حقوقی ها امروز در بازار سهام چه بازی می کنند؟

پیش بینی اولین روز بورس/ الگوی تاریخی بورس در اول سال

کدخبر: ۴۰۱۷۶۲
اقتصاد نیوز: پیش بینی ها از اولین روز کاری بورس چه می گوید؟الگوی تاریخی نشان می دهد معمولا بورس اولین روز کاری را افزایشی شروع می کند اما بورس امروز تحت تاثیر رفتار حقوقی ها خواهد بود
پیش بینی اولین روز بورس/ الگوی تاریخی بورس در اول سال

به گزارش اقتصاد نیوز، بورس امروز در حالی به صورت رسمی آغاز به کار می کند که بسیاری امیدوارند روند مثبت آخر سال در امروز نیز ادامه یابد. مشاهدات تاریخی نیز این انتظار را تایید می کند و نشان می دهد روزهای اول کاری در سال جدید معمولا مثبت بوده است. با عین حال برخی اعتقاد دارند بورس امروز تا حدود بسیاری تحت تاثیر راهبرد حقوقی ها است.

تصویر بورس سال 99 در دو قاب

به گزارش اقتصاد نیوز،شاخص کل بورس تهران در آخرین روز معاملاتی سال 1399 با رشد حدود 17000  واحدی به کار خود پایان داد. بورس در روز آخر به طور خاص و ماه آخر سال گذشته شاهد جوی مثبت تر نسبت به بهمن ماه بود اما  ریسک گریزی برخی از سرمایه گذاران بخاطر تعطیلات نوروز، باعث شد طبیعتاً اندکی فشار عرضه در بازار مشهود باشد.

قاب هفته آخر سال 99

در پایان سال،شاخص‌کل در پایان سال 99 به کانال 1.3 میلیون واحد بازگشت و بدین ترتیب بورس در سال 99 و برحسب رشد شاخص کل، حدود 155 درصد بازدهی برای سهامداران به ارمغان آورد. نمادهای شاخص ساز در دو هفته اخیر سبزپوش شدند تا امید سهامداران به صعود بورس در بهار 1400 بیشتر شود. رقم بازدهی هفته آخر نیز در مقایسه با سه هفته قبلی بالاتر بود تا نشانه ای از بهبود روند در بازار باشد ارزش معاملات کل بازار سهام در اسفند نسبت به ماه پیشین رشد 11 درصدی داشت.  

در بازه هفتگی میانگین ارزش صف‌های فروش در هفته آخر اسفند 2 هزار و 425 میلیارد تومان بود که از میانگین هفته‌ سوم اسفند هزار و 140 میلیارد تومان کمتر بود و افت 32 درصدی داشته است. میانگین ارزش صف‌های خرید نیز  در هفته اخر اسفند 276 میلیارد تومان بود که از میانگین هفته سوم اسفند 101 میلیارد تومان بیشتر بود. در هفته آخر، میانگین ارزش صف‌های خرید 57 درصد افزایش یافت.

بورس (2)

قاب ماه آخر سال بورس

رکورد ها در بازده هفتگی هر چقدر مثبت بود در بازه ماهانه اما چنگی به دل نزد. در 20 روز معاملاتی اسفند ماه، مجموع تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی 10 هزار و 581 میلیارد تومان بوده است. به عبارت دیگر به طور میانگین روزانه 529 میلیارد تومان پول حقیقی از بازار سهام خارج شده است که نسبت به رقم 388 میلیارد تومانی بهمن‌ماه رشد 36 درصدی دارد.

در ماه آخر سال 1399 مجموع ارزش معاملات خرد بورس 92 هزار و 931 میلیارد تومان بود. میانگین روزانه ارزش معاملات خرد 4 هزار و 646 میلیارد تومان بود که نسبت به بهمن‌ماه افت 55 درصدی داشت. میانگین ارزش صف‌های فروش در پایان معاملات روزانه بورس تهران در اسفند ماه 3 هزار و 470 میلیارد تومان بود که نسبت به ماه پیشین 183 درصد افزایش یافته است.

میانگین ارزش صف‌های خرید نیز در پایان معاملات روزانه بورس تهران در اسفند ماه 238 میلیارد تومان بود که نسبت به رقم هزار و 227 میلیارد تومانی بهمن ماه 80 درصد کاهش ثبت کرد.با این حساب گرچه آمار و عملکردهای هفتگی نوید خوبی برای شروع بورس می دهد اما روند ماهانه تصویر مثبت را با اما و اگر روبرو کرده است.

بورس (1)

عملکرد بورس در میانه دهه 90

 در بررسی ها روند بازار یکی از ابزارها رفتارهای گذشته است که می توان بر مبنای آن به تحلیل ها بازار ها پرداخت.روند تاریخی از میانه دهه 90 تا کنون دو نکته را نشان می دهد؛

نخست:به جز سال قبل در طول همه این سال بورس در اولین روز کار سال جدید در مقایسه با آخرین روز کاری سال قبل مثبت بسته شده است. در واقع کفه سبز پوشی در یک بازه تاریخی از سرخ پوشی سنگین تر بوده است. با این حساب به جهت تاریخی شانس بورس برای استارت مثبت بیشتر است.

دوم:اما این آمار یک نکته دیگر را نیز نشان می دهد در تمامی این سال ها جزء سال 95 تغییر روزانه کمتر از یک درصد بوده است عددی که به خوبی نشان می دهد عمق معاملات در تمامی روزهای نخست کاری بالا نبوده است. بنابراین در روزهایی که اکثر سهامداران غایب هستند فرصتی خوبی برای بازیگران بزرگ است که روند دلخواه خود بر بازار را دیکته کنند.

 اما از دیدگاه برخی آنچه بورس امسال را از سال های دیگر متمایز می کند وضعیت روانی است. بخش از سهام داران درباره وضعیت بورس مردد هستند و این تردید ها موجب شده که آنها از هر فرصتی برای خروج از بورس استفاده کنند. وضعیت خوب روزهای آخر سال اگر موجب شود که این گروه مردد برای خروج جدی تر شوند می تواند رنگ بورس را قرمز کند.

بورس روز اول سال

پیش بینی بورس 7 اسفند

در ادامه استراتژی حقوقی‌های بازار در روزهای پایانی بازار، باید امروز منتظر نخستین واکنش بورس بازان بود.

به گزارش اقتصادنیوز، از فردا نخستین روز کاری بازار سهام در سال 1399 آغاز می‌شود و بورس بازان با استراتژی‌های تقویت سمت تقاضا که در روزهای آخر سال به نظاره نشستند، شنبه امیدوارند شاخص روند مثبت سال 99 را تداوم بخشد.

دورنمایی که فعالان و تحلیلگران از بازار شنبه دارند، با توجه به انتظارات روزهای پایانی سال 99 بیشتر حول این رویکرد می‌چرخد که کم کم با فروکش کردن تب هیجان فروش، می‌توان منتظر عادی شدن رفتار بازار بود. حالا اما بازار پس از یکسال و اندی از اوج و فرود، در سال جدید منتظر روزهای بهتر با مختصات توسعه و تقدم تحلیل بر هیجان است.

بورس بازان البته در هفته اول سال جدید فعلا منتظر اتفاقات و تحولات جدید پیرامون تصمیمات سیاست‌گذار در رابطه با تسهیل شرایط معاملات خرید و فروش در بورس هستند و از سویی دیگر اخبار مربوط به تحولات احیای برجام را به دقت رصد می‌کنند. خبر مهم امروز بازار دیدار وزیر خارجه چین با سه مقام ایرانی همسو با تحولات برجامی و انعقاد قرارداد 25 ساله میان دو کشور است. نباید از یاد نبرد که روزهای پایانی سال با تقویت سمت تقاضا در نبود عرضه قوی از سوی حقوقی‌ها همراه بود

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید