بررسی سه رکورد تورم در پایان دهه 90

مقایسه شاخص قیمت مصرف کننده در اسفند ۹۹ با موقعیت مشابه خود در سال قبل از آن گویای تورم نقطه به نقطه در این ماه بوده که در این ماه ۴۸.۷ درصد محاسبه شد.مقایسه این متغیر در اسفند با تمام ماههای گذشته نشان می دهد که از تیر ۹۸ تا کنون این رقم بی سابقه بوده است.

 این  مقایسه نشان می دهد که تورم خوراکی ها ۶۶.۶ درصدو کالاهای غیرخوراکی نیز ۴۰.۵ درصد بوده است. به عبارت دیگر نقش خوراکی هادر گرانی این ماه به مراتب بیشتر از سهم کالاهاو خدمات بوده است.

جز به جز تورم در اسفند ۹۹؛ گرانی ۱۰۰ درصدی روغن

جزییات تورمی بر حسب طبقات کالایی نشان دهنده آن است که بخش «روغن ها و چربیها» شاهد رشد گرانی بیش از ۱۰۰ درصدی بوده است. این بخش به عنوان رکورددار گرانی در این ماه نرخ تورم ۱۰۵ درصدی ثبت کرده است.«میوه و خشکبار» نیز با ثبت تورم ۸۴.۲ درصدی دومین رکورد گرانی را در این ماه رقم زد.سومین رکورد هم درآخرین ماه سال ۹۹ به « شیر و پنیرو تخم مرغ» تعلق داشته که تقریبا ۷۹.۴ درصد برآورد شده است.در بخش کالاهای غیر خوراکی اما حد گرانی ثبت شده به مراتب بایین تر از گرانی ثبت شده در خوراکی ها بوده است. به طوری که در این بخش تورم «مبلمان» بیشترین گرانی را در این ماه تجربه کرده که در محدوده ۶۸.۳ درصدبه ثبت رسیده است.

متن کامل این گزارش را با تیتر «سه رکورد تورم در پایان دهه 90 /روغن 105 درصد گران شد+نمودار» در اقتصادنیوز بخوانید.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.