استاد ایرانی برنده جایزه یونسکو درگذشت

استاد «علی امیری اردکانی» پیشکسوت و استاد مرمت و معماری استان یزد و برنده جایزه یونسکو در مسابقه مرمت میراث فرهنگی، امروز بر اثر عارضه سرطان خون درگذشت.

«علی پورسلمان» جانشین سابق پایگاه میراث جهانی شهر تاریخی یزد  ضمن ابراز تاسف از درگذشت استاد مرمت و معماری یزد بر اثر بیماری، به تاثیر این استاد در حوزه میراث فرهنگی و احیای آثار تاریخی اشاره کرد و گفت: این مرد بزرگ که دانش آموخته دانشگاه تهران و هم دوره «محمد منصور فلامکی» پدر مرمت کشور بود، با درگذشت خود جامعه میراثی کشور را متاثر کرد.

وی با بیان این که این فعال میراث فرهنگی طرح‌های مشترکی با فلامکی نیز داشت، تصریح کرد: ایشان در یزد، ابتدایی‌ترین مرمت‌ها را با شرکت مسکن سازان و همراه با اساتید دیگری یزد مانند محمدرضا اولیا آغاز کردند.

معاون کنونی سرمایه پذاری اوقاف یزد با بیان این که امیری اردکانی برنده جوایز نفیسی در دوره فعالیت خود شده بود، تصریح کرد: وی صاحب دو جایزه ارزشمند «آقا خان»و «یونسکو» شده بود.

پورسلمان با بیان این که امیری اردکانی دانش آموخته رشته مرمت و میراث فرهنگی بود، خاطرنشان کرد: وی از از پیشکسوتان این عرصه بوده که در دانشگاه اردکان و دانشگاه ازاد یزد نیز تدریس داشته و دانش جویان زیادی را به جامعه مرمت و میراث فرهنگی یزد تحویل داد.

این مسئول یزدی اظهار کرد: وی البته در سال‌های اخیر نیز طرح‌های مشترکی را در بافت تاریخی یزد اجرا کرده بود که به علت کسالت و بیماری نتوانست فعالیت خود را ادامه دهد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.