احتمال تغییر در نحوه فروش سهام عدالت

اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۹ بود که سرانجام فرایند آزادسازی سهام عدالت با ابلاغیه مقام معظم رهبری صورت گرفت و مشمولان این سهام بین روش مستقیم و روش غیرمستقیم برای مدیریت سهام خود حق انتخاب داشتند. در نهایت از میان ۴۹ میلیون نفر مشمول سهام عدالت، حدود ۱۹ میلیون نفر روش مستقیم را برای مدیریت سهام خود انتخاب کردند و این افراد می‌توانستند در مرحله نخست تا ۳۰ درصد و در مرحله دوم تا ۶۰ درصد سهام خود را از طریق بانک‌ها یا کارگزاری ها به فروش برسانند.

این اتفاقات در روزهایی رخ داد که شاخص کل بورس در یک قدمی فتح رقم دو میلیون واحد بود و ارزش واقعی سهام عدالت به ارزش اولیه ۵۰۰ هزار تومان به ۳۰ میلیون تومان نیز رسیده بود. بر این اساس بسیاری از سهام‌داران به فروش بخشی از سهام خود اقدام کردند تا بتوانند منابع حاصل از فروش سهام خود را دریافت کنند. اتفاقی که به ریزش بازار دامن زد و نه تنها باعث کاهش ارزش سهام عدالت شد، بلکه سبب شد بسیاری از افراد منابع حاصل از فروش سهام خود را با تاخیر بسیار زیادی دریافت کنند.

در نهایت ۲۵ آبان ماه سال گذشته بود که اعلام شد فروش سهام عدالت متوقف شده است و این توقف همچنان و بعد از حدود پنج ماه همچنان ادامه دارد. البته به نظر می‌رسد سازمان بورس در پی راهکارهای جدید برای فروش و معامله سهام عدالت است. آنطور که محمد علی دهقان دهنوی - رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام کرده است این سازمان در حال طراحی روش‌هایی است که به صورت غیرمستقیم امکان نقدپذیری سهام عدالت وجود داشته باشد تا به بازار هم آسیب وارد نکند.

به گفته وی یکی از این پیشنهادات این است که سهام عدالت به عنوان واحدهای صندوق‌های سرمایه‌گذاری در نظر گرفته شود و این واحدها که بازدهی خوبی هم دارند، در اختیار مردم قرار بگیرد که یا سود آن را دریافت کنند و یا قادر به فروش آن باشند.

در هر صورت باید منتظر ماند و دید آیا در سال جاری مردم به طور واقعی مالک سهام خود می‌شوند و قادر به فروش آن خواهند بود یا خیر.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.