سخت‌تر شدن اعطای پناهندگی به مهاجران غیرقانونی در انگلیس

دولت انگلیس در نظام مهاجرتی این کشور تغییراتی را اعمال کرده که اعطای پناهندگی به افرادی که به صورت غیر قانونی وارد این کشور می‌شوند سخت تر شده است.

بپریتی پاتل وزیر کشور انگلیس روز چهارشنبه جزئیات طرح دولت در این زمینه را ارائه کرد و توضیح داد که بر اساس قوانین جدید افرادی که غیر قانونی وارد انگلیس می‌شوند از حقوق یکسان با افرادی که قانونی وارد شده‌اند برخوردار نخواهند بود.

وی با یادآوری اینکه بسیاری از پناهندگان از جمله زنان و کودکان در مسیر رسیدن به انگلیس جان خود را از دست‌داده‌اند مدعی شد که نظام جدید پناهندگی، سریع‌تر و عادلانه‌تر عمل خواهد کرد و از افراد اسیب‌پذیر بهتر حمایت می‌کند.

وی با بیان اینکه راه پیشگیری از مرگ پناهندگان جلوگیری از تجارت انسان است ادعا کرد که تدابیر جدید دولت لندن، مسیر امن و قانونی برای مهاجرت به این کشور ایجاد کرده است. «به این ترتیب اگر شما از طریق یک کشور امن که می توانستید تقاضای پناهندگی کنید به صورت غیر قانونی وارد انگلیس شدید، در واقع برای فرار از یک خطر فوری پناهنده نیستید، بلکه انگلیس را به عنوان مقصد خود برگزیده‌اید.» اشاره او به آوارگانی است که مسیر پر خطر کانال مانش را با قایق بادی از فرانسه طی کرده تا خود را به انگلیس برسانند.

مشکل از آنجا شروع شد که انگلیس با خروج از اتحادیه اروپا از طرح پذیرش آوارگان، بین کشورهای عضو اتحادیه شانه خالی کرد؛ با این حال تداوم ورود غیر قانونی مهاجران و عدم همکاری دولت پاریس برای جلوگیری از پیشروی مهاجران از طریق کانال مانش، به تنش در روابط دو کشور تبدیل شد.

پتل هفته پیش گفته بود که بر اساس نظام جدید مهاجرتی انگلیس، آوارگانی که به صورت غیر قانونی وارد انگلیس می‌شوند به کشورهایی مانند ترکیه، جزیره «من» یا جبل‌الطارق منتقل می‌شوند تا تکلیف پرونده آن‌ها روشن شود.

وی ادعا کرد که در این زمینه با مقام های کشورهای یادشده گفت‌وگو و موافقت اولیه آن ها به دست آورده است. اما دولت جبل‌الطارق ساعاتی پس از انتشار این خبر، به ادعای وزیر کشور انگلیس واکنش نشان داد و آن را گمانه‌زنی‌های بی‌اساس دولت لندن خواند. ترکیه و جزیره «من» هم واکنش‌های مشابهی را نشان دادند.

در همین حال موسسات خیریه ،طرح پیشنهادی انگلیس را «غیر انسانی» خوانده و کارشناسان هم نسبت به مشکلات حقوقی آن هشدار داده‌اند. کارشناسان مسائل حقوقی می‌گویند که طرح مهاجرتی دولت جانسون مغایر تعهدات لندن در چارچوب کنوانسیون مهاجرت است. حزب کارگر انگلیس هم تاکید کرده که تغییر نظام مهاجرتی کمکی به بهبود ورود غیر قانونی مهاجران غیرقانونی نمی‌کند.

گزارش‌ها حاکیست که در یک سال گذشته بالغ بر ۳۵ هزار و ۹۹ درخواست پناهندگی به وزارت کشور انگلیس ارائه شده است. بیشتر پناهندگان عمدتا از عراق و البانی بوده‌اند.

کنشگران و فعالان حقوق بشری سختگیری‌های مهاجرتی وزیر کشور انگلیس را مشابه سیاست‌های رئیس جمهوری سابق آمریکا دانسته و نسبت به تکرار سرنوشت دونالد ترامپ هشدار دادند. ترامپ در چهار سال ریاست جمهوری آمریکا، شدیدترین سیاست‌های مهاجرتی را علیه کشورهای عموما مسلمان به اجرا گذاشت.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.