متن مصاحبه محسن رفیق دوست، را بخوانید؛

اگر در سال ۱۴۰۰ مسئولیتی داشته باشید اولویت های شما برای رسیدگی چه بود؟

امروز مشکلات کشور اقتصادی است، این مشکلات عبارت است از اقتصاد دولتی و اولویت من این بود که اقتصاد دولتی را به اقتصادی مردمی تبدیل کنم.

_ در مسائل سیاسی چه ساختارهایی را تغییر می دادید؟

در مسائل سیاسی ما نمی توانیم با قدرت های بزرگ سازش کنیم چون آن ها به هیچ عنوان تحمل ما را ندارند. ما برای کشورهای اطراف الگو هستیم و آنها تلاش می کنند که این الگو را از بین ببرند. باید در داخل به دنبال وحدت بیشتر باشیم همسایگان را با خود خوب تر کنیم و برای اقتصاد هم به روابط با همسایگان، فکر کنیم. در مورد قدرت های بزرگ ما پیشنهاداتمان را داده ایم و اگر آنها کوتاه بیایند ما هم کوتاه می آییم ولی آنها فقط به فکر شکست ایران هستند.

کشور ما جنگجو نیست ولی دفاع کننده ای محکم است

_ اگر آمریکا به برجام برگردد وضعیت چه تغییری می کند؟

همان که رهبرمان گفتند. البته چندین بار گفته اند و عمل نکرده اند و اگر اینبار بگویند به برجام بر می گردیم ما راستی آزمایی می کنیم. کشور ما جنگجو نیست ولی دفاع کننده ای محکم است و ما خود را در آن حد قوی کرده ایم که اگر همه گزینه های آنها روی میز باشد، گزینه نظامی گزینه اول و آخر نباشد در این منطقه هر کسی بخواهد با ما بجنگد شکست می خورد.

نباید برای هر کاری مردم به دنبال بیست جا برای مجوز باشند

_ ریل گذاری برای رییس جمهور ۱۴۰۰ از چه قدم هایی شروع می شود؟

قطعا از قدم های اقتصادی شروع خواهد شد. دقیقا چهل سال پیش در سخنرانی گفتم مشکلات این کشور با کلمه ای ۵ حرفی حل می شود ت واو لام یا و دال یعنی «تولید» و برای آن توضیح دادم. کشور ما این توان را دارد که در بسیاری از چیزهایی که مزیت نسبی دارد به خود کفایی برسد. یعنی اشباع نیاز مردم و بهبود کیفیت تولید و به دست آوردن بازارهای خارج و این به شرطی محقق می شود که دولت از اجرا خارج شود. به نظر من دولتی موفق است که برنامه ریز و هدایتگر و حمایت گر و کنترل کننده باشد نه اجرا کننده.

همیشه معروف بود که دولت تاجر خوبی نیست و من اضافه کردم که دولت صنعتگر خوبی نیست و کشاورز خوبی نیست و مسکن ساز خوبی نیست و این کارها را باید مردم سامان بدهند. دولت تنها باید در بخشی از کار اقتصادی ورود کند که یا مردم رغبت ندارند و یا توان ندارند و امروز در اکثر کارهای اقتصادی توان مردم بالا رفته و رغبت دارند.

در دیداری که در دولت اول روحانی با جهانگیری داشتم گفت، طیب نیا ۱۵۰۸ قانون و مصوبه و تبصره و مقررات صد راه مردمی شدن اقتصاد را ارائه کرده است و همه این ها هنوز هم هستند. قانون باید تکلیف مردم را مشخص کند نه کارمند. امروز قانون معین کننده نیست و این آدم باید بیست جا برود و بیست نفر را ببیند و زمانی به او مجوز می دهند که هدفش از مزیت نسبی و توجیه اقتصادی افتاده است. لذا باید هر کسی که کار می کند بداند قانون این است و دولت نیز باید کنترل کند. نباید برای هر کاری مردم به دنبال بیست جا برای مجوز باشند همه این مراحل باید ساده و قانونی شود. وظیفه دولت بالا بردن ارزش پول ملی است و باید کار را به دست جوان ها بسپارد.

رییس جمهوری موفق خواهد بود که با رهبری زاویه نداشته باشد

_ آیا با آمدن فردی نظامی و یا اصولگرا حاکمیت یکدست می شود؟ آیا دموکراسی نقض نمی شود؟

ربطی به دموکراسی ندارد و شاید حتی بهتر از دیگران دموکراسی را حاکم کنند. چون در بسیاری از گروه های سیاسی دیده ایم که با وجود شعارهایی که می دهند انحصار طلب هستند و کسی را در جمع خود راه نمی دهند و از آبدارچی اداره تا مدیرکل همه را عوض می کنند.

من صحبت و مذاکره زیادی دارم ولی مستقیم به شورای وحدت ورود نمی کنم اما می آیند و از من سوال می کنند و من هم نظرم را می گویم و چیزی را به عنوان اصل مطرح می کنم. ما در نظام قانون اساسی داریم و جایگاهی به نام ولایت فقیه داریم که فراتر از قانون اساسی است لذا همه کارها به ایشان بر می گردد. رییس جمهوری موفق خواهد بود که با رهبری زاویه نداشته باشد برای من فرقی ندارد که این فرد اصولگرا باشد یا اصلاح طلب اگر در خط رهبری باشد، برای کشور خوب است.

_ با آمدن قالیباف شرایط به چه سمتی خواهد رفت؟

قالیباف انشاالله در مجلس می ماند و بیرون نمی آید من فکر می کنم رییسی هم نمی آید.

_ درباره حضور احمدی نژاد در انتحابات و اظهارات اخیر او نطرتان چیست؟

او که اصلا مردود سیاسی است و هیچ جایی در این مملکت ندارد. «من جرب المجرب حلت به الندامه» آزموده را آزمودن خطاست.

_ آیا جنگی بین شورای وخدت و ائتلاف اصولگرایان به وجود می آید؟

شاید جدا از هم عمل کنند ولی جنگی نمی شود.

من مجلس را قوی تر از این دوست داشتم

_ در سالی که گذشت شرایط کشور و قوه مقننه را چگونه ارزیابی می کنید؟

من مجلس را قوی تر از این دوست داشتم شاید چون اکثریت بار اولی بودند انشاالله در سال دوم بهتر عمل می کنند؛ باید بیشتر از اینکه به پر و پای دولت بپیچند به دنبال قانون گذاری می رفتند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.