نیم‌قرن با اقتصاد ایران؛دوازدهم فروردین

تایید خبر ‌سفر رئیس‌جمهورآمریکا به تهران توسط کاخ سفید

کدخبر: ۴۰۲۵۰۹
اقتصادنیوز : مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات 12فروردین در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است:
تایید خبر ‌سفر رئیس‌جمهورآمریکا به تهران توسط کاخ سفید

به گزارش اقتصادنیوز ، تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است. اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم. روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است.

12 فروردین 1351؛ کاخ سفید، ‌سفر نیکسون به تهران را تایید کرد

کاخ سفید به‌طور ضمنی تایید کرد که پرزیدنت نیکسون در بازگشت از سفر شوروی و بر سر راه خود به ایالات‌متحده از ایران دیدن خواهد کرد. جرالد وارن، ‌معاون منشی مطبوعاتی کاخ سفید گفت: گزارش مطبوعات مبنی‌بر اینکه نیکسون در تهران توفق خواهد کرد، در اصل درست است.

وی افزود: پرزیدنت نیکسون جز در تهران در کشور دیگری توقف نخواهد کرد. کاخ سفید قبلا گزارش روزنامه‌ها را در مورد توقف نیکسون در تهران هنگام بازگشت از مسکو را تکذیب کرده بود.

جرالد وارن ادامه داد: مساله توقف رئیس‌جمهوری در تهران «جدا مورد بررسی است»، ولی در حال حاضر مساله دیدار احتمالی پرزیدنت نیکسون از اسرائیل یا عربستان سعودی به هیچ وجه مورد بررسی قرار نگرفته است.

کمک‌های مالی ایران به ویتنام و امارت‌های خلیج فارس

امیرعباس هویدا، ‌نخست‌وزیر درباره کمک‌های ایران به کشورهای در حال رشد گفت: ما در بودجه سال‌جاری خود مبالغی را جهت دادن کمک به کشورهای دوست و همسایه منظور کرده‌ایم و در بودجه سال آینده نیز مبالغ بیشتری در نظر خواهیم گرفت؛ زیرا ما به مسوولیت خود در صحنه بین‌المللی ایمان داریم. ازجمله با همکاری سازمان ملل متحد کمک‌های فنی فراوانی برای حاصلخیز ساختن اراضی دلتای رودخانه ویتنام و همچنین ساخت سد حسن دوم در کشور مغرب و کمک‌های فنی و اقتصادی دیگری به دولت لیسوتو در آفریقا و احداث و ساخت چند بیمارستان و مدرسه در امارت‌های خلیج فارس داده‌ایم.

افزایش محدوده تهران

هم‌اکنون مساله افزایش سطح محدوده قانونی پنج ساله تهران، در شهرداری، انجمن شهر، شورای عالی شهرسازی و وزارت آب و برق مطرح است و این واحدها جملگی به توسعه تهران در مناطق شمال غربی و شرقی و مختصری در جنوب رای داده‌اند.

شهرداری برای اعلام گسترش محدوده تهران، چشم به راه تعهد وزارت آب و برق برای تامین آب مصرفی محلات افزوده بر محدوده کنونی شهر تهران است.

امروز یک مقام رسمی گفت: مطالعات شهرداری و شورای عالی شهرسازی در مورد افزایش محدوده پنجساله، به این نتیجه رسیده است که از نقشه کثیرالاضلاع یکصد و شصت ضلعی تهران، شصت ضلع حذف خواهد شد و با قرار دادن مسیل‌ها و خیابان‌های سراسری در مرز دو محدوده، نقشه تهران از صورت زشت و گیج‌کننده کنونی بیرون خواهد آمد.

این مقام افزود که با آماده شدن سد لار امکان انتقال این سد به تهران، مساله‌ای به‌عنوان تامین آب محلات جدید، وجود نخواهد داشت و شصت ضلع از اضلاح بسته محدوده کنونی تهران، در مناطق شمال غرب و شمال شرق و غرب و مشرق و جنوب برداشته خواهد شد.

این مقام در پایان اضافه کرد: مساحت منطقه جدیدی که به محدوده اضافه می‌شود، حدود چهل تا شصت کیلومتر مربع خواهد بود.

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید