سامانه ملی املاک و مسکن به دنبال چیست؟

بر اساس اصلاحیه قانون مالیات بر خانه‌های خالی که ۵ آذرماه سال جاری توسط مجلس شورای اسلامی تصویب شد هر واحد مسکونی در شهرهای بالای ۱۰۰ هزار نفر در هر سال مالیاتی اگر ۱۲۰ روز ساکنی نداشته باشد به عنوان خانه خالی شناخته می شود و مشمول مالیات خواهد شد.

بر این اساس وزارت راه و شهرسازی موظف شده فرآیند خوداظهاری دقیق به منظور شناسایی واحدهای مسکونی خالی فراهم کند مهلت تعیین شده دو ماه است.

در قانون قبلی نرخ مالیات دریافتی توسط دولت از مالکان خانه‌های خالی که مشمول پرداخت این مالیات می‌شدند معادل سالانه یک‌ماه اجاره ماهانه همان واحد مسکونی بود. در طرح مجلس که در قالب قانون جدید دریافت مالیات از مالکان خانه‌های خالی از سکنه تصویب و از سوی رئیس‌جمهوری ابلاغ شد نرخ جدید دریافت مالیات به منظور افزایش ضریب بازدارندگی این مالیات اعمال خواهد شد.

بر اساس قانون جدید،خانه هایی که بیش از ۱۲۰ روز خالی باشد فاقد هر معافیتی است بر مبنای مالیات بر درآمد اجاره برای سال اول تا سوم مشمول ضریب ثابتی می شود.برای سال اول این ضریب شش برابر متعلقه مالیات متعلقه است در سال سوم این ضریب به ۱۸ برابر می رسد. این ضرایب برای کسانی که دارای ۵ خانه خالی یا بیشتر باشند دو برابر ضریب در نظر گرفته شده برای هر سال خواهد بود.

مشروح این گزارش را در اقتصاد نیوز با تیتر «ضرب الاجل دو ماهه برای ثبت املاک در سامانه؛ پای مالیات در میان است» بخوانید.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.