تل‌آویو درباره جنایات جنگی در فلسطین به لاهه پاسخ نمی‌دهد؟

در حالی که کمتر از ده روز به مهلت رژیم صهیونیستی برای دادن پاسخ به درخواست تحقیق دیوان لاهه درباره ارتکاب به جنایات جنگی باقی مانده، در تل‌آویو هیچ جلسه‌ای در این‌باره تشکیل نشده است.

با اینکه کمتر از ده روز به مهلت رژیم صهیونیستی برای پاسخگویی به دیوان کیفری بین‌المللی باقی است، هیچ جلسه‌ای در این‌باره در تل‌آویو برگزار نشده است.

به نوشته روزنامه «جروزالم پست»، با گذشته سه هفته از ارسال نامه «فاتو بنسودا» دادستان دیوان لاهه به رژیم صهیونیستی درباره رسیدگی به جنایات جنگی، مقامات صهیونیست هیچ اقدامی در قبال آن اتخاذ نکرده‌اند.

از آنجا که رژیم صهیونیستی عضو اساسنامه رُم در دیوان کیفری بین‌المللی نیست، تاکنون از همکاری با این نهاد سر باز زده است.

مقامات رژیم صهیونیستی با نامشروع توصیف کردن تحقیقات این دادگاه، مدعی است اگر سربازانش خطایی کنند، سیستم قضایی این رژیم توان رسیدگی به آن را دارد.

از سوی دیگر، دوره سرپرستی «بنی گانتز» بر وزارت دادگستری رژیم صهیونیستی، امروز (پنجشنبه) به اتمام می‌رسد و منبعی در وزارت امور خارجه این رژیم نیز گفته‌ است هنوز موضعی درباره این پرونده گرفته نشده است.

به نوشته جروزالم پست، به این‌دلیل که دیوان کیفری بین‌المللی با محدودیت منابع (بازرس، دادستان و قاضی) مواجه است، ممکن است نتواند بیش از ۱۰ نفر را محکوم کند.

به نوشته جروزالم پست، اولین دسته، کسانی هستند که در تصمیم‌گیری‌های مربوط به جنگ غزه در سال ۲۰۱۴ نقش داشتند. دسته دوم، کسانی هستند که در بحران مرزی غزه دست داشتند و دسته سوم نیز کسانی‌ هستند که در تصمیم‌گیری درباره گسترش شهرک‌سازی‌ها نقش داشتند.

این روزنامه چاپ سرزمین‌های اشغالی افزود، «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در هر سه دسته جای می‌گیرد و گانتز رئیس وقت ستاد ارتش و «موشه یعلون» وزیر جنگ وقت این رژیم در زمان جنگ غزه نیز بیشترین احتمال دریافت حکم بازداشت را دارند.

دیوان لاهه در حالی تحقیقات علیه صهیونیست‌ها را از سر گرفته است که دوازدهم شهریور امسال، «مایک پامپئو» وزیر امور خارجه آمریکا با اعلام این تحریم‌ها گفت، «فاتو بنسودا» دادستان دادگاه لاهه و «فاکیسو موچوچوکو» رئیس بخش روابط و همکاری‌ها و حوزه‌های قضایی مورد تحریم آمریکا قرار گرفتند.

در همین راستا نتانیاهو در اولین تماس تلفنی خود با «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا، خواستار حفظ تحریم‌هایی شد که ترامپ علیه دیوان لاهه وضع کرده بود.

انتهای پیام/

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.