ربیعی درباره یک اقدام عجیب آمریکایی ها افشاگری کرد

علی ربیعی سخنگوی دولت صبح امروز(سه‌شنبه) در اولین نشست خبری  خود در سال جدید، در پاسخ به آخرین وضعیت دسترسی کشور به منابع بلوکه شده خارجی برای تهیه واکسن گفت: نه تنها غیر از شعار، تغییر واقعی در سیاست های آمریکا در جلوگیری از دسترسی آزادانه مردم ایران به واکسن کرونا ندیدیم بلکه اخیراً مطلع شدیم که یکی از شرکت های سازنده واکسن به دلیل آنکه برخی از مواد اولیه از آمریکا تامین می شود، متعهد شده که واکسن ها را در اختیار ما قرار ندهد.

ربیعی گفت: در اینجا مایلم موضع آمریکا در این خصوص را بدانیم. آنها بطور عملی هم این اطمینان را به کشورها و شرکت های سازنده بدهند که تحریم، نباید به هیچ نحوی مانع از فروش واکسن به ایران شود.

وی تاکید کرد: البته ما اجازه نخواهیم داد که این قبیل تلاش‌های انسان‌ستیزانه مانع از دستیابی بموقع مردم ما به واکسن شود اما می‌تواند نشان دهنده ریاکاری تحریم کنندگان باشد.

سخنگوی دولت تاکید کرد: سازمان غذا و دارو در بازه زمانی ۴ ماه آخر سال ۹۹ سه فراخوان برای واردات واکسن بخش خصوصی صادرکرده است، لذا مانعی در این زمینه در داخل کشور وجود ندارد چنانکه ریاست محترم جمهور نیز بر این موضوع تاکید مجدد داشته و حتی برای تامین ارز مورد نیاز احتمالی نیز دستور داده اند لکن کماکان و شاید تا ماه‌های آتی، مبادلات واکسن عموما در سطوح کلان تصمیم گیری شده و اغلب، دولت به دولت است مع الوصف برای استفاده حداکثری از همه ظرفیت های موجود احتمالی این مسیر نیز هموار شده که اگر شرکتی توانایی واردات واکسن مجاز از مبدا خاصی را داشته باشد، این فرصت نیز از مردم دریغ نشود و البته هر واکسنی بعد از ورود طبیعتا در چارچوب سند ملی واکسن کرونا و طبق اولویت های آن توزیع و تلقیح شود.

ربیعی افزود: در شرایط حاضر و بعد از رفع موانع برای پرداخت پول واکسن از جمله ساز و کار کواکس از منابع ایران در برخی کشورها استفاده شده است.

واکسیناسیون عمومی با واکسن‌های تحت مطالعه را تکذیب می‌کنم

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درخصوص واکسیناسیون اخیر پاکبانان و برخی شائبه ها در این خصوص گفت: واکسیناسیون در فاز یک برای کارکنان سلامت، تطهیرگران آرامستان های عمومی، سالمندان و جانبازان و معلولین و کارکنان مقیم آسایشگاهها و پاکبانان و کارگران خدماتی. دارای بیماری زمینه ای مرتبط با فرآیند جمع آوری و دفع زباله های عفونی با برنامه کمیته اجرایی واکسیناسیون کرونا انجام می شود.

ربیعی گفت: لذا واکسیناسیون پاکبانان خاص شهر و استان خاصی نیست، مضافا آنکه جمعا ۵ درصد افراد مشمول فاز یک را شامل می‌شوند، ایضا واکسیناسیون در هر گروهی صرفا با واکسن های دارای مجوز مصرف در کشور انجام شده و آزمایشات بالینی موضوعی داوطلبانه است که جداگانه طی فراخوان‌ها افراد داوطلب در آن مشارکت می‌کنند و برای هیچ قشر خاصی در واکسیناسیون عمومی، از واکسن های تحت مطالعه استفاده نمی‌شود.

وی افزود: خوشبختانه داوطلب شرکت در آزمایشات بالینی واکسن نیز بقدری است که تا چندین مطالعه بزرگ واکسن دیگر نیز داوطلب ثبت نام کرده‌اند و جای هیچ شائبه ای نیست.

سخنگوی دولت تاکید کرد: تک تک افرادی که واکسینه شده اند حتی شماره سریال اختصاصی هر واحد واکسن آنها ثبت شده و می‌شود و همه افراد فعلا با یکی از واکسن های اسپوتنیک، سینوفارم یا کوواکسین واکسینه می‌شوند و البته بزودی واکسن آسترزنکا نیز به این جمع می پیوندد.

ربیعی تاکید کرد: شایعات پیرامون واکسیناسیون عمومی با واکسن های تحت مطالعه، کاملا خط تخریب و بی اساس است، واکسیناسیون هزاران فرد، امری محرمانه نیست و هر فرد دریافت کننده واکسن و تزریق کننده کاملا از برند واکسنی که استفاده می‌شود می‌تواند مطلع شود و مشخص است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.