روحانی: آثار شوم ترامپ هنوز باقی است

حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی روز شنبه در نخستین جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا در سال ۱۴۰۰ با بیان اینکه تا امروز مجموعا ۶۲ جلسه ستاد برگزار شده است، گفت: در نشست امروز مباحث خوبی مطرح شد و وضعیت استان‌ها و شرایط این که چگونه بتوانیم واکسن بیشتری در اختیار مردم دهیم.

وی افزود: پیش بینی برای ایام میلاد حضرت ولی عصر (عج) و همچنین برنامه‌ریزی برای ماه رمضان در جلسه آینده ستاد مطرح خواهد شد.

اهم اظهارات وی را در ادامه به نقل از ایرنا و فارس بخوانید؛ 

* سال ۹۹ را با سختی‌ها و با فراز و نشیب‌های فراوان، در حالی که تحریم با شدیدترین وجه ادامه داشت، جنگ اقتصادی بسیار سنگینی بر سر ملت سایه افکنده بود و هم کرونا به عنوان یک بیماری و ویروس خطرناک که مردم را با مشکل مواجه کرد روبرو بودیم، این سال را گذراندیم.

*{ با قدردانی از همراهی مردم و حمایت همه جانبه رهبر معظم انقلاب، علما مراجع و فرهیختگان}: کادر درمان با همه توان و وجود از جان مایه گذاشتند، شهید و بستری دادند و خودشان به زحمت زیادی افتادند و  شبانه روز تلاش کردند. این بیماری۱۴ ماه مداوم با شدت و ضعف ادامه داشته و دارد که کار بسیار عظیم و بزرگی را انجام دادند.

* ملت و کشوردر مقایسه با جهان شرایط مناسبی دارد، تلاش‌های گسترده‌ای شده است و مردم که سنگ تمام گذاشتند و من شهادت می‌دهم که مسوولین در حد توان کار کردند و کسی کم نگذاشته است.

* نیروی مسلح، نیروی انتظامی، هلال احمر، گروه های نظارت و قوه قضاییه، همه کمک کردند و خود کسبه علیرغم این که در سختی بودند مراعات کردند. هر زمان محدودیت ایجاد کردیم آنها محدودیت‌ها را پذیرفتند و مغازه‌ها را بستند.

*{با اشاره به کاهش سفرهای نوروزی به دلیل وجود کرونا}: آمار سفر قشم را روز پنجشنبه شنیدم باید سر تعظیم در مقابل مردم فرود آورد که خودشان به این مناطق نرفتند. البته در ایام عید خود به خود رعایت پروتکل‌ها ضعیف شد. 

* همه تلاش ما این است که کاری کنیم پایان این دولت مهار قابل قبول کرونا و اگر بگذارند رفع بخشی از تحریم‌ها باشد. مبنای ما در هر دو مساله باید عقلانیت و منافع ملی باشد. این بیماری سلامت و جان مردم را به خطر انداخته است.

* همه می‌خواهیم که پایان این دولت به گونه‌ای باشد که نه‌ تنها اول مهر که زودتر و در شهریور ماه، دولت بعد مدارس و دانشگاه‌ها را باز کند. البته این موضوع خیلی اگر دارد مانند اگر واکسن به موقع برسد.

* ما آماده‌ایم اگر برخی موانع برطرف شود، قدمها را برداریم تا بخشی و یا شاید همه تحریم‌ها را برداریم. تمام تلاش ما پایان دولت بدون تحریم و کرونا است. حالا هر مقداری که در توان ما باشد ما دنبال چنین مسیری هستیم. اگر ملت تصمیمی بگیرد شدنی است، کل ملت اگر با هم تصمیمی بگیرند به نتیجه می‌رسند. 

* الان ترامپ رفته ولی آثار شوم آن اَبله هنوز باقی است. امروز هم مصوب کردیم بخش خصوصی هم بتواند با ارز نیمایی واکسن را با نظارت وزارت بهداشت وارد کند.

*{ با تاکید بر اهمیت و اثر واکسن کرونا}: ۷۹۰ هزار دوز واکسن وارد شده و واکسن بیشتری هم وارد خواهد شد و ان شا الله انتهای بهار واکسن‌های خودمان می‌رسید. این ویروس ترکتازی کرد و به هیچ جیز و هیچکس رحم نکرد. 

* به نظر من پیک کرونا پایان یافته است. مقابله با این بیماری از ۱۴ ماه تا الان سهل‌تر و آسان‌تر شده است. من امیدم این است که تا پایان این دولت بطور کامل این بیماری مهار شود و تا آخر سال ۱۴۰۰ همه مردم واکسینه شوند. امید است واکسن خودمان را حتی بتوانیم در پایان سال صادر کنیم. 

* یک سازمان بین المللی از ما پول گرفته، می‌گوید به آن فشار می‌آورند به جای اینکه در اسفندماه واکسن بدهد می‌خواهد در فروردین بدهد بنابراین بعضی از چیزها در اختیار ما نیست. ما همه توان و تلاشمان را به کار گرفتیم و امروز هم مصوب کردیم که بخش خصوصی اگر خواست واکسن بیاورد با قیمت ارز نیمایی در چهارچوب و با نظارت وزارت بهداشت و درمان که هم نوع واکسن و هم خصوصیات را مشخص می‌کند به مردم عرضه کند که امیدوارم این کار انجام گیرد.

* تلاش ما مانند سال گذشته ادامه دارد. تلاش ما این بود که در هر موضوعی پروتکل‌ها را خیلی روشن و واضح برای مردم توضیح بدهیم و به مردم از طریق صدا و سیما و مطبوعات و فضای مجازی معرفی کنیم و این کار شد. هزاران صفحه پروتکل نوشته و ابلاغ شد. همه تلاش ما این بود که بیماری را روی فرد کشف کنیم یعنی شناسایی زودهنگام به همین دلیل تست‌ها را افزایش دادیم. 

* روزانه بالای ۱۰۰ هزار تست انجام می‌شود، این کارها برای این است که کسی که علامت ندارد را بتوانیم شناسایی کنیم. شناسایی سریع و زودهنگام می‌تواند بسیار کمک کند تا زنجیره را قطع کنیم و بتوانیم درمان زودهنگام و مطمئنی داشته باشیم.

رییس جمهور با اشاره به اینکه امسال هم همین برنامه با اضافه شدن واکسن ادامه دارد، گفت: بر اساس اظهارات وزیر بهداشت و درمان ، ۷۹۰ هزار دوز واکسن آمده که به گروه‌های هدف تزریق در حال انجام است و اردیبهشت ماه تزریق گسترش بیشتری پیدا می‌کند. امیدواریم تا آخر بهار واکسن های داخلی هم به بازار وارد شود. بنابراین شرایط ما، بهتر می‌شود.

* اساسا این بیماری و ویروس وقتی وارد شد به هیچ کس رحم نکرد. پیک‌های مختلف و جهش‌های متمادی داشت و هر روز به یک نحوی جلوه کرد و مردم را گرفتار کرد. علم لازم بود که در برابر این بیماری قیام کند و بایستد. اولین قیام علم همین پروتکل‌ها و استفاده از ماسک و رعایت فاصله گذاری، محدودیت‌ها و قرنطینه‌ها بود. قدم دوم که علم گام برداشت، در زمینه تولید واکسن بود که موفق شد. 

* کشورهایی که توانستند در حد بالایی واکسن تزریق کنند آثار آن را مشخص است. ممکن است اثر واکسنی ۹۰ درصد و اثر واکسن دیگری ۸۰ یا ۷۰ درصد باشد. اما به هر حال کسی که واکسن تزریق کرده است اگر با بیماری ۵ تا ۱۰ درصد مواجه شود،شرایطش با کسی که اصلا واکسن تزریق نکرده فرق می‌کند.

* این که واکسن تزریق کرده ولو این که جزو ۱۰ درصدی باشد که موثر نباشد اما در مرگ و میر موثر است یعنی مرگ و میر را کم یا حتی به صفر می رساند. از طرف دیگر واکسن از لحاظ روحی و روانی هم می‌تواند موثر باشد و اگر بتوانیم اکثریت جامعه را واکسن بزنیم زنجیره را قطع خواهیم کرد. 

* تمام کمیته‌های مربوط به ستاد ملی و قرارگاه ما، تمام ارگان‌ها و محله‌ها که برای مقابله با این ویروس کمک می‌کردند، نیروی انتظامی، بسیج همه بویژه کادر درمان در این چند ماه به صورت مضاعف تلاششان را ادامه دهند.

* امیدوارم واکسن کافی در اختیار قرار بگیرد و شرایط نسبت به قبل آسان‌تر شود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.