اقدام بایدن برای حل اختلافات با اروپا

بایدن که به عنوان میهمان افتخاری پس از ۱۱ سال در نشست سران ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا به ریاست شارل میشل رئیس شورای اروپا شرکت کرده بود، با اشاره به ارزش های مشترک دموکراتیک و بزرگ ترین مشارکت بازرگانی و سرمایه گذاری جهان،  اتحادیه اروپای نیرومند را به نفع منافع ایالات متحده دانست.

وی همچنین خواستار همکاری تنگاتنگ در زمینه چالش های مشترک مانند مبارزه با بیماری کووید–۱۹، مهار تهدید تغییرات آب و هوایی زمین، تعمیق روابط اقتصادی دو جانبه و اطمینان یافتن از تعیین مسیر حرکت توسط دموکراسی ها به جای حکومت های مستبد، شد.

رئیس جمهوری آمریکا همچنین تمایل خود را برای همکاری با اروپا برای دستیابی به منافع مشترک سیاست خارجی در حوزه چین و روسیه ابراز و لزوم تعامل و همکاری ایالات متحده و اتحادیه اورپا را در باره ترکیه، قفقاز جنوبی، شرق اروپا و غرب بالکان، یادآوری کرد.

نشست دو روزه شورای اروپا پنجشنبه شب در حالی آغاز شد که بایدن با هدف بازسازی روابط فراآتلانتیک پس از دوره پرتنش زمام‌داری دونالد ترامپ رئیس جمهوری پیشین آمریکا، در آن شرکت کرد.

بایدن به دعوت میشل رئیس شورای اروپا در این نشست حضور یافته بود که پیش‌تر مواضع تندی نسبت به واشنگتن اتخاذ کرده و در واکنش به پیروزی بایدن در انتخابات آمریکا گفته بود: ما با آمریکا اختلاف نظرهایی پیدا کرده‌ایم که ناگهان ناپدید نمی‌شوند. به نظر می‌رسد که آمریکا تغییر کرده و جایگاه این کشور نزد اروپا و جهان عوض شده است.  این تغییر بدین معناست که اروپایی ها باید سرنوشت خود را به دست گرفته و «از ارزش‌ها و منافع خود دفاع» کنند. اروپا مسیر خود را طی خواهد کرد و منتظر اجازه آمریکا نخواهد ماند.  

اما اکنون به نظر می‌رسد که چالش‌های اروپا در میانه بحران کرونا و مشکلات ناشی از کمبود واکسن، موجب تعدیل موضع تند این سیاستمدار اروپایی نسبت به کاخ سفید شده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.