ژنرال اسرائیلی مطرح کرد؛

موشک‌باران اسرائیل در جنگ احتمالی/جزئیات عملکرد گنبد آهنین

کدخبر: ۳۹۹۷۱۵
اقتصادنیوز: یک ژنرال برجسته ارتش اسرائیل اخیراً گفته است که در جنگ‌های احتمالی آینده، احتمالاً اسرائیل مورد اصابت هزاران راکت و موشک قرار خواهد گرفت.
موشک‌باران اسرائیل در جنگ احتمالی/جزئیات عملکرد گنبد آهنین

به گزارش اقتصادنیوز ؛ وبگاه نشریه آمریکایی نشنال‌اینترست در گزارشی به قلم استفن سیلور  با عنوان «اسرائیل در جنگ با هزاران موشک مواجه می‌شود» نوشته است: یک ژنرال برجسته در نیروهای دفاعی اسرائیل (IDF) این هفته گفت که در جنگ‌های احتمالی آینده، احتمالاً اسرائیل مورد اصابت راکت‌ها و موشک‌ها -تا ۲هزار مورد در روز- قرار می‌گیرد.

اسرائیل

این نظرات از سوی ژنرال ارشد یوری گوردین، فرمانده جبهه داخلی وزات دفاع اسرائیل در مصاحبه با  جروزالم‌پست مطرح شد. گوردین در مصاحبه با این روزنامه ادعا کرد که «دشمنان ما باید بدانند که در صورت نیاز، ارتش قدرتمندی را فعال خواهیم کرد که تا به حال دیده نشده است.»

وی در ادامه ادعاهای خود افزود: «آنها می دانند که نمی‌توانند ما را در میدان جنگ متعارف شکست دهند، بنابراین سعی می‌کنند جنگ را به جبهه دوم که خانه‌ها و شهرهای ما است، منتقل کنند.»

اسرائیل در دهه‌های اول پس از استقلال خود (در سال ۱۹۴۸) بیشتر با روش‌های متعارف جنگ هوایی و زمینی علیه دشمنانش جنگید، از جمله در جنگ استقلال ۱۹۴۸ و جنگ شش روزه ۱۹۶۷ و جنگ یوم کیپور ۱۹۷۳.

اما اخیراً اسرائیل اغلب دچار دوره‌هایی از حملات راکتی پایدار شده که بیشتر از سوی حزب‌الله (واقع در لبنان) و حماس (در غزه) است. این امر به طور خاص منجر به اقدام نظامی اسرائیل در غزه در سال های ۲۰۰۸-۲۰۰۹، ۲۰۱۲ و ۲۰۱۴ شده است.

اسرائیل از سال ۲۰۱۱ یک سیستم دفاع موشکی به نام گنبد آهنین را در خود جای داده است. سیستم گنبد آهنین که با کمک آمریکا از سال ۲۰۰۴ آغاز شده و توسعه یافته است، دست کم به گفته ارتش اسرائیل، به‌طور غیرقابل باوری موفق بوده است. ادعا شده که گنبد آهنین ۹۵ درصد موشک‌های ورودی را متوقف کرده است.

گنبد آهنین

سامانه گنبد آهنین چگونه کار می‌کند؟

اولین مرحله از این سیستم ۳مرحله‌ای، تکنولوژی تشخیص است. یک رادار، وجود موشک را بر فراز یا در نزدیکی یک منطقه تعیین‌شده تشخیص می‌دهد. سپس این اطلاعات را به یک کامپیوتر مرکز کنترل می‌فرستد که در آن مسیر موشک محاسبه می‌شود. اگر محاسبه این سیستم تشخیص دهد که موشک به یک ناحیه پرجمعیت برخورد نخواهد کرد، موشک اجازه فرود می‌یابد. اما اگر موشک یک تهدید تلقی شود، سیستم برای مقابله وارد عمل می‌شود.»

در حالی که بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل و باراک اوباما، رئیس جمهور سابق آمریکا، در طول سال‌هایی که هر دو در مسئولیت بودند، اغلب در تقابل قرار داشتند، اما نتانیاهو در جریان سخنرانی‌اش در کنگره در سال ۲۰۱۵، [علی رغم انتقاد تند از توافق هسته‌ای با ایران] از اوباما به خاطر حمایت از دفاع موشکی، از جمله «حمایت وی از افزایش سیستم‌های رهگیری موشکی در جریان عملیات ما علیه تروریست‌های حماس  در تابستان گذشته» تشکر کرد.7

اسرائیل ادعا کرده است که گنبد آهنین از یک دهه پیش که عملیاتی شد، در مجموع ۲۵۰۰ موشک را متوقف کرده است. گوردین در اظهارات خود گفت اسرائیل در صورتی که جنگ در بگیرد، اسرائیل با دو هزار راکت و موشک در روز مورد اصابت قرار خواهد گرفت. به گزارش جروزالم‌پست، اسرائیل معتقد است حزب الله حدود ۱۵۰ هزار راکت و موشک در زرادخانه خود دارد.

گنبد آهنین

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید