نوسان بازار ارز و سکه تعدیل شد+نمودار

حمله به قیمت دلار از سقف/ قیمت سکه ترمز کرد

کدخبر: ۴۰۲۲۹۳
اقتصاد نیوز: سیاست ارتباطی بازارساز، اخبار جدید از مذاکرات، افزایش قیمت دلار در بازار رسمی و برگشت قیمت هرات چهارعاملی بود که نوسان بازار ارز را مدیریت کرد و از سرعت افزایش قیمت دلار، یورو و حتی سکه کاست.
حمله به قیمت دلار از سقف/ قیمت سکه ترمز کرد

به گزارش اقتصاد نیوز، نوروز 1400 برای بازار ارز پر نوسان بود قیمت دلار در معاملات پشت خطی با سرعت بالایی جابجا می شد به طوری که روز گذشته قیمت دلار از مرز 26 هزار تومان گذشت. این اتفاق در روزی افتاد که بازار به دلیل تقارن نیمه شعبان با روز 9 فروردین تعطیل بود. اما چهار اقدام کمک کرد بازار ارز روز کم نوسانی تر پشت سر بگذارد و به لطف مدیریت قیمت دلار، قیمت سکه نیز تعدیل شد.

اولین اتفاق؛ توئیت به هنگام

اولین اقدام بانک مرکزی توئیتی بود که در واکنش به نوسان در معاملات پشت خطی زد. توئیت بانک مرکزی نشانه ای برای برخی معامله گران شد که بازارساز حتما فردا اقدامی خواهد کرد. این سیاست ارتباطی موجب شد شب گذشته معامله گران کمی محتاط شوند.خبر پولیتیکو نیز درباره پیشنهاد جدید آمریکا به ایران برای احیای برجام و انتشار برخی از جزئیات بسته جدید در سایت ها به تعدیل انتظارات کمک کرد.

سکه و دلار

دومین اتفاق؛اتفاقات جدید در سیاست خارجی

در حوزه سیاست خارجی اخبار جدید به گوش می رسد که انتظارات در بازار را بهبود داد. پس از توافق ایران و چین خبر بسته جدید بایدن نیز تا حدودی از جو منفی در بازار کاست.

پولیتیکو در گزارشی نوشت که دولت جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا برای شکستن بن‌بست هسته‌ای، پیشنهاد جدیدی به ایران ارائه خواهد کرد. این سایت به نقل از «دو فرد آگاه» نوشت که مقام های دولت بایدن هفته جاری پیشنهاد جدیدی به منظور آغاز گفت وگو با ایران ارائه می کنند. به گفته یکی از این افراد، بر اساس این پیشنهاد، از ایران خواسته می شود که برخی از فعالیت های هسته ای مانند کار روی سانتریفیوژهای پیشرفته و غنی سازی ۲۰ درصدی اورانیوم را متوقف کند و در ازای آن بخشی از تحریم های اقتصاد آمریکا برداشته خواهد شد.این خبر جو منفی در بازار را تعدیل کرد و از التهابات در پشت خط کاست.

اتفاق سوم: کاهش شکاف قیمت دلار در بازار ارز

اولین اقدام عملی بازار ساز در بازار متشکل، افزایش قیمت در شروع به کار بود قیمت دلار در شروع به کار حدود 500 تومان نسبت به قیمت بسته شده بالا رفت. در بازار متشکل علاوه بر قیمت بسته شده نرخ متوسط قیمت دلار نیز اعلام می شود. قیمت باز شده دلار در بازار متشکل امروز نسبت به قیمت موزون دیروز حدود 800 تومان بالاتر بود. در واقع قیمت باز شده بیش از سه درصد از متوسط قیمت دلار در روز یک شنبه بیشتر بود. این اقدام بازار ساز کمی معامله گران را محتاط کرد زیرا هجوم از بالا به قیمت دلار ممکن بود عده زیادی از نوسان گیران را دچار زیان سنگین کند.

دلار

اتفاق چهارم: کاهش قیمت دلار هرات

یکی از علامت های مهم به بازار ارز ایران، قیمت ها در بازارهای مجاور است. قیمت دلار هرات پس از برخورد با سقف مقاومتی 26 هزار و 100 تومان عقب نشست. برگشت دلار برای تحلیل گران فنی یک پیام داشت عقب نشینی مجدد دلار به کانال 25 هزار تومان. با این اتفاق فروش ها افزایش شد و معامله گران حد سود و زیان در نظر گرفتند.

زیرا تصور می کردند قیمت دلار تا حد 25 هزار و 890 تومان کاهش یابد. با شکست قیمت دلار هرات در این نقطه انتظارات کاهشی بیشتر شد و بدین ترتیب قیمت دلار در بازار ارز داخلی با شیب بیشتر نزولی شد. به طوری که در نهایت در محدوده 28 هزار و 800 تومان بسته شد.

فشار به قیمت سکه از دو ناحیه

قیمت سکه پس از کم نوسان شدن قیمت دلار و افت قیمت طلا در بازار جهانی در معاملات نقدی شروع به افت کرد. قیمت سکه در پایان 11 میلیون و 220 هزار تومان بسته شد که در مقایسه با قیمت دیروز 130 هزار تومان کمتر بود. البته پس از ساعت سه، قیمت به 11 میلیون و 200 هزار تومان نیز رسید که اگر این قیمت مبنا قرار بگیرد میزان کاهش 150 هزار تومان خواهد بود. در حال حاضر حباب قیمت سکه در مرز 9 درصد قرار دارد که سقف تاریخی حباب این فلز گرانبها است.

سکه

کاهش قیمت طلا و رشد بیت کوین

طلای جهانی در دومین روز کاری هفته نیز کار خود را با کاهش قیمت آغاز کرد. قیمت طلا پس از گذشت چند ساعت از شروع معاملات از 1700 دلار پایین آمده و به سطح مقاومتی 1680 دلار نزدیک شد. همراه با کاهش قیمت طلا، موجی از فروش این فلز گرانبها به راه افتاده و شاخص سهام در اروپا رشد کرده است.

همراه با کاهش قیمت طلا قیمت بیت کوین افزایش یافته و به بیشترین مقدار 24 ساعت گذشته رسیده است. قیمت بیت کوین در 26 مارس نزدیک به 51 هزار دلار بوده و پس گذشت چهار روز در روز سه‌شنبه به بیش از 59 هزار دلار رسید و افزایش حدود 16 درصدی را ثبت کرد. بیش‌ترین قیمت بیت کوین در 24 ساعت گذشته حدود 59 هزار و 380 دلار بوده است.

 

 

 

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید