ظریف: تنها راه برقراری ثبات در افغانستان گفتگوهای بین‌الافغانی است

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در سخنرانی خود در کنفرانس قلب آسیا ضمن اشاره به تلاشهای جمهوری اسلامی ایران جهت همگرایی منطقه ای و ورود افغانستان به تعاملات منطقه، برقراری صلح و ثبات در این کشور را تنها با محوریت گفتگوی بین الافغانی ممکن دانست.

وزیر امور خارجه ضمن دعوت از سازمان ملل متحد برای تسهیل مذاکرات بین الافغانی، تاکید کرد هر گونه موافقتنامه صلح در این کشور باید تضمین کننده حق تعیین سرنوشت مردم افغانستان باشد.

 ظریف با اشاره به اتصال راه آهن افغانستان به شبکه راه آهن ایران که در سال ۱۳۹۹ افتتاح شد، این تحول را گام مهمی در تشکیل شبکه راه آهن بین المللی - منطقه ای دانست.

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به اقدامات ایران در تامین نیازهای افغانستان در مبارزه با کوید ۱۹، بر ادامه این اقدامات توسط ایران تاکید کرد و از همه کشورها برای همکاری در مبارزه با ویروس کرونا و جنگ دعوت بعمل آورد.

ظریف همچنین با اشاره به دستاوردهای ارزشمند مردم افغانستان در ایجاد حکومت قانون و بویژه تدوین قانون اساسی، تلاش کشورهای منطقه ای برای تسهیل گفتگوهای صلح بین الافغانی را ضروری دانسته و راه حلهای تحمیلی خارجی برخی بازیگران فرامنطقه ای که با اهداف سیاسی داخلی ارائه می شود را غیرسازنده شمرد.

وزیر امور خارجه کشورمان در پایان ، ضمن تاکید بر اینکه تنها راه برقراری ثبات دائمی در افغانستان ، گفتگوهای بین الافغانی است، بر ادامه تلاشهای جمهوری اسلامی ایران در تسهیل این گفتگوها تاکید کرد.

گفتنی است که نهمین نشست کنفرانس بین المللی « قلب آسیا» با سخنان امامعلی رحمان، رئیس جمهور تاجیکستان و اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان  صبح امروز در دوشنبه آغاز شد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.