تاثیر صداوسیما بر افزایش مشارکت انتخاباتی

فعال اصلاح‌ طلب گفت: مشارکت حداکثری در انتخابات پشتوانه و سرمایه کشور است، «عزت‌الله تقواییان» درباره مشارکت حداکثری در انتخابات ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ گفت: بحث مشارکت حداکثری در قانون اساس مطرح شده و در همه کشورها نیز سعی می‌کنند با مشارکت و رای بالای مردمی به دنیا نشان دهند در کشور آنها دموکراسی وجود دارد و همه کارها براساس رای و نظر مردم صورت می‌گیرد. در کشور ما هم چون سایر کشورها تاکنون توانسته‌ایم با مشارکت حداکثری به جهان ثابت کنیم که در پی حاکمیت مردم و احترام به رأی و نظر آنها هستیم.

دبیر کل مجمع دانش‌آموختگان ایران اسلامی، مشارکت حداکثری را برای پیشرفت، آبادانی، قوام و استقلال کشور مفید و موثر توصیف کرد و افزود: حاکمیت‌ها در کشورهای مختلف به این مساله اعتقاد دارند و به آن عمل می‌کنند. در کشور ما نیز همه همین را می‌خواهند ولی باید دید در عمل چه اتفاقی خواهد افتاد.

تقواییان، رای و مشارکت حداکثری و حضور مردم در انتخابات را پشتوانه و سرمایه کشور دانست و عنوان کرد: این موضوع بر روابط خارجی با سایر کشورها تاثیر می‌گذارد و می‌تواند قدرت چانه‌زنی کشور در صحنه بین المللی را بالا برده و با قدرتی ناشی از مشارکت حداکثری مردم در جهت منافع و استقلال کشور با دنیا تعامل کند.

وی تصریح کرد: برنامه‌های ما برای انتخابات باید به‌گونه‌ای باشد که واقعاً مشارکت حداکثری صورت گیرد و به شکلی رفتار نکنیم که اتفاقاتی چون انتخابات دوم اسفند ۹۸ رخ دهد که شاهد بودیم که متأسفانه برای نخستین بار تنها حدود ۴۰ درصد مردم مشارکت کردند در صورتی که تا پیش از آن در همه انتخابات‌ ما بالای ۵۰ درصد مشارکت را داشتیم.  

این فعال اصلاح‌طلب، درباره وظیفه دستگاه‌ها در ارتباط با انتخابات در فرصت کمتر از سه ماه باقیمانده، اظهار کرد: مهمترین دستگاهی که بیشترین و اصلی‌ترین نقش را در مشارکت حداکثری مردم دارد، نهاد نظارت است. اگر نهاد نظارت به نحوی عمل کند که همه جریان‌های فکری، سیاسی و همچنین مردم احساس کنند که نماینده‌ای از افکار، سلایق و اندیشه‌های آنها میان نامزدهای انتخاباتی حضور دارد، طبعا میزان مشارکت و حضور مردم گسترده‌تر خواهد شد.

تقواییان بیان کرد: از سوی دیگر نوع تبلیغاتی که رسانه‌ها، خصوصا صدا و سیما انجام می‌دهد نیز تاثیر زیادی دارد. رسانه‌های گروهی علاوه بر کارکرد فوق، با توجه به وضعیت کنونی جامعه و خصوصاً شرایطی که در سال ۹۸ داشتیم، می‌توانند این موضوع را منعکس کنند که کاهش مشارکت مردم به‌دلیل برخی روش‌های اشتباه است که نتیجه مثبتی در داخل و خارج ندارد و به ضرر مردم و کشور است.

نقش صداوسیما در افزایش مشارکت انتخاباتی /انتخابات 1400 دوقطبی می شود؟

این فعال اصلاح‌ طلب درباره فضای انتخاباتی ۲۸ خرداد، اظهار کرد: با توجه به شرایط موجود نمی‌توان پیش‌بینی کرد که چه اتفاقی خواهد افتاد. در مجلس اصلاحاتی در قانون انتخابات انجام دادند که فعلاً شورای نگهبان در مورد آن اصلاحات نظر نداده و احتمالا به این انتخابات نمی‌رسد. 

تقواییان افزود: تا پیش از انتخابات سال ۹۲ معمولاً سایر جریان‌ها هم نامزد داشتند و بیشتر نامزدها اصولگرا یا اصلاح‌طلب بودند اما در انتخابات سال ۹۲ و نیز دوره دوم دولت آقای روحانی در سال ۹۶ شاهد این بودیم که فضای دو قطبی ایجاد شد.

دبیر کل مجمع دانش‌آموختگان ایران اسلامی ادامه داد: در این دوره اعلام کردیم که می‌خواهیم از نامزد واحد اصلاح‌طلب حمایت کنیم. امیدواریم فضایی ایجاد شود که انتخابات به شکل چند قطبی برگزار شود و انتظار حداقلی ما این است فضای انتخابات دوقطبی باشد نه رقابت درون جریانی.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.