روایت مقام بلندپایه وزارت دفاع از خبرهای مهم نظامی

امیر سرتیپ "شاهرخ شهرام" مدیرعامل سازمان صنایع الکترونیک ایران در برنامه «تیتر امشب» شبکه خبر با بیان اینکه پشتیبانی از نیروهای مسلح عمدتاً در حوزه تجهیزات، آموزش و افزایش مقاومت انجام می‌شود، گفت: حوزه تجهیزات در دو بخش قبل و بعد انقلاب اسلامی قابل بررسی است که تجهیزات تولیدی پس از انقلاب، در زمینه بومی سازی جلوه گر هستند. بومی سازی تجهیزات رزمی اتفاقات خوبی را در زمان جنگ به وجود آورد و موجب خودباوری و بهره مندی از ظرفیت‌های کشور شد. 

امیر سرتیپ شهرام اظهار کرد: ۷۰۹ سامانه دفاعی را تولید کردیم که با تیراژ در اختیار نیروهای مسلح قرار گرفت. در سال ۹۹ ما ۸۹ سامانه در اختیار نیروهای مسلح قرار دادیم که درصد بومی سازی و البته امن سازی این تولیدات هم تا سال ۹۹ بالا می‌رفت. 

وی با بیان اینکه سازمان صنایع الکترونیک ایران با حدود ۳۱ دانشگاه صنعتی فعالیت تنگاتنگ و بسیار نزدیکی برای تولید تجهیزات داشته است، تصریح کرد: در این ارتباط‌ها ۲۷۴ قرارداد با دانشگاه‌ها بستیم تا از علم روز دنیا استفاده کنیم.

 امیر سرتیپ شهرام افزود: از این قراردادها در تولید سامانه‌ها استفاده شد که با ۳۶۲ شرکت فناور دانش بنیان در حوزه بومی سازی کار کردیم.

رئیس سازمان صنایع الکترونیک ایران تصریح کرد: ۵۰۸ شرکت صنعتی نیز با حضور بازنشستگان فعال حوزه بومی سازی و بهسازی همکاری داشته اند. به علاوه ۸ درصد اعتبارات فروشمان را بر روی موضوع تحقیقات گذاشتیم که بسیاری این درصد اعتباری را در حدود ۳ یا ۴ درصد می‌دهند. در حوزه قطعه‌سازی و بومی سازی در سال ۹۹ نسبت به ۹۸ رشد دو برابری داشتیم. 

همچنین در ادامه امیر سرتیپ دوم "افشین خواجه فرد" مدیرعامل سازمان صنایع هوایی نیروهای مسلح با بیان اینکه صنعت هوایی یک پلتفرم است، گفت: در دهه ۶۰ عمدتاً سعی می‌کردیم سامانه هایمان به دلیل جنگ تحمیلی تاب‌آوری بیشتری پیدا کنند. اما در دهه ۷۰ خودکفایی را رقم زدیم.

وی افزود: در دهه ۸۰ به طراحی و ساخت ورود کردیم و آنچه را در قطعه سازی یاد گرفتیم، در دفاتر طراحی گسترده ایجاد شده، به دست طراحی سپردیم.

مدیرعامل سازمان صنایع هوایی نیروهای مسلح اظهار کرد: در دهه ۹۰ وارد زمینه طراحی و تولید شدیم؛ رفته رفته سامانه‌های کشور کاملاً بومی می‌شود و به نحوی پیشرفت کردیم که از ظرفیت‌های آن استفاده کنیم. 

امیر سرتیپ دوم خواجه فرد با یادآوری اینکه در صنایع هوایی ناوگان باید عملیاتی بمانند، بیان کرد: به لحاظ طراحی که در کشور و در همه سازمان‌ها شکل گرفته، قابلیت ارتقا هم داریم که در حوزه تجهیزات رزمی بسیار مهم است؛ زیرا تجهیزات رزمی روز به روز باید ارتقا پیدا کند. اکنون می‌توانیم توان رزم خود را در به روز بودن، تضمین کنیم. 

وی با اشاره به اینکه ما در صنعت هوایی وارد مرحله تولید شده ایم اظهار کرد: رشد تولید نیازمند فراهم سازی زیرساخت هاست، بنابراین برای افزایش تولید بسیاری از زیرساخت‌ها ارتقا یافته است. 

خبرهای مهم نظامی از زبان مقام بلندپایه وزارت دفاع

مدیرعامل سازمان صنایع هوایی نیروهای مسلح با اشاره به اینکه هدف ما از تحقیقات و ارتقا دانش بنیان‌ها تولید است، خاطرنشان کرد: اقلام الکترونیکی بومی سازی شده است، به طوری که در هواپیمای یاسین و کوثر از زیر سامانه‌های هم پوشان استفاده شده است و این مسئله به این معناست که تولید این دو پرنده مستمر خواهد بود. 

امیر خواجه‌فرد با اشاره به اینکه ما باید هر چه استفاده می‌کنیم و نیاز دفاعی داریم، ظرفیت تولید آن را داشته باشیم ادامه داد: درصد عملیاتی ناوگان هوایی ما بیشتر شده است لذا رتبه خوبی در محصولات پهپادی داریم، در تولید و پشتیبانی از این سامانه‌ها هیچ مشکلی نداریم، دائم خودمان را در حوزه پهپادی رصد می‌کنیم و در حال ارتقای سامانه‌های جنگی هستیم.

وی با بیان اینکه ما در صنعت خودروسازی می‌توانیم خیلی از گره‌ها را باز کنیم اظهار کرد: تولید برای بخش‌های غیر نظامی بازیگران دیگری دارد، در بخش نظامی ثابت کردیم که تولید را می‌توانیم انجام دهیم، در بحث کشوری هلیکوپتری صبا ۲۴۸ را داریم که این نمونه جواب داده است، اگر این هلیکوپتر را بخواهیم تولید کنیم افراد بسیاری باید به پای کار بیایند، سال قبل همه پای کار آمدند.

امیر خواجه فرد اظهار کرد: ما میثاق نامه‌ای را امضا کردیم به طوری که باید در تولید همه پای کار باشیم، جدیتی را که در نیروهای مسلح داریم در موارد کشوری هم همان جدیت باید به کار برود. 

مدیرعامل سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع تصریح کرد: دانشجویانی که الان منتظر هستند که برایشان کار تولید کنیم باید امسال همه پای کار بیایند تا کار با جزئیات انجام شود، ما به عنوان نیروهای مسلح وزارت دفاع ثابت کردیم که کار را می‌توانیم انجام دهیم. 

وی با اشاره به اینکه ارتباط ما با دانشگاه‌ها یک رابطه نزدیک است گفت: با دانشگاه‌ها این صنعت را در کشور به مرحله طراحی رس ندیم، در سازمان صنایع فضایی به لحاظ فناوری می‌بایست نوک پیکان علم باشیم، تجهیزات الکترونیک باید به‌روز باشد. 

امیر خواجه فرد با اشاره به اینکه زیرساخت‌های عظیم را در صنعت هوایی کشور باید در اختیار دانشگاه‌ها قرار دهیم لذا باید بیشتر تلاش کنیم اظهار کرد: مسابقه علمی را برای دانشگاه‌ها به اسم همت، هماورد ملی و توسعه فناوری در نظر گرفتیم به طوری که تمامی دانشگاه‌های هوافضا را به کار گرفتیم تا سامانه‌هایی را طراحی کنند که در دنیای آینده جزو اقلام عمده هوایی کشور باشد و این موضوع باعث می‌شود در صنعت طراحی و ساخت آن چیزی را که دنیا درگیر می‌شود ما همان فاصله را کمتر کنیم.

مدیرعامل سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع افزود: ما به دنبال این هستیم که سریع خودمان را ارتقا دهیم. لذا چالش‌ها را تعریف کرده‌ایم و علاوه بر همکاری‌های گسترده‌ای که با دانشگاه‌ها داشتیم قدم‌های خوبی برداشته شده است، در شرکت‌های دانش‌بنیان هسته اصلی دانشجویان عزیز و اساتید هستند، لذا باعث خواهیم شد تا این شرکت‌ها مستقل عمل کنند و تداوم بیشتری داشته باشند.

امیر سرتیپ شاهرخ شهرام رئیس سازمان صنایع الکترونیک وزارت دفاع با اشاره به اینکه ۱۰ سامانه دیجیتالی را از صفر تا صد خودمان تولید کرده ایم که این خط تولید در منطقه بی نظیر است افزود: هر سال درصد بومی سازی سامانه‌های دفاعی بالا رفته است.

وی با اشاره به اینکه در زمان تحریم و تهدید با اطمینان بیشتری از سامانه‌های بومی استفاده کرده ایم ادامه داد: در جنگ الکترونیک و سایبر که به شکل گسترده‌ای در جهان شایع شده است، رشد قابل قبولی داشتیم، ضربات اولیه از همین جا شروع می‌شود لذا تجهیزات باید در مقابل جنگ سایبری تاب آور باشد.

رئیس سازمان صنایع الکترونیک وزارت دفاع با اشاره به اینکه سامانه‌های بومی ما تاب آور شده است عنوان کرد: تاب آوری به این معنا که در مقابل تهدیدات شناسایی شده مقاوم باشیم، از هوشمند سازی و شبکه محوری کردن سامانه‌ها به شکل خوبی استفاده کرده ایم.

وی با بیان اینکه در حوزه زیر سطحی، هوایی و فضایی سامانه‌های بومی ما مقاوم است و همه این تجهیزات به سامانه هوشمند جنگ سایبری و ضد سایبری مجهز شده است تصریح کرد: تمام شناورهای کشور به سامانه های بومی مجهز شده است و این با همکاری شرکت های دانش بنیان، محققان دانشگاهی و مشاوران نظامی فراهم شده است.

امیر سرتیپ شاهرخ شهرام با اشاره به اینکه با ۳۶۲شرکت دانش بنیان فن آور و ۵۰۸ شرکت صنعتی در حوزه قطعه سازی و بومی سازی همکاری داریم ادامه داد: در سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸ در حوزه قطعه‌سازی و بومی سازی رشد دو برابری داشتیم به طوری که ۸ درصد اعتبارات فروش را برای بحث تحقیقات صرف کردیم لذا ما خودمان را در لبه تکنولوژی دنیا قرار داده‌ایم و بخش قابل توجهی از درآمدهای کشور را در حوزه صادرات و تجاری در حوزه تحقیقات هزینه کرده‌ایم.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.