واکنش میشل عون به سخنان الحریری در مورد تشکیل کابینه

به گزارش المیادین، ریاست جمهوری لبنان دوشنبه شب در بیانیه‌ای به سخنان "سعد الحریری" نخست وزیر مکلف به تشکیل کابینه واکنش نشان داد و آن را غافلگیرانه خواند.

در این بیانیه آمده است: طرحی که "میشل عون" رییس جمهوری لبنان ارائه کرده حاوی هیچ اسمی نبوده است، به همین خاطر هیچ نشانی از "یک سوم معطل" (کرسی‌های مورد مناقشه برای کابینه جدید) در آن دیده نمی شود.

رییس جمهوری لبنان تصریح کرد: در بیشتر اوقات، الحریری در دیدارهای که به کاخ ریاست جمهوری در بعبدا داشته است، تنها اسامی کابینه ناقض را ارائه کرده است.

در این بیانیه  آمده است: عون هرگز سخنی از کرسی های مورد مناقشه برای کابینه جدید (یک سوم معطل) نگفته است و این یک بحران دولتی است و نمی توان آن را به یک بحران حاکمیت تبدیل کرد.

ریاست جمهوری لبنان اعلام کرد که شکل و محتوای سخنان و سبک حریری وی را غافلگیر کرده است.

الحریری نخست وزیر مکلف به تشکیل دولت لبنان پس از نشست روز دوشنبه با «میشل عون» رییس جمهوری این کشور، از رایزنی‌های انجام شده با وی ابراز نارضایتی کرد.

وی با طرح این ادعا که میشل عون خواستار اجرای یک سوم معطل در تشکیل کابینه شده است، افزود: من نمی‌توانم این پیشنهاد را بپذیرم.

دبیرکل حزب الله لبنان اخیرا طی سخنانی به مناسبت روز جانباز از تمامی نیروها و جریان‌های سیاسی لبنان خواست با استفاده از توانمندی‌های داخلی و روابط خارجی خود به حل بحران لبنان کمک کنند.

رییس جمهوری لبنان پیش تر با انتقاد از تأخیر در تشکیل دولت این کشور از نخست‌وزیر مکلف خواست در صورت ناتوانی در تشکیل کابینه، کناره گیری کند.

الحریری با تصویب پارلمان لبنان و تایید عون برای چهارمین بار مکلف به تشکیل کابینه شده اما ناظران تاکید دارند آمریکا، فرانسه و سعودی که همچنان مقاومت ضدتروریسم تکفیری و صهیونیستی را مانع تحقق اهداف خود می‌دانند، به الحریری اجازه تشکیل دولت جدید را نمی‌دهند.

مشکل اساسی و کنونی لبنان دخالت‌های عربستان، آمریکا و فرانسه در امور داخلی این کشور و پیروی برخی گروه‌های لبنانی وابسته به محور صهیونیستی - تکفیری از جمله «سمیر جعجع» رئیس گروه «نیروهای لبنانی» از سیاست‌ها و راهبردهای ضد مقاومت این محور است.

جریان‌ها و احزاب سیاسی لبنان به ویژه جریان محور مقاومت و رییس جمهوری این کشور در ماه‌های اخیر تلاش‌های خود را برای تشکیل کابینه حریری متمرکز کرده‌اند، ولی وی تاکنون نتوانسته است به دلیل تبعیت از کشورهایی همچون آمریکا، فرانسه و عربستان دولت لبنان را تشکیل دهد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.