تقدیم نامه امیر قطر به رییس جمهوری عراق

برهم صالح در دیدار امروز دعوت نامه امیر قطر را می خواند، وزیر خارجه قطر که روز چهارشنبه در صدر هیاتی وارد بغداد شد، با رییس جمهوری عراق دیدار و نامه امیر کشورش با مضمون دعوت از برهم صالح برای سفر به دوحه را تسلیم وی کرد.

برهم صالح رییس جمهوری عراق امروز  در کاخ "السلام" بغداد میزبان وزیر امور خارجه قطر محمد بن عبدالرحمن آل ثانی با همراهی فواد حسین وزیر امور خارجه عراق بود.

بر اساس اعلام خبرگزاری رسمی عراق (واع)، وزیر خارجه قطر ضمن سلام "تمیم بن حمد آل ثانی" امیر قطر به برهم صالح؛ دعوت کتبی امیر قطر از رییس جمهور عراق برای سفر به دوحه را تسلیم وی کرد.

محور گفت و گوی این جلسه روابط دو جانبه و راه های تقویت آن به منظور منافع مشترک دو کشور علاوه بر تحولات مربوط به اوضاع منطقه ای و بین المللی بود.

رییس جمهوری عراق همچنین تایید کرد که " کشورهای منطقه در قبال حل بحران ها بوسیله گفتگوی سیاسی مسئولیت بزرگی دارند و بایستی از ثبات در منطقه و مقابله با تروریسم پشتیبانی نموده و از فرصت های همکاری و توسعه اقتصادی و تجاری حمایت کنند".

وی افزود: "اطمینان از امنیت ، ثبات و حاکمیت عراق یک پایه اساسی و یک منفعت مشترک برای امنیت و ثبات کل منطقه و مردم آن است".

وزیر خارجه قطر نیز به نوبه خود حمایت کشورش از کار مشترک با طرف های منطقه ای و بین المللی برای حفظ امنیت و ثبات منطقه را تأیید کرده و این مساله را نشان دهنده تعهد دوحه در حمایت از امنیت ، ثبات و حاکمیت عراق و تقویت همکاری های مشترک دو جانبه در زمینه های مختلف دانست.

به گزارش ایرنا؛ در ادامه دیدارهای سیاسی هیات قطری، ملاقات و جلسه ای با مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق نیز صورت گرفت که بر اساس اعلام دفتر رسانه ای نخست وزیری در این جلسه "راه های تقویت و توسعه همکاری مشترک بین بغداد و دوحه" مورد گفتگو و بررسی قرار گرفته است.

دفتر رسانه ای نخست وزیری در اطلاعیه مطبوعاتی که یک نسخه آن به دست خبرنگار ایرنا در بغداد رسیده؛ آمده است: "شیخ آل ثانی، سلام دولت و مردم قطر و آمادگی دولت این کشور را برای حمایت از عراق در زمینه های مختلف و رهبری ابلاغ نموده و اعلام میدارد دولت قطر مشتاقانه منتظر سفر الکاظمی به دوحه در اولین فرصت ممکن است".

در این دیدار توسعه روابط دو جانبه و موضوع های مورد علاقه مشترک طرفین مانند راه های افزایش همکاری مشترک و توسعه آن در همه زمینه ها به ویژه اقتصادی، امنیتی، سیاسی و درآخر تلاش برای ایجاد صلح و آرامش در منطقه مطرح شد.

همچنین در جریان نشست مطبوعاتی مشترک وزیران خارجه دو کشور نیز "سرمایه گذاری های اقتصادی و راه اندازی کمیته همکاری اقتصادی با عراق در اسرع وقت" از دیگر مسایلی بود که وزیر خارجه قطر از آنها گفت .

همچنین حاکیست؛ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی وزیر خارجه قطر ساعتی پیش وارد اربیل پایتخت اقلیم کردستان عراق شد و مورد استقبال مسوولان سیاسی محلی این اقلیم قرار گرفت.

به عقیده برخی ناظران و کارشناسان سیاسی تحولات سال های اخیر از جمله موضوع سوریه و محاصره عربی قطر و اعلام عادی سازی روابط دیگر کشورهای عربی حوزه خلیج فارس با رژیم صهیونیستی و اشتراک نظر در پایان جنگ نابرابر سعودی علیه یمن، زمینه را برای توسعه روابط قطر و عراق فراهم کرده است.  

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.