روحانی: ایجادسالانه 555 هزار شغل از افتخارات دولت است

حسن روحانی با اشاره به اینکه افزایش تولید و ایجاد اشتغال پایدار از اولویت‌های اصلی دولت تدبیر و امید است، گفت: ایجاد متوسط سالانه۵۵۵ هزار شغل از افتخارات این دولت است.

حجت الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور در هشتادمین جلسه شورای عالی اشتغال که امروز دوشنبه و در دومین روز از سال ۱۴۰۰ با حضور اعضا تشکیل شد، دستاوردهای دولت یازدهم و دوازدهم در حوزه اشتغال را چشمگیر توصیف کرد و گفت: ایجاد متوسط سالانه۵۵۵ هزار شغل در کشور در شرایط سخت جنگ اقتصادی و تحریم نشان دهنده اهمیت موضوع اشتغالزایی در دولت تدبیر و امید است.

وی اظهار داشت: با استفاده از فناوری های نو و توسعه شرکت های دانش بنیان و همچنین گسترش زیر ساخت های فضای مجازی و تقویت اقتصاد دیجیتال، امروز شاهد افزایش قابل توجه اشتغال جوانان و متخصصان در حوزه های مختلف از جمله در عرصه های خدمات IT، استارت آپ ها، بوم گردی، گردشگری و صنایع دستی و همچنین صنایع تولیدی هستیم.

روحانی توجه ویژه به اشتغال روستایی را از اولویت های این دولت برشمرد و افزود: در حوزه اشتغال روستایی و عشایری، در دولت های یازدهم و دوازدهم از اولویت های ایجاد شغل برای رونق کسب و کار و احیاء مشاغل سنتی در روستاها بوده است به طوری که امر توسعه اقتصاد و اشتغال روستایی برای اولین بار از پایان سال ۹۶ شروع شد و در سه سال اخیر ۱۹.۵ هزار میلیارد تومان اختصاص پیدا کرد و با اجرای بیش از ۱۴۲ هزار طرح در مناطق روستایی، بیش از ۲۶۰ هزار شغل تاکنون ایجاد شده است.

رئیس جمهور در ادامه با اشاره به نامگذاری سال ۱۴۰۰ به نام " تولید؛ پشتیبانی ها، مانع زدایی ها" از سوی مقام معظم رهبری، خاطرنشان کرد: دولت تمام تلاش خود را بکار خواهد بست با تسهیل بیشتر امور برای بخش خصوصی به ویژه کارآفرینان و سرمایه گذاران زمینه ایجاد اشتغال پایدار بیشتر در کشور را ایجاد کند.

وی با اشاره به نامگذاری سه سال به نام تولید از سوی مقام معظم رهبری و اهمیت این موضوع گفت: اشتغال از مسائل ضروری و حیاتی جامعه و زندگی مردم است و با حیات مردم سر و کار دارد و دولت وظیفه خود می داند که برای جویندگان شغل و بیکاران زمینه‌های اشتغال را فراهم کند.

روحانی با بیان اینکه در شرایط پاندمی کووید۱۹ بسیاری از مشاغل تحت تاثیر قرار گرفت، گفت: با تجربه یک سال گذشته و افقی که در این بیماری وجود دارد امکان دارد که شرایط و عوارض این بیماری که در سال گذشته موجب متوقف شدن برخی مشاغل شد در سال ۱۴۰۰ نیز تداوم داشته باشد لذا امسال هم باید بر مبنای وجود کرونا کار کنیم.

وی با اشاره به اینکه باید برای مشاغلی که از این محدودیت‌ها تاثیر می‌پذیرند برنامه‌ریزی داشته باشیم، اظهار داشت: درخصوص اشتغال جوانان و دانشجویان باتوجه به مجازی بودن آموزش، می توان بستر اشتغال جایگزین و موقت را فراهم کرد و در سالی که تولید شعار آن است باید در کنار رشد تولید، اشتغال نیز توسعه یابد و در این شرایط کرونایی برای مشاغل جایگزین برنامه‌ریزی شود.

رئیس‌جمهور با اشاره به تصمیمات اتخاذ شده در جلسه امروز شورای عالی اشتغال درمورد افزایش اشتغال و سرمایه‌گذاری‌های متناسب با آن، گفت: این تصمیمات می تواند تحول خوبی برای اشتغال روستایی باشد که بیش از ۲۶۰ هزار شغل را ایجاد خواهد کرد و در صورت لزوم می توان در ستاد ملی مقابله با کرونا برای تعدیل مقررات دست و پاگیر برای ایجاد شغل جایگزین درمورد کسانی که مشاغل خود را ازدست داده اند، تصمیم گیری کرد.

وی همچنین با اشاره به حمایت های انجام شده از اصناف و مشاغل آسیب دیده از کرونا، گفت: در یکسال گذشته تلاش شد تا با ارائه تسهیلات و حمایت از مشاغل و اصناف مانع از بیکار شدن تعداد زیادی از شاغلان شویم و ارائه این کمک ها و تسهیلات با هدف حمایت از اشتغال تا پایان پاندمی کرونا ادامه خواهد یافت.

روحانی با اشاره به اینکه با تغییرات ایجاد شده در فضای بین المللی و شکست جنگ اقتصادی دشمن و همچنین مهار کرونا با واکسیناسیون گسترده، امسال فضای بهتری برای تعاملات جهانی ایجاد خواهد شد، گفت: پشتیبانی از تولید و رفع موانع کسب و کار و اشتغال با هدف تحقق شعار سال در دستور کار دولت قرار دارد.

در جلسه امروز شورای عالی اشتغال به ریاست رئیس جمهور، ضمن ارائه گزارشی از اجرای مصوبات این شورا در دولت های یازدهم و دوازدهم توسط محمد شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و دبیر شورای عالی اشتغال، اقدامات انجام شده در مسیر توسعه اشتغال پایدار در کشور تشریح و بر تداوم اجرای برنامه اشتغال روستایی و عشایری با استفاده از منابع صندوق توسعه ملی تاکید شد.

برنامه اشتغال دوره گذار از کرونا و دوره پساکرونا، بسته سیاستی توسعه کارآفرینی و همچنین چارچوب برنامه صیانت از اشتغال در کشور از جمله موضوعاتی بود که در هشتادمین جلسه شورای عالی اشتغال برای توسعه اشتغال مولد با توجه به تحقق شعار سال در پشتیبانی و مانع‌زدایی از تولید، مطرح و مورد بررسی قرار گرفت و تصمیماتی در این زمینه اتخاذ شد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.