دولت بایدن برای بازگشت به برجام خجالت نکشد

سناتور دموکرات آمریکا گفت با توجه به اینکه آمریکا شروع کننده نقض توافق هسته‌ای بوده است، می‌تواند نخستین گام را هم بردارد و دولت بایدن نباید برای این کار، خجالت بکشد.

کریس مورفی سناتور دموکرات آمریکا روز چهارشنبه در نشست مجازی با موضوع "روابط ایران و آمریکا: یک مقطع حیاتی" این مطلب را مطرح کرد و افزود: به باور من این دولت برای بازگشت به برجام متعهد است و آن را تکرار می‌کند.

وی ادامه داد: من به دولت توصیه کرده‌ام که در مورد برداشتن نخستین گام خجالت نکشند. ما اولین نفری بودیم که توافقنامه را نقض کردیم، بنابراین فکر می‌کنم به همین دلیل ما می‌توانیم نخستین کسی باشیم که به توافق بازگردیم یا به توافق نزدیکتر شویم.

این سناتور دموکرات اضافه کرد: امیدوارم که حرکت‌هایی را مشاهده کنیم که تمایل ما را به ایران برای ارائه مسیر بازگشت نشان دهد.  توافق هسته‌ای، معاهده نیست. اعتقاد ندارم که سنا این توافق را تصویب کند به ویژه اینکه جمهوری‌خواهان، مخالف هرگونه بازگشت به برجام هستند. اگر بخواهید به توافق دو حزبی برسید، چنین اتفاقی نخواهد افتاد.

موفی یادآور شد: من به دولت توصیه نمی کنم که منتظر جمهوری خواهان بماند، تعداد کمی دموکرات هم ممکن است در سنا مخالف برجام باشند. همه دموکرات‌ها با تصمیم ترامپ برای خروج از برجام مخالفت کردند اما بسیاری از آنها دوست دارند مذاکرات جدیدی را ببینند که شامل چه موارد خارج از توافق هسته‌ای است.

وی خاطرنشان کرد: من فکر می کنم این یک اشتباه است. به باور من تعداد بسیاری از دموکرات‌ها در سنا و مجلس نمایندگان از بازگشت به برجام و استفاده از آن به عنوان سکویی برای سایر موضوعات همچون موشک بالستیک حمایت می‌کنند.

سناتور دموکرات آمریکا اظهار کرد: از این رو نمی‌توانید بگویید که ۵۰ درصد حمایت کنگره را در اختیار دارید، برخی از آنها یعنی جمهوری‌خواهان هیچگونه توافقی را با ایران نمی‌خواهند، برخی از دموکرات‌ها فقط خواهان توافق جامع هستند، اکثریت دموکرات‌ها همچون من به موضوع هسته‌ای توجه دارند.

مورفی تاکید کرد: اگر دولت منتظر رسیدن به اجماع در کنگره باشد، یک اشتباه خواهد بود. فکر نمی‌کنم این اتفاق بیفتد. آنها در حال رایزنی با کنگره هستند اما فکر نمی‌کنم خروجی آن، یک اجماع باشد.

وی در پاسخ به این سوال که ایرانی‌ها با توجه به اتفاقی که در دوره ترامپ افتاد، نمی‌توانند به آمریکا اعتماد کنند. آمریکا چگونه می‌خواهد ایران را متقاعد کند که دیگر چنین اتفاقی نمی‌افتد، گفت: در همان زمانی که ترامپ از برجام خارج شد، برخی از جمهوری‌خواهان مخالف آن بودند.

این سناتور آمریکا اظهار کرد: از این رو، نمی‌توان گفت که دولت بعدی جمهوری‌خواه، الزاما رفتاری مشابه دولت ترامپ انجام دهد. این موضوع فقط به برجام هم برنمی‌گردد، ما اتحاد فراآتلانتیک را هم داریم که برای مقابله با چالش چین برای ما اهمیت دارد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.