بازگشت آمریکا و عراق به میز مذاکره

سخنگوی کاخ سفید بامداد چهارشنبه با صدور بیانیه‌ای گفت: «ما مشتاق از سر گیری گفت‌وگوهای استراتژیک خود با دولت عراق طی ماه آوریل هستیم. این فرصت مهمی برای ما خواهد بود تا درباره منافع متقابل در گستره‌ای از حوزه‌ها، از امنیت گرفته تا فرهنگ و تجارت، صحبت کنیم».

در این بیانیه آمده است: «این نشست‌ها بیش از گذشته آشکار می‌کنند که نیروهای ائتلاف در عراق، فقط به منظور آموزش و مشورت دادن به نیروهای عراقی حضور دارند تا مطمئن شوند که داعش دوباره نتواند ظهور کند».

دولت آمریکا مدعی شد: «ایالات متحده بیش از هرچیز به حاکمیت و استقلال عراق متعهد است و منتظر این گفت‌وگوهای مهم درباره آینده همکاری‌هایمان با سران عراق طبق آنچه که در توافق چارچوب استراتژیک بین دو کشور آمده، صحبت کنیم».

پیش از این، «میتو تولر»، سفیر ایالات متحده آمریکا در بغداد گفته بود کشورش حضور در عراق را تا هر زمان برای «کمک به دولت» این کشور لازم باشد ادامه خواهد داد. 

بر اساس مصوبه پارلمان عراق در دی ماه ۹۸ که دو روز بعد از ترور جنایتکارانه سردار سپهبد حاج «قاسم سلیمانی»، فرمانده شهید نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و «ابومهدی المهندس»، جانشین شهیید رئیس سازمان الحشد الشعبی به تصویب نمایندگان عراق رسید، حضور نظامیان آمریکایی و غیرآمریکایی در این کشور غیرقانونی است و آنها باید هرچه سریعتر خاک عراق را ترک کنند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.