20.7 درصد رسید

محاسبه هزینه خرید وام مسکن در آخرین هفته سال

کدخبر: ۴۰۰۳۸۸
اقتصادنیوز: در هفته پایانی سال 99 قیمت وام مسکن هزینه وام مسکن برای مجردین در مرز 16 میلیون تومان و برای متاهلین در حد 28 میلیون تومان تثبیت شد.
محاسبه هزینه خرید وام مسکن در آخرین هفته سال

به گزارش اقتصادنیوز ، هزینه تهیه وام مسکن در آخرین هفته سال 99 در حد 16 میلیون و 400 هزار تومان قرار گرفت. در هفته های پایانی سال قیمت اوراق تقریبا روندی ثابت داشته و سپس کاهش یافت. این اتفاق سبب شد تا نرخ سود وام مسکن نیز در حد 20.7 درصد قرار بگیرد

اوراق حق تقدم تسهیلات بانک مسکن (به‌صورت خلاصه تسه) اوراقی هستند که متقاضیان وام می توانند با خرید آنها بدون ایستادن در صف وام مسکن را از بانک مسکن خریداری کنند.

روند قیمت این اوراق نشان میدهد که هزینه وام برای متقاضیان ازابتدای هفته پایانی سال جاری، روندی نزولی داشته و در روز چهارشنبه به کمترین حد خود در این هفته تنزل پیدا کرده است.

اما این تغییرات قیمت اوراق بر هزینه وام مسکن و نرخ سود آن چه تاثیراتی را گذاشته است؟ 

هزینه خریداوراق مسکن

در ابتدای هفته اخیر قیمت متوسط هر ورق 59 هزار و 850 تومان به دست آمده بود که نهایتا در انتها این رقم به 58 هزار و 570 تومان رسید. این درحالیست که اعتبار هر ورق در بازار مسکن 500 هزار تومان است و به اعتبار هر ورق می توان 500 هزار تومان وام مسکن دریافت کرد.

از آنجا که بانک مسکن مبلغ وام برای مجردین 140 میلیون تومان و برای متاهلین را 240 میلیون تومان اعلام کرده است، مجرد ها نیازمند خرید 280 ورق و متاهلین 480 ورق خواهند بود.

بر این اساس هزینه کل خرید اوراق تسه به منظور اخذ وام مسکن در هفته ای که گذشت برای مجردها از 16 میلیون و 800 هزار تومان از ابتدای هفته به 16 میلیون و 400 هزار تومان در انتها کاهش پیدا کرد.  این روند نزولی برای متاهلین نیز به همین شکل بوده است. برای این دسته از متقاضیان وام مسکن، هزینه کل خرید اوراق از 28 میلیون و 700 هزار تومان در روز شنبه به 28 میلیون و 100 میلیون تومان رسید.

اما این هزینه برای متقاضیان مضاف برهزینه ایست که آنها در طول 12 سال مجبور به پرداخت آن هستند. با این اتفاق دیگر نرخ سود در حد اسمی بیان شده آن نخواهد بود.

نرخ سود موثر

نرخ بازده داخلی یکی از روش‌های استاندارد برای ارزیابی طرح‌های اقتصادی است. در این روش تلاش می‌شود تا جریان نقدینگی با نرخ بازگشت نامعلومی به نرخ کنونی تنزیل داده شوند

با توجه به اینکه خریداران وام مسکن نیازمند پرداخت دو هزینه برای اخذ وام هستند، نرخ سود از میزان اسمی خود جدا خواهد شد . این میزان را بانک مسکن 17.5 درصد اعلام کرده اما در هفته اخیر برای مجردین و متاهلین در حد 20.7 درصد رقم خورده است.

یعنی تقریبا 3.2 واحد درصد از آنچه ثبت اسمی شده است بیشتر است.

هزینه کل وام مسکن در طول 12 سال

 نرخ سود موثر به این معناست که افراد در طول 12 سال معادل این سود مبلغی بیشتر از وامی که در ابتدا اخذ کرده اند را بایستی به بانک برگردانند. در همین خصوص نهایتا خالص هزینه های مجردینی که در تمامی روزهای هفته اخیر برای اخذ وام مسکن از طریق خرید اوراق تسه اقدام کرده و بایستی آن را در طول 12 سال به بانک باز پرداخت کنند دامنه نوسانی موازی با نرخ سود وام مسکن داشته است. بر این اساس خالص هزینه پرداختی مجردین در تمام این هفته 176 میلیون و 900 هزار تومان برآورد شد. این رقم برای متاهلین نیز 328 میلیون تومان محاسبه شد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید