آخوندی: می‌توانیم با هنرمندی مذاکرات موشکی را انجام دهیم

عباس آخوندی گفته است: یک مدیر عالی رتبه که ماهانه ۲۵ میلیون حقوق می گیرد، درآمدش معادل هزار دلار در ماه است. در حالی که چنین درآمدی حتی کمتر از قدرت خرید کارگر افغان...عراقی و سایر کشورهای همسایه است.

مشرق در بخش ویژه های خود نگاهی به ویژه‌نامه نوروزی روزنامه شرق داشته است که در ادامه از نظرتان می‌گذرد.

آخوندی: حقوق ۲۵ میلیونی مدیران، ناچیز است!

«عباس آخوندی» وزیر مستعفی راه و شهرسازی در دولت روحانی در مصاحبه با ویژه نامه نوروزی روزنامه شرق گفته است: «نامزدمی و عدم نامزدی من در انتخابات در درجه دوم اهمیت قرار دارد. در ایام ثبت نام درباره کاندیداتوری خود در انتخابات ۱۴۰۰ تصمیم می گیرم».

آخوندی در بخش دیگری از این مصاحبه می‌گوید: «در حوزه مسائل جاری، پدیده فقر را نمی‌توان نادیده گرفت. پدیده فقر محصول ناکارآمدی دولت به مفهوم عام آن، اقتصاد غیر رسمی و توسعه فساد است...یک کارگر ساده در ایران روزی ۵ دلار دریافتی دارد، تازه اگر کار داشته باشد. یک مدیر عالی رتبه که ماهانه ۲۵ میلیون حقوق می گیرد، درآمدش معادل هزار دلار در ماه است. در حالی که چنین درآمدی حتی کمتر از قدرت خرید کارگر افغان...عراقی و سایر کشورهای همسایه است».

عباس آخوندی، یکی از متهمان اصلی نابسامانی بازار مسکن در سالهای اخیر است. با اینحال، وی بجای پاسخگویی درباره عملکرد بسیار ضعیف و غیرقابل قبول خود، با تکبر از تردید درباره کاندیداتوری برای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ می گوید.

آخوندی با سرمایه چند صد میلیاردتومانی در ویلای چند صد متری در منطقه اعیان نشین لواسان ساکن است. «مهدی آخوندی» فرزند عباس آخوندی چندی پیش به اتهام  «کارچاق کنی» و تخلفات مالی بازداشت شد. پسر آخوندی در وزارتخانه‌ای که پدرش در رأس آن بود، با دریافت مبالغی از بعضی پیمانکاران برای آنها در وزارتخانه دستور گرفته یا کارسازی می‌کرد.

آخوندی در ۴۰ سال اخیر قریب به ۹ سال وزیر مسکن و راه و شهرسازی بوده است. وی علیرغم وعده های مکرر درباره مسکن اجتماعی، حتی یک واحد مسکن اجتماعی را هم تحویل مردم نداد.

عباس آخوندی در جلسه تودیع خود در اظهارنظری تأمل برانگیز گفت: «حضرات هر روز تبلیغ می‌کنند که این دولت حتی یک مسکن هم نساخته  است،  این افتخار دولت است که حتی یک واحد مسکونی را نساخت. از ابتدا قرار نبود دولت خانه ای بسازد».

در دولت روحانی قیمت مسکن بیش از ۶۰۰ درصد افزایش یافت و این افزایش سرسام آور نتیجه حضور افرادی همچون عباس آخوندی در رأس وزارت راه و شهرسازی بوده است.

حالا این شخص که مصداق «اشرافیگری» است و به دلیل عملکرد بسیار ضعیف و «ناکارآمدی»، چندین بار تا مرز استیضاح رفت و در نهایت استعفا داد، از حقوق ۲۵ میلیونی مدیران گلایه کرده و آن را ناچیز قلمداد می کند.

لازم به ذکر است که دولت روحانی، ارزش پول ملی را به شدت کاهش داد. این دولت دلار ۳ هزارتومانی را تحویل گرفت، ولی قیمت دلار در دولت روحانی تا آستانه ۳۲ هزارتومان افزایش یافت. قیمت فعلی دلار حدود ۲۵ هزارتومان است.

«انتخابات آزاد»، کلیدواژه «تَکراری» جریان فتنه

«علی صوفی» وزیر تعاون دولت اصلاحات در مصاحبه با ویژه نامه نوروزی روزنامه شرق گفت: «در انتخابات پیش رو جریان های سیاسی باید بتوانند کاندیدای حداکثری خود را داشته باشند. محدودیت ها و موانعی که بر سر راه انتخابات آزاد، رقابتی و قانونی به وجود آمده است باید از میان برداشته شود».

صوفی در ادامه می‌گوید: «در صورت برگزاری انتخاباتی آزاد و رقابتی، هر جریانی به خاطر کاندیدای خود پای صندوق های رأی حاضر می شود. در این صورت انتخابات پرشور خواهد شد».

فعالین فتنه در سال ۸۸ با این ادعا که انتخابات از سوی شورای نگهبان، مهندسی شده است و با ادعای «لزوم برگزاری انتخابات آزاد» ۵ ماه پیش از برگزاری انتخابات، موضوع تشکیل «کمیته صیانت از آراء» را مطرح کردند! این اقدام یکی از بخش های پازل پروژه بزرگ فتنه ۸۸ بود.

«انتخابات مهندسی شده» و «انتخابات آزاد» کلیدواژه های طیفی است که هیچ اعتقادی به جمهوریت نداشته و ملاک اصلی اش در انتخابات، برآورده شدن منافع قبیله ای و حزبی و شخصی است. اصلاح طلبان در ماههای اخیر به دفعات بر لزوم برگزاری انتخابات آزاد تاکید کرده‌اند. این در حالی است که تاکنون تمامی انتخابات ها در جمهوری اسلامی ایران به صورت آزاد و رقابتی برگزار شده؛ مشکل اینجاست که طیف اصلاح طلب ظرفیت نتایج این انتخابات آزاد و رقابتی را ندارند. این طیف نه جنبه شکست در انتخابات را دارد و نه ظرفیت پیروزی در انتخابات.

«صادق زیباکلام» فعال سیاسی اصلاح طلب چندی پیش با اشاره به عدم اقبال مردم به طیف اصلاح طلب گفته بود: «بدنه اجتماعی اصلاحات از دست رفته است... این فقط حدس و گمانه زنی نیست. این را بدنه اجتماعی اصلاح‌طلبان در انتخابات اسفند ۹۸ نشان داد. در این انتخابات لیست‌هایی که به نام اصلاح‌طلبان (مثل کارگزاران و...) ارائه شد، فکر نمی‌کنم توانسته باشد صدهزار رأی بیاورد، آن هم در تهرانی که چهار سال قبل، آقای عارف (سرلیست اصلاح‌طلبان) یک‌ونیم میلیون رأی آورده بود. این داستان قطعا برای انتخابات ۱۴۰۰ هم تکرار خواهد شد. در محافل و رسانه‌ها، صحبت از حضور آقای عارف، جهانگیری، محسن هاشمی، ظریف و دیگران است، اما به اعتقاد من مستقل از اینکه اصلاح‌طلبان چه کسی را به عنوان نامزد خودشان معرفی کنند (حتی اگر شخص آقای خاتمی هم نامزد و تأیید صلاحیت شود) در انتخابات آینده هیچ رأیی نخواهد آورد».

می توانیم با هنرمندی مذاکرات موشکی را انجام دهیم

«سید علی خرم» فعال سیاسی اصلاح طلب در یادداشتی در ویژه نامه نوروزی روزنامه شرق نوشت: «با برچیده شدن طومار جنایتکار آمریکایی، دونالد ترامپ، امیدها برای مردم ایران جهت رفع دوران رنج و محنت، فقر و تنگدستی، کاهش ارزش پول ملی و گرانی سرسام آور، افزایش یافت. اکنون انتظارات مردم ایران از مسئولان این است که اگر نتواند با آمدن جو بایدن این دوران سخت را به پایان رساند، نشانه نبود چنین عزمی در آنها یا نداشتن هنرمندی لازم برای رفع تحریم هاست که در هر دو صورت فرقی نمی کند و در حقیقت نشانه حکمرانی نامطلوب است».

خرم در ادامه نوشت: «با اطمینان می توان گفت در دولت جو بایدن تقریبا هیچ مسئول ضدایرانی منصوب نشده و خدا کند در معرض سیاست ها، آنها همین مواضع را حفظ کنند. مواضعی که تاکنون از سوی دولت بایدن در ارتباط با برجام عرضه شده، مثبت اما ناکافی است. جو بایدن قصد دارد به برجام بازگردد ولی براساس فشار جمهوری خواهان، اتحادیه اروپا، اسرائیل، عربستان و بقیه متحدان و شرکای آمریکا در جهان، اولا در شرایط حاضر می خواهد ابتدا ایران نشان دهد عزم بازگشت به تعهدات خود در برجام را دارد، ثانیا می خواهد اگر بشود شرایط جدیدی در برچام بگنجاند که صنعت موشکی و نقش منطقه ای ایران را به خاطر متحدان خود مهار کند».

این فعال سیاسی اصلاح طلب در ادامه نوشت: «این بستگی به هنرمندی جمهوری اسلامی دارد که چگونه با ابزار دیپلماسی طوری با آمریکا مذاکره کند که شرایط را برای خود در راستای حداکثر منافع فراهم کند. نه نشستن و داد و فریاد و محکوم کردن این و آن، کمکی به منافع ایران می کند و نه تندروی در سطح نطقه و جهان، بلکه برعکس این دو راهکار ایران را از هر موفقیتی باز می دارد».

اصلاح طلبان علیرغم ادعاهای فراوان، متاسفانه به هیچ عنوان در حوزه های کلان از جمله سیاست خارجی، اقتصاد و حوزه دفاعی با ابتدایی ترین مفاهیم نیز آشنایی ندارند.

این فعال اصلاح طلب مدعی شده است که «با اطمینان می توان گفت در دولت جو بایدن تقریبا هیچ مسئول ضدایرانی منصوب نشده است»! این ادعا در حالی است که تنها در یک نمونه، جو بایدن چندی پیش «ریچارد نفیو» مشهور به «معمار تحریم های ضدایرانی» را در وزارت خارجه منصوب کرد.

نکته قابل توجه اینجاست که نفیو در دولت جمهوری خواهِ «بوشِ پسر» نیز مسئولیت طراحی تحریم های ضدایرانی را بر عهده داشته و البته وی در دولت اوبامای دموکرات نیز با همین کارویژه حضور داشت.

ریچارد نفیو در کتابی با عنوان «هنر تحریم‌ها» که اواخر سال ۱۳۹۶ منتشر کرده است به چگونگی تحریم‌ها و اهداف متفاوت آن می‌پردازد. او در مصاحبه‌ای که به مناسبت انتشار کتابش انجام داده است، با این سؤال خبرنگار روبه‌رو می‌شودکه «منظور شما از واژه تحمیل درد که در جای جای کتابتان آورده‌ای چیست؟ این درد را باید حکومت‌ها تحمل کنند یا مردم؟». نفیو در پاسخ می‌گوید: «این بستگی به آن کشوری دارد که تحریم شده است و اینکه مردم کشور چه نقش و جایگاهی در نظام حکومتی کشورشان دارند. در برخی از کشورها مثل کره‌شمالی و حتی روسیه باید درد را به دولت وارد کرد اما در مورد ایران {که حاکمیت آن مردمی است} باید مردم را هدف قرارداد».

طیف اصلاح طلب که دوگانه دروغین «هسته ای-معیشت» را در کارنامه خود دارد، علیرغم عیان شدن خسارت محض برجام، این بار سراغ توان دفاعی و قدرت منطقه ای ایران رفته است.

کارشناسان اقتصادی تاکید دارند که تحریم ها نهایتا ۲۰ الی ۳۰ درصد در مشکلات اقتصادی سهیم است و ۷۰ الی ۸۰ درصد مشکلات ناشی از سوءمدیریت دولت است. با اینحال اصلاح طلبان وضع فعلی اقتصادی را که نتیجه گره زدن امور کشور به برجام است را به توان دفاعی و قدرت منطقه ای کشورمان گره می زنند.

اگر مشکلات اقتصادی کشور با مذاکره با آمریکا قابل حل بود، باید در سالهای گذشته و به واسطه برجام، همه مشکلات رفع و ارزش پول ملی افزایش و تحریم ها نیز لغو می شد. اما در عمل هیچکدام از موارد مذکور رخ نداد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.