نکات مهم درباره تومور استخونی

ذبیح‌الله حسن‌زاده متخصص ارتوپد و جراح زانو در گفت‌وگو با  باشگاه خبرنگاران جوان، گفت : تومور‌های استخوانی یکی از عارضه هایی هستند که می‌توانند همه استخوان‌های بدن از جمجمه تا کف پا را درگیر کنند. به هر گونه توده در بافت نرم مثل پوست و عضله و عصب، تومور بافت نرم می‌گویند که این تومور‌ها رشد غیرطبیعی و خارج از کنترل و کاریکاتوری دارند.

حسن زاده افزود: به طور کلی تومور‌ها دو گونه خوش خیم یا بدخیم  هستند و معمولا اکثر تومور‌ها، خوش خیم و قابل درمان هستند. به طور مثال وقتی یک زائده استخوانی در یک ناحیه خوش خیم از بدن ایجاد می‌شود، هیچ مشکلی ایجاد نمی‌کند و می توان با تشخیص و درمان به موقع آن را از بین برد، به این گونه از برجستگی‌ها، تومور استخوانی خوش خیم می‌گویند.

اکثر تومور‌های استخوانی خوش خیم هستند

حسن زاده بیان کرد: بدخیم بودن تومور‌های استخوانی به عواملی مانند سن افراد بستگی دارد. مثلا در سنین کودکی ممکن است تومور‌هایی به شکل کیست ساده استخوان قابل مشاهده باشد و این کیست‌های استخوانی می‌تواند با عروق و ضایعات همراه باشد.

او گفت: UBC و ABC، تومور‌های خوش خیم سنین نوجوانی هستند. هرچه سن بالاتر می‌رود، تومور‌هایی ایجاد می‌شود که در اطراف زانو یا مچ دست نمود پیدا می‌کند. این نوع از تومور‌های استخوانی در دهه‌های دوم یا سوم زندگی افراد بروز پیدا می‌کنند همچنین تومور‌های استخوانی بدخیم معمولا در افراد بالای ۴۰ سال ایجاد می‌شود.

این متخصص ارتوپد افزود: ساده‌ترین روش تشخیص این تومورها آن است که پزشک معالج و ارتوپد، بیمار را معاینه کند و تاریخچه بگیرد و بعد از آن تصویربرداری‌های مناسب را توصیه و تجویز کند. گاه به کمک یک عکس ساده می‌توان ۹۰ درصد تومور‌های استخوانی را تشخیص داد.

همه‌ی تومور‌ها در مراحل اولیه برای تشخیص به ام آر آی نیازی ندارند

حسن زاده ادامه داد: اگر با عکس برداری معمولی تشخیص صورت نگرفت نوبت به سی تی اسکن و ام آر آی و عکس برداری‌های تکمیلی می‌رسد.

او افزود: به طور کلی معیار بررسی و تشخیص، فعال بودن یا نبودن کیست‌ها و ضایعات استخوانی است و اگر در تصویر‌برداری ها یک یا چند تومور مشاهده شد جای نگرانی نیست تا زمانی که میزان فعال بودن این تومور‌ها بررسی شود.

او گفت: وقتی یک ضایعه استخوانی مشاهده یا احساس شد که تا دو هفته ادامه داشت باید به پزشک متخصص مراجعه شود تا با جمله "دیر آمدید" مواجه نشویم و بتوان سریع آن را درمان کرد.

این متخصص ارتوپد با بیان این نکته که ۹۰ درصد  تومور‌های استخوانی خوش خیم هستند، گفت: تومور‌های استخوانی بدخیم بسیار نادر هستند یا به شکل یه بیماری خاص در نوجوانان بالای ۱۲ سال مشاهده می‌شوند و خطرناک هستند، اما با تشخیص به موقع قابلیت مداوا دارند.

او افزود: تومور‌هایی که مفاصل را درگیر می‌کنند در سنین بالای ۴۰ سال مشاهده می‌شوند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.