دلیل توضیح خواستن هلند از اسرائیل

به گزارش شبکه خبری رویترز، به دنبال اقدام رژیم صهیونیستی برای ابطال مجوز سفر وزیر خارجه فلسطین در جریان بازگشت ازلاهه، هلند از تل آویو خواست در این باره توضیح دهد.

یکی از مقامات فلسطین روز یکشنبه اعلام کرد، کارت VIP "ریاض المالکی"، وزیر امور خارجه فلسطین توسط رژیم صهیونیستی ضبط شد؛ کارت VIP برگه عبوری است که توسط رژیم صهیونیستی صادر می شود تا به مقامات ارشد فلسطینی اجازه دهد آزادانه از مرز عبور کنند.

این در حالی است که دولت تل آویو هنوز در این باره هیچ اظهارنظری نکرده است.

یکی از سخنگویان وزارت امور خارجه هلند گفت:‌ ما این موضوع را با سفارت اسرائیل مطرح کرده و به آن‌ها اطلاع دادیم که هلند به عنوان کشور میزبان بر این حقیقت که دیوان کیفری بین‌المللی باید قادر به انجام فعالیت‌هایش بدون مداخله باشد، تأکید داریم.

پس از آنکه دیوان کیفری بین‌المللی در حکمی اعلام کرد که در این پرونده صلاحیت قضایی دارد، فاتو بن سودا، دادستان کل دیوان کیفری بین‌المللی ماه جاری میلادی اعلام کرد که وی درباره جنایات جنگی در سرزمین‌های فلسطین تحقیق خواهد کرد.

"روان سلیمان" که به عنوان رئیس هیأت فلسطین در هلند و نماینده فلسطین در دیوان کیفری بین‌المللی خدمت می‌کند، گفت: در حالی که برای برقراری عدالت برای قربانیان جنایت‌های وحشیانه علیه فلسطینی‌ها تلاش می‌کنیم، هرگز تسلیم این ارعاب‌ها نخواهیم شد.

وی از کشورهای عضو دیوان کیفری بین‌المللی خواست تا از تمامیت، بی‌طرفی و استقلال این نهاد به ویژه در پی تهدیدهایی که این دادگاه و آن‌هایی که با آن همکاری می‌کنند مواجه هستند، حمایت کند.

اسرائیل که صلاحیت قضایی دیوان کیفری بین‌المللی را به رسمیت نمی‌شناسد و آمریکا که اساسنامه این نهاد را تأیید نمیکند هر دو این تحقیقات درباره جنایت‌های جنگی را محکوم کرده‌اند.

آمریکا در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق این کشور تحریم‌های مالی را علیه بن سودا و تیمش اعمال کرد.

بن سودا در دسامبر سال ۲۰۱۹ میلادی گفته بود که جنایات جنگی در کرانه باختری و نوار غزه صورت گرفته و می‌گیرد و نیروهای جنگی اسرائیل را به عنوان عاملین احتمالی این جنایات جنگی دانسته بود.

مالکی هفته گذشته با این دادستان در لاهه دیدار کرد و از وی خواست تا به روند این تحقیقات سرعت ببخشد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.