اتهام سازمان ملل علیه فرانسه

این گزارش افزوده، این قربانیان مشمول حفاظت قوانین بین‌المللی بوده‌اند. وزارت دفاع فرانسه بیانیه‌ای صادر و یافته‌های این گزارش را تکذیب کرد.

فرانس ۲۴ گزارش داد ،در سوم ژانویه گذشته، هواپیماهای جنگی فرانسه به روستای دورافتاده "بونتی" در مالی در شرایطی که باعث بروز اعتراض و مناقشه در این کشور جنگ‌زده منطقه ساحل در آفریقا شد، حمله کردند.

ساکنان این روستا گفتند، حمله هوایی فرانسه یک مراسم عروسی را هدف گرفته و غیرنظامیان را کشته است.

اما ارتش فرانسه این اتهام را رد کرد و گفت که این حمله شبه نظامیان افراطگر را هدف گرفته و کشته است. ارتش فرانسه همچنین این که در آن روز مجلس عروسی در بونتی برگزار شده، انکار کرد.

هیات سازمان ملل در مالی، که تحت عنوان "مینوسما" شناخته می‌شود، متعاقباً تحقیقاتی را در این رابطه آغاز کرد.

در گزارشی که یافته‌های تحقیق را خلاصه می‌کند و به دست خبرگزاری فرانسه رسیده، سازمان ملل اعلام کرد در سوم ژانویه واقعاً یک مراسم عروسی در روستای بونتی برگزار شده و حدود ۱۰۰ غیرنظامی را در محل حمله گرد آورده است.

این گزارش افزود، حدود پنج مرد مسلح که تصور می‌شود اعضای گروه شبه نظامی "کاتیبا سِرما" هستند، در مراسم عروسی حضور داشته‌اند.

وزارت دفاع فرانسه روز سه‌شنبه یافته‌های تحقیقات سازمان ملل را تکذیب کرد. این وزارتخانه در بیانیه‌ای اعلام کرد که "قویاً تأکید می‌کند و مجدداً اعلام می‌دارد" که "در ۳ ژانویه، نیروهای مسلح فرانسه یک حمله هوایی انجام داده‌اند که یک گروه مسلح تروریستی را بر طبق تشخیص" در نزدیکی روستای بونتی هدف قرار داده است.

طبق تحقیقات سازمان ملل، دست‌کم ۲۲ نفر بر اثر حمله هوایی فرانسه کشته شدند که ۱۹ نفر آن‌ها غیرنظامی بودند.

گزارش سازمان ملل افزود: گروه هدف گرفته شده با حمله هوایی فرانسه، غالباً متشکل از غیرنظامیان و افراد مشمول حفاظت قوانین بشردوستانه بین‌المللی بودند.

در ادامه این گزارش آمده: این حمله، نگرانی‌های جدی در مورد احترام به اصول منشور درگیری‌ را به وجود آورده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.