احتمال آتش‌بس در یمن ظرف یک ماه آینده وجود دارد؟

به گزارش روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی، یک منبع یمنی از فشارهای بین المللی بر طرف‌های یمنی برای برقراری آتش‌بس ظرف یک ماه آتی خبر داد.

 یک منبع یمنی تأکید کرد: تاکنون توافقی بین دولت مستعفی یمن و انصارالله برای آتش‌بس فراگیر حاصل نشده است. با این حال فشارهای بین المللی زیادی برای آتش‌بس ظرف یک ماه آتی و بعد از آن ازسرگیری مذاکرات سیاسی فراگیر برای پایان جنگ وجود دارد. انصارالله خواهان جدا کردن پرونده انسانی از پرونده نظامی شده است.

این منبع افزود: انصارالله خواهان بازگشایی بندر الحدیده و فرودگاه صنعا است. این جنبش همچنین خواهان توقف عملیات ائتلاف عربی و لغو محاصره قبل از توقف درگیری‌های زمینی است. اما دولت مستعفی یمن با این خواسته‌ها مخالفت کرده است.

این منبع اعلام کرد که احتمالا به زودی آتش‌بس اولیه‌ای برقرار شود.

از سوی دیگر آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل گفت: نباید از هیچ تلاشی برای کاهش رنج و مشکلات مردم یمن و پایان دادن به نزاع ویرانگر و تحقق صلح عادلانه دریغ کنیم. مارتین گریفیث، فرستاده سازمان ملل به یمن برای تحقق آتش‌بس و بازگشایی فرودگاه صنعا و ورود سوخت و کالاهای دیگر به یمن از طریق بندر الحدیده تلاش می‌کند. وی همچنین برای انتقال به روند سیاسی فراگیر برای حل بحران تلاش می‌کند.

گوترش از تلاش‌ها و نقش مهم هیثم بن طارق آل سعید، پادشاه عمان قدردانی کرد.

گریفیث سه‌شنبه بعد از گفتگو با مقامات عمان درباره توقف جنگ یمن مسقط را به مقصد ریاض ترک کرد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.