بلژیک سفیر چین را احضار کرد

در ادامه تنش دیلپماتیک بین اتحادیه اروپا با چین، وزارت خارجه بلژیک سفیر چین در این کشور را احضار کرد.

یک منبع دولتی سه شنبه گفت که وزارت خارجه بلژیک سفیر چین در بروکسل را پس از تحریم یک قانونگذار از سوی پکن  به تلافی اقدامات اتحادیه اروپا، فراخوانده است.

این منبع مطلع گفت، پس ازانتقاد وزیر امور خارجه بلژیک از اقدام دولت چین در تحریم ۱۰ قانونگذار اروپایی، قرار بود که سفیر چین در بروکسل در جلسه‌ای بدین منظور شرکت کند.

وزرای خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا، برای نخستین بار بعد از سال ۱۹۸۹ به این سو  روز دوشنبه با تحریم مقام‌های چین با ادعای نقض حقوق بشر موافقت کردند. یک مقام اتحادیه اروپا در گفت‌وگو با خبرگزاری آلمانی «دی پی ای» مدعی شد اروپا به دلیل نقض حقوق بشر در «اویغور»، چین را تحریم کرده است. این مقام آگاه افزود که  وزرای خارجه اتحادیه اروپا بابت تحریم چین به توافق رسیده‌اند.  سخنگوی وزارت خارجه انگلیس نیز در این زمینه گفت: «این مهم است که جامعه بین‌المللی پیام واضحی ارسال می‌کند که وضعیت در "شین جیانگ" (سین‌کیانگ) بدون پاسخ نخواهد ماند.»

 در پی اقدامات تحریک‌آمیز اتحادیه اروپا علیه چین به بهانه تلاش برای مقابله با نقض حقوق بشر، «هوآ چونیینگ» سخنگوی وزارت خارجه چین سه شنبه کشورهای اروپایی را به قطع همکاری تهدید کرد.

به گزارش روزنامه «گلوبال تایمز»، سخنگوی وزارت خارجه چین با هشدار درباره تحریم‌های یکجانبه اروپا علیه پکن گفت: «اتحادیه اروپا نمی‌تواند در عین حال که تحریم‌هایی را وضع می‌کند، انتظار همکاری با چین را داشته باشد. چنین چیزی ممکن نیست.»

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.