روابط سیاسی مسکو و لندن مرده است

کلین گفت: دولت انگلیس بخش اصلی روابط با ما (روسیه) را از بین برده است و ما فقط در عرصه های اقتصادی و فرهنگی روابط محدود حفظ کرده ایم. دولت انگلیس رویکرد خصمانه در مورد روسیه درپیش گرفته است که طرف روسی آن را نمی پذیرد. 

سفیر روسیه با انتقاد از سیاست های لندن در مسکو اظهار داشت: دولت انگلیس دائما اتهاماتی در عرصه حقوق بشر به روسیه وارد می کند. 

وی با بیان اینکه چنین رویکردی از سوی انگلیس در مورد روسیه غیرسازنده است، خاطرنشان کرد: هیچ کشوری وجود ندارد که در آن نقض حقوق بشر رخ ندهد. هر کشوری دارای مساله است و رویکردهای خود را دارد. این حوزه دشوار و پیچیده ای است اما این مساله به حق حاکمیت هر کشور مربوط می شود.

کلین با اشاره به اینکه در انگلیس هم موارد نقض حقوق بشر رخ می دهد به عنوان نمونه به وضعیت پیرامون دستگیری جولیان آسانژ بنیانگذار وب‌سایت افشاگر ویکی‌لیکس اشاره کرد و گفت: آسانژ بخاطر نقض شرایط آزاد شدن از زندان با قرار وثیقه توسط پلیس انگلیس دستگیر شد و او را بخاطر جرمی که بسیار شبیه وضعیت پیرامون الکسی ناوالنی (فعال سیاسی مخالف دولت روسیه) محکوم کردند.

وی ادامه داد: از نظر اعمال قانون، این دو وضعیت بسیار مشابه همدیگر هستند.

ناوالنی یکی از اصلی‌ترین منتقدان پوتین و از داوطلبان شرکت برای نامزدی انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۸ میلادی روسیه بود که به دلیل محکومیت قبلی از نامزدی در انتخابات منع شد.

وی بیستم ماه اوت سال ۲۰۲۰ (سی ام مرداد) در بازگشت از سیبری به مسکو بیمار شد و پس از فرود اضطراری هواپیما به بیمارستانی در شهر تومسک سیبری منتقل شد و سپس به یک مرکز درمانی در برلین انتقال یافت، جایی که پزشکان در اوایل ماه جاری اعلام کردند : نشانه‌هایی از مسمومیت وی با ماده سمی نوویچوک وجود دارد.

سازمان منع تسلیحات شیمیایی نیز با بررسی نمونه‌های گرفته شده از ناوالنی در یک مرکز درمانی ارتش آلمان در برلین اعلام کرد که در مورد وی ماده سمی نوویچوک بکار گرفته شده است.

روسیه این ادعای آلمان و نیز سوئد و هلند در مورد مسمومیت ناوالنی را رد کرد و این فعال سیاسی مخالف دولت مسکو در بازگشت از برلین در روز ۱۷ ماه ژانویه در مسکو دستگیر و به سه سال و نیم زندان محکوم کرد.

روابط روسیه و انگلیس پرتنش است و لندن مسکو را به دست داشتن در مسمومیت ناوالنی متهم کرده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.