چرایی تعلل بایدن در بازگشت به برجام

 تریتا پارسی، معاون اجرایی مؤسسه کوئینسی،  و بنیان‌گذار و رئیس سابق شورای ملی ایرانیان آمریکایی (NIAC) در مطلبی برای فارن‌پالیسی با عنوان « چگونه توافق ایران-آمریکا به ایالات قرمز کمک می‌کند » نوشت: مناطق جمهوری‌خواه از مزایای اقتصادی که یک برجام احیا شده به ارمغان خواهد آورد، بیشترین سود را می‌برند.

چرایی تعلل بایدن در بازگشت به برجام

سه ماه پس از آغاز دوره ریاست جمهوری جو بایدن، وعده وی برای ورود مجدد به توافق هسته‌ای ایران هنوز محقق نشده است. از آنجا که بایدن نگران مخالفت جمهوری‌خواهان در کنگره است، به جای بازگشت سریع به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام/JCPOA)، با تمدید فشار بر ایران برای دریافت امتیازات بعدی، تلاش کرده است رضایت شاهین‌های جمهوری‌خواه را تأمین کند.

با این حال استدلال بایدن معیوب است . تلاش برای خنثی‌سازی مخالفت‌های  جمهوری‌خواهان با توافق هسته‌ای منطقی است، اما با تلاش برای جلب توجه جمهوری خواهان این امر محقق نخواهد شد. اما یک راه هوشمندانه وجود دارد: بایدن می تواند با استفاده از برداشتن تحریم‌های ایالات متحده برای اخذ امتیاز از ایران، اقتصاد ایالت ها و مناطق قرمز (مایل به جمهوری‌خواهان)‌ را تقویت کند.

بایدن می‌خواهد دوباره وارد برجام شود اما نگران است که اهرم‌های فشار ایالات متحده برای ترغیب ایران به مذاکره مجدد در زمینه گسترش محدودیت‌های زمانی اصلی در این توافق (بندهای غروب) را از دست بدهد که این امر واشنگتن را در تنگنای زمانی قرار می‌دهد. از همه مهمتر، بازگشت آمریکا به برجام، بایدن را ملزم خواهد کرد که در ازای تصویب پروتکل الحاقی توسط تهران -که رژیم بازرسی برنامه‌های هسته‌ای را بسیار گسترش می‌دهد- کنگره را تحت فشار قرار دهد در سال ۲۰۲۳، قانون تحریم های کلیدی علیه ایران را لغو کند. تیم بایدن بیم آن دارد که چنین تلاشی سرمایه سیاسی فوق‌العاده‌ای را مصرف کند و منجر به آسیب‌پذیری دموکرات‌ها در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۴ شود.

مشروح این گزارش را در اقتصاد نیوز با تیتر «تغییر تاکتیک بایدن در برجام برای خروج از بن‌بست» بخوانید.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.