رایزنی مرکل، مکرون و پوتین درباره حفظ برجام

 دفتر امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه روز سه‌شنبه اعلام کرد که او با آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان و ولادیمیر پوتین همتای روسی‌اش درباره وضعیت موجود در اوکراین، بلاروس، لیبی و سوریه در کنفرانسی ویدیویی گفت‌وگو کردند و در زمینه ایران هم توافق کردند که &#۳۹;&#۳۹;اقدامات و تلاش‌ها را به منظور بازگشت ایران به تعهدات بین‌المللی‌اش هماهنگ‌ کنند.&#۳۹;&#۳۹;

همچنین پایگاه خبری اردوپوینت نوشت که کاخ کرملین در بیانیه‌ای درباره این گفت‌وگو آورده است: رهبران روسیه، آلمان و فرانسه از حفظ توافق و اجرایی کردن برنامه جامع اقدام مشترک [برجام] ابراز حمایت کرده و درباره همکاری‌های بیشتر در این زمینه گفت‌وگو کردند.

بنابر گزارش رویترز، گفت‌وگوی سران این کشورهای عضو برجام درباره حفظ این توافق و بازگشت ایران به پایبندی به تعهدات بین‌المللی‌اش درحالی مطرح می‌شود که ایران بنا به اعلام نهادهای بین المللی همواره به تعهدات خود بر اساس برجام پایبند بوده است و این آمریکا بود که در سال ۲۰۱۸ با خروج از توافق هسته‌ای، زمینه فروپاشی این توافق را فراهم کرد.

ایران پس از خروج آمریکا از برجام و وضع تحریم‌های جدید از سوی آمریکا شد و نتوانست در ازای محدودسازی برنامه‌ هسته‌اش‌ که شروط توافق بود، از منافع اقتصادی برجام بهره‌مند شود. شرکای اروپایی برجام نیز تاکنون نتوانسته‌اند به تعهداتشان در زمینه کاهش تاثیر تحریم‌های آمریکا و عادی سازی روابط اقتصادی با ایران عمل کنند.

ایران در پی متحمل شدن این وضعیت، در یک سال و نیم گذشته تعهدات داوطلبانه‌اش در توافق را کاهش داده اما اعلام کرده است که در صورت پایبندی تمام اعضای توافق به تعهداتشان و لغو تحریم‌ها،اقدامات انجام شده در پی کاهش تعهدات به حالت قبل باز خواهند گشت.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.