مصطفی مدبولی، نخست وزیر مصر اعلام کرد قاهره برای شناور ساختن کشتی به گل نشسته در کانال سوئز، علاوه بر تجربیات داخلی از تجربیات بین المللی نیز بهره می‌برد.

بر این اساس، مصطفی مدبولی این واقعه را حادثه‌ای استثنایی خواند و گفت کانال سوئز، آبراهی بسیار دقیق و حساس است. تمامی تدابیر و ملاحظات برای فعالیت این کانال در نظر گرفته شده است و به همین دلیل است که ده‌ها کشتی در هر ساعت از این کانال تردد می‌کنند. اتفاقی که رخ داد موجب شد از تمام توان فنی و امکاناتمان برای برطرف کردن این مشکل بزرگ بهره بگیریم ضمن اینکه تجربیات بین المللی را نیز به کمک طلبیده ایم.

مدیر اداره مدیریت کانال سوئز نیز اعلام کرد لایروبی ۸۷% شن و ماسه در جلوی کشتی به گل نشسته پایان یافته و امیدواریم اورگرین ظرف ۴۸ تا ۷۲ ساعت آینده آماده حرکت باشد.

با بروز حادثۀ برای کشتی باری «اِور گرین»، این کشتی از بامداد چهارشنبه در پهنای کانال سوئز گیر کرده است و به این ترتیب این آبراه تجاری حیاتی کاملا مسدود گردید و بر چرخه کالا در جهان نیز تأثیر گذاشته است. ارزش کالا‌هایی که در حالت عادی با کشتی از کانال سوئز می‌گذرند، به میانگین روزانه ۱۰ میلیارد دلار می‌رسد.

در روز‌های پنج‌شنبه و جمعه تلاش برای تخلیۀ بار کانتیربر ۲۲۰ هزار تنی «اور گرین» ادامه داشت و اکنون به دلیل توقف کشتی‌ها در دو سوی کانال، بازگشایی هرچه سریعتر این آبراه استرتژیک با هدف مهار پیامد‌های اقتصادی و جهانی این حادثه، به یک فوریت مطلق بدل شده است.

به طور معمول، کشتی‌های کانتینربر و نفت‌کش‌ها به جای دور زدن کل قاره آفریقا، مسیر بسیار کوتاه‌تر ۱۹۳ کیلومتری کانال سوئز را طی می‌کنند تا از آسیا به اروپا یا برعکس بروند، به طوری که حدود ۱۰ درصد از کل تجارت جهان از این کانال عبور می‌کند.


 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.